Za zakupiti ovaj prostor treba imati prihod od 25 milijuna kuna: "Ovo je pogodovanje"

Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL

SVI KOJI žele otvoriti restoran u kontaktnoj zoni dubrovačke povijesne jezgre moraju dokazati da su imali po 25 milijuna kuna prihoda u 2019., u 2020. te u 2021. godini.

Radi se o natječaju za zakup poslovnog prostora restorana Dubravka. Natječaj je raspisala UTD Ragusa, društvo u većinskom vlasništvu Grada Dubrovnika. To je jedno od atraktivnijih i svakako najfrekventnijih područja u Dubrovniku, koje se nalazi tik do ulaska u povijesnu jezgru.

Početni iznos zakupnine 40 tisuća eura

Kako se navodi u natječaju, prostor se sastoji od podruma ukupne površine 114.74 metra kvadratna, prizemlja uz izuzeće prostora suvenirnice ukupne površine 169.09 metara kvadratnih, vanjske terase ukupne stvarne površine 321.51 metra kvadratnog (površine za obračun zakupnine 114.54 metra kvadratna i potkrovlja površine 109.5 metara kvadratnih).

Početni iznos mjesečne zakupnine je 40 tisuća eura bez PDV-a. Prostor se daje u zakup na vrijeme od pet godina. Trenutni zakupac jest tvrtka Nautika d.o.o. Kako se navodi u natječaju, ova tvrtka ima pravo prvenstva ako prihvati najveću postignutu cijenu.

No najviše u oči upada dio oko ostvarenih prihoda. Pitali smo Grad Dubrovnik i UTD Ragusu kako su došli baš do tog iznosa, no odgovor do zaključenja ovog teksta nismo dobili.

Na problematiku je prva upozorila dubrovačka odvjetnica Viktorija Knežević.

Maja Đerek: Uvjeti su diskriminirajući

Na ovu temu smo porazgovarali s Majom Đerek, pročelnicom za gradsku imovinu u Gradu Splitu.

"Kao prvo, zapitala bih se tko startno ima takve prihode? Samo oni koji mogu doći do ekskluzivnih lokacija u povijesnoj jezgri. To je razvidno. Sukladno članku 6. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora, uvjeti se određuju sukladno odluci o zakupu koju donosi Gradsko vijeće.

Nekoć u Ministarstvu državne imovine i Državnim nekretninama, recimo, javni natječaj za zakup se nije mogao raspisati s ovakvim diskriminirajućim uvjetima jer su svi uvjeti navedeni u odluci o zakupu koje je donijelo nadležno ministarstvo i koji su svim ponuditeljima unaprijed poznati.

Ovdje sam provjerila, u odluci dubrovačkog Gradskog vijeća stoji rečenica da mogu postojati posebni uvjeti koje određeni natječaj može sadržavati. Iz cijele situacije je meni kao pravniku jasno da je Grad propisivanjem diskriminirajućih uvjeta u principu išao na dogovor s nekim. Vjerujem da se u Dubrovniku već zna tko će to biti", rekla je ona.

"Ovo je pogodovanje"

Misli da bi Grad Dubrovnik trebao promijeniti odluku o zakupu.

"Ovo nije dobra praksa. Pretpostavljam da, s obzirom na visinu prihoda, jedan ili eventualno dva gospodarska subjekta mogu udovoljiti uvjetima natječaja. Rekla bih da se ovdje radi o prikrivenom namještanju propisivanjem uvjeta koje može zadovoljiti jedan ponuditelj, dakle rekla bih da se radi o pogodovanju.

Uvjete natječaja nije propisalo nadležno tijelo, to jest Gradsko vijeće, tako da u ovom slučaju možemo govoriti i o tome da je odluka o zakupu protivna čl. 6. Zakona o zakupu i kupoprodaji", dodala je.

Ističe kako se ovakve stvari ne bi smjele događati.

"No kako sam vidjela, u većini gradova stoji odredba da se pri raspisivanju javnog natječaja mogu staviti posebni uvjeti. Mi u Gradu Splitu planiramo donijeti pravilnik koji tome planira stati na kraj, dakle da se donosi opći akt koji vrijedi za sve poslovne prostore koji su unaprijed poznati svim građanima i ponuditeljima na javnom natječaju, kako bi se spriječila ovakva praksa.

Kao pravnica, smatram da se zakonima i podzakonskim aktima trebaju propisati nedvojbeni uvjeti i kriteriji javnog natječaja, bez mogućnosti diskrecijske ocjene pojedinca (u ovom slučaju gradonačelnika, koji donosi odluku o raspisivanju javnog natječaja)", navela je Đerek.