Akio Toyoda - čovjek s trenutno najmanje ugodnim poslom u svjetskoj autoindustriji



MALO tko bi u ovom trenutku volio zauzeti mjesto Akia Toyode, predsjednika najvećeg svjetskog proizvođača automobila. Pritisak na Toyotina predsjednika sve je veći, a on nema druge nego svaki tjedan izlaziti pred javnost i odgovarati na nova neugodna pitanja.

Toyoda će sutra održati novu novinsku konferenciju, na kojoj će odgovarati na pitanja vezana uz najnovije optužbe koje dolaze iz SAD-a – 34 prijave smrtnih slučajeva u Toyotinim vozilima u ovom desetljeću, kojima je uzrok navodno bilo naglo nekontrolirano ubrzanje.

Osim toga, problemi se gomilaju s najnovijim opozivom više od 400.000 modela novog Priusa, ponosa Toyotine flote. Usto, Toyoda bi krajem mjeseca trebao izaći pred povjerenstvo američkog Kongresa, gdje ga, ukoliko se pojavi, očekuje nova serija neugodnih pitanja.

Novo obraćanje

Glavni dio sutrašnjeg Toyodina obraćanja bit će novi izvještaj o opozivu Priusa, koji su se pridružili floti od preko osam milijuna Toyotinih vozila povučenih u zadnja četiri mjeseca. Problem je sustav kočenja uzrokovan pogreškom u softveru. Kvar se može otkloniti u roku od pola sata i u drugim vremenima to ne bi bio problem, ali uz trenutno nepovjerenje prema Toyoti, njen se predsjednik nalazi na sve vrućoj stolici.

Američka Nacionalna uprava za sigurnost prometa na autocestama (NHTSA) objavila je nove podatke, koji pokazuju da je uz 34 prijave za smrtne slučajeve u Toyotinim vozilima u zadnjih nekoliko tjedana došlo i više od 1.000 prijava problema u Priusima. Taj je hibrid ponos Toyotine flote, najprodavaniji automobil u Japanu, a kompanija od njega ima ogromna očekivanja. U SAD-u je kompaniju posebno pogodilo povlačenje Camryja, najprodavanijeg automobila u toj zemlji, ali i ostatak opozvanih automobila stvorio je velike troškove i pad popularnosti.

Prijeti najgori scenarij

Toyoda je jučer najavio kako će otići u SAD i tamo razgovarati s radnicima. Nije potvrdio hoće li izaći pred povjerenstvo Kongresa. Toyotina šefa se ozbiljno kritiziralo zbog toga što u prvom valu opoziva dugo nije davao nikakve komentare. U zadnja dva tjedna održao je dvije novinske konferencije na kojima se ispričao kupcima zbog problema, ali te su isprike naišle na vrlo mlak odziv, jer se već stvorila iznimno negativna slika o upravi te kompanije.

Vodstvo Toyote je, u skladu s "korporativnom tradicijom prikrivanja problema", godinama šutjelo o kvarovima na svojim vozilima i tako osiguralo velik broj nesreća, pa čak i smrtnih slučajeva, smatraju brojni kritičari, a slične se teze povlače po gotovo svim svjetskim medijima. Pravog dokaza za to nema, ali ovdje se vrlo jasno pobija standardna mudrost o tome kako "nema loše reklame".

Čini se da je lopta na terenu američkih političara. Ukoliko Kongres oduži saslušanja i pretvori ih u javni spektakl, kao što je često bio slučaj, Toyota bi mogla doživjeti dodatne gubitke i našla bi se u najgorem scenariju, u kojemu je sama voljna ispraviti nedostatke, ali se mora mučiti sa zakonodavnom procedurom.

Loše brojke u SAD-u

Toyota je u međuvremenu najavila kako u SAD-u namjerava pokrenuti veliki program poticanja kušnje svojih vozila za ožujak. Vodeći ljudi Toyote u SAD-u najavili su kako će biti koliko je god potrebno agresivni u prikupljanju novih kupaca.

Ipak, ne zna se koje poteze namjeravaju poduzeti.

U siječnju je prodaja Toyotinih automobila u SAD-u pala za 16 posto, na najnižu razinu u gotovo deset godina, jer je tvrtka zaustavila prodaje modela Camry i Corolla, najprodavanijih auta iz svoje flote.

Vijest je utoliko lošija za Toyotu kad se uzme u obzir da je ukupna prodaja automobila u SAD-u u istom razdoblju porasla za šest posto. Toyota je i dalje drugi najveći proizvođač na američkom tržištu, nakon General Motorsa.