Zašto vojni avioni ne lete nad morem i tamo probijaju zvučni zid?

Foto. Hrvoje Jelavic/PIXSELL

PROBIJANJA zvučnog zida u Hrvatskoj su vrlo česta. Jedno najavljeno probijanje zvučnog zida dogodilo se i u zadnji četvrtak, kad se oko 12:45 u središnjoj Hrvatskoj začuo snažan prasak. 

Zvučni zid mogli su probiti i putnički zrakoplovi

>>Čuli ste snažan prasak? To je probijen zvučni zid

Prema Hrvatskoj enciklopediji, kada zrakoplov dosegne brzinu zvuka (ovisno o temperaturi, 1152 do 1224 km/h), stvara se poremećaj tlaka neposredno pred zrakoplovom, otpor znatno poraste, pa nastaju udarni valovi, koje promatrači na tlu doživljavaju kao prasak (tzv. probijanje zvučnog zida).

Zanimljivo, navodi se i da su neki putnički zrakoplovi, poput Concordea te ruskog Tu-144, letjeli brzinom većom od brzine zvuka.

Ministarstvo obrane je ranije u četvrtak najavilo moguće probijanje zvučnog zida naznačivši kako se radi o planiranim zadaćama Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

"Piloti 191. eskadrile lovačkih aviona 91. krila danas će u periodu od 10 do 18 sati provoditi redovite letačke aktivnosti tijekom kojih se može očekivati probijanje zvučnog zida", napomenuli su iz Ministarstva obrane.

Kako vidimo na stranicama MORH-a, piloti su vježbu imali  30. siječnja, kada se također moglo očekivati probijanje zvučnog zida. Prije toga vježbe ovog tipa održane su 24. studenog, što znači da je zvučni zid bio probijen tri puta u tri mjeseca. Probijanje zvučnog zida dogodilo se i u listopadu.

Ministarstvo: Razumijemo da buka nakon potresa može uzrokovati nelagodu

Kako smo vidjeli i u komentarima ispod teksta objavljenog na Facebook stranici Indexa, dio građana ne podržava probijanja zvučnog zida.

Pitali smo Ministarstvo obrane zašto vojni avioni lete nad gusto naseljenim područjima, a ne nad morem.

"Svi letovi helikoptera i aviona Hrvatskog ratnog zrakoplovstva obavljaju se odobrenim zračnim putovima i zonama od strane Hrvatske kontrole zračne plovidbe u skladu s propisanim procedurama leta te uz pridržavanje svih sigurnosnih mjera.

Iako se nastoji obuku provoditi uz što manje ometanje građana i na nenaseljenim mjestima, nažalost neke dijelove obuke i priprema je nemoguće izmjestiti izvan naseljenih mjesta, tako da provedba takvih aktivnosti uzrokuje pojačanu buku, uobičajenu tijekom letova zrakoplova.

Zbog razumijevanja da buka, na koju smo svi pojačano osjetljivi nakon potresa koji su zadesili Hrvatsku, kod nekih ljudi može uzrokovati nelagodu, uoči letova objavljujemo informacije i najavljujemo planirane letove, upravo kako bi se eventualne nelagode i neugodnosti kod građana svele na najmanju moguću mjeru", naveli su iz Ministarstva.

Selak: Negdje se mora letjeti

Nazvali smo i umirovljenog pilota i brigadira Ivana Selaka.

"Čujte, mi smo mala zemlja, negdje se mora letjeti. I ne bih rekao da je to uvijek iznad Zagreba, zvuk se može probiti i 40 do 50 kilometara daleko od Zagreba, ali buka se prostre sve do Zagreba.

Taj zrakoplov leti na 14-15 tisuća metara, to je jako visoko. Zato se onda zvuk ne prostire samo ispod aviona nego i bočno. Ako, recimo, dođe do probijanja zvučnog zida kod Karlovca, opet će se zvuk eksplozije čuti iznad Zagreba", rekao je.

Pitali smo ga i zašto vojni avioni ne lete iznad mora.

"Bilo bi moguće da je nasred Jadrana, ali trebalo bi i onda doći sve do tog teritorija, onda naglo ubrzati, a i onda bi smetalo onima s platformi i otočanima. Uglavnom, rekao bih da je to tako, negdje se mora ispitati rad motora.

Rad motora se ne ispituje uvijek na povoljnim režimima nego i na onima koji su nepovoljni, da se vidi hoće li raditi pri visokim brzinama i na ekstremnim visinama", zaključio je za Index umirovljeni pilot i brigadir Ivan Selak.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.