Brutalan EU udar na kineske aute, posebno najjaču marku. Pobunila se Njemačka

Foto: Shutterstock

Europska komisija najavila je uvođenje carina do 38.1 posto na uvoz kineskih električnih vozila, počevši od sljedećeg mjeseca, što bi moglo drastično podići cijene kineskih automobila u EU. Ove carine predstavljaju dodatak na već postojećih 10 posto carina koje se primjenjuju na uvezena električna vozila. Iako će neki proizvođači biti tretirani blaže, s carinama od 17 posto, drugi će se suočiti s mnogo većim opterećenjem.

Brutalne carine

Kompanija SAIC, vlasnici brenda MG, bit će najteže pogođeni maksimalnim porezom od 38.1 posto. Automobili marke Geely suočavat će se s carinom od 20 posto, dok će vozila BYD biti opterećena carinom od 17.4 posto. Europska komisija nije specificirala stopu carine za Teslu, čija se vozila proizvode u Šangaju, napominjući samo da će ovaj proizvođač automobila možda dobiti individualno izračunatu stopu carine u konačnoj fazi.

Proizvođači automobila koje Komisija nije posebno navela suočit će se s carinom od 21 posto. Međutim, imaju mogućnost podvrgnuti svoje poslovanje ispitivanju u nadi da će postići nižu stopu.

Carina od 17.1% će povećati cijenu osnovnog automobila od 30.000 eura za 5250 eura. Carina od 38.1% će povećati cijenu za 11.450 eura. Budući da nove carine dolaze na postojeću carinu od 10% na automobile uvezene u EU, to znači da će kineska električna vozila imati ukupne carine do 48%.

Ova odluka Europske unije dio je šire istrage o subvencijama koje kineski brendovi primaju od svoje vlade. Cilj istrage je utvrditi koliko te subvencije narušavaju tržišnu konkurenciju unutar Europske unije. 

Kada nove carine stupaju na snagu?

Nove carine u teoriji stupaju na snagu 4. srpnja. No kineske tvrtke do tada imaju priliku pružiti dokaze kako bi osporile nalaze EU. Stope se tada mogu prilagoditi.

Europska komisija je ostavila mogućnost rješavanja spora putem pregovora prije nego što carine privremeno stupe na snagu 4. srpnja.

Potrošači koji su naručili automobil prije tog datuma, i cijena je već dogovorena, trebali bi izbjeći povećanje cijene, ali trebaju provjeriti svoj ugovor.

EU vjeruje da konglomerati poput BYD-a mogu apsorbirati razinu subvencije i još uvijek konkurirati europskim rivalima ne prenoseći potpuno carine na potrošača.

Koji su argumenti EU za ovakvu mjeru

EU tvrdi da je svaka faza proizvodnog procesa električnih vozila, od rudnika koji proizvode litij korišten u baterijama do transporta automobila u Rotterdam i Zeebrugge, subvencionirana u Kini na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini. Njihova istraga također je otkrila jeftino ili besplatno zemljište dano za tvornice automobila.

Otkriveno je da postoje specifične subvencije s navodnom opskrbom litija i baterija ispod tržišne cijene, pri čemu dobavljači baterija djeluju kao javna tijela koja provode nacionalnu industrijsku politiku. Također su otkriveni porezni izuzeci za sektor baterija.

Istraga je otkrila niz financijskih pogodnosti, uključujući zelene obveznice izdane po nižoj stopi nego što je dostupno na međunarodnim tržištima i povlaštene stope refinanciranja za sredstva dodijeljena u podršci sektoru. Xi Jinping nada se postići globalnu dominaciju u sektoru zelene tehnologije, što također uključuje solarne panele, toplinske pumpe i vjetroturbine.

EU tvrdi da državna potpora ne samo da omogućava kineskim dobavljačima automobila da izravno podcijene europske rivale, već i uzrokuje usporavanje prijelaza EU s motora s unutarnjim izgaranjem (ICE) na električna vozila (EV). EU planira ukinuti prodaju novih ICE automobila do 2035. godine.

Prema EU, automobili proizvedeni u Kini činili su 25% tržišta EU u 2023., u usporedbi s 3.9% prethodne godine.

EU tvrdi da se brutalni trgovinski ratovi u Kini koji su prisilili pad cijena sada odvijaju u Europi, pri čemu Kina učinkovito prisiljava EU proizvođače da snize vlastite cijene, čime im se smanjuje dobit i budući potencijal za ulaganja.

Što kažu Kinezi?

Glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova Lin Jian rekao je da je istraga EU "tipičan slučaj protekcionizma" i da će carine oštetiti gospodarsku suradnju između Kine i EU te stabilnost proizvodnje i opskrbnih lanaca vozila na globalnoj razini.

Rekao je da će Peking poduzeti sve potrebne mjere kako bi "čvrsto zaštitio" svoja prava i interese.

Njemačka vlada se pobunila protiv mjere

Njemačka vlada nije zadovoljna ovakvom mjerom. Njihovi proizvođači automobila suočavaju se s konkurencijom kod kuće, a nadolazeći trgovinski rat će biti udarac za njihov izvoz u Kinu.

"Osvećujuće carine Europske komisije pogađaju njemačke tvrtke i njihove vrhunske proizvode", rekao je njemački ministar prometa Volker Wissing.

Kina je važno tržište za njemačke proizvođače automobila - posebno za Volkswagen, najvećeg europskog proizvođača automobila, koji ima zajedničko ulaganje sa SAIC-om.

Kancelar Olaf Scholz napomenuo je da polovica električnih vozila uvezenih iz Kine proizvode zapadni proizvođači.

Nisu zadovoljni ni njemački proizvođači

Nakon objave EU, javio se i Volkswagen koji je rekao da se protivi uvođenju carina.

"Negativni učinci ove odluke nadmašuju bilo kakve potencijalne koristi za europsku, a posebno njemačku automobilsku industriju", rekao je glasnogovornik Volkswagena.

Njemačka udruga automobilske industrije (VDA) rekla je da je u korist "slobodne i poštene trgovine."

Izvršni direktor Mercedesa Ola Källenius također je izrazio zabrinutost, rekavši da "im kao izvoznom narodu nisu potrebne trgovinske barijere".

Šef BMW-a Oliver Zipse ocijenio je da su carine "pogrešan put" i da bi protekcionizam mogao pokrenuti spiralu novih uvoznih nameta i izolacije. "Europska komisija škodi europskim tvrtkama i europskim interesima", ustvrdio je Zipse.

"Sa stajališta BMW Grupe, protekcionističke mjere poput uvođenja uvoznih carina ne pomažu nam u natjecanju na međunarodnim tržištima", poručio je šef njemačkog proizvođača luksuznih vozila.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.