Što uspjeh reprezentacije znači za turizam? "Ključna je bila pobjeda nad Brazilom"

Foto: Marko Lukinic/PIXSELL

HRVATSKA nogometna reprezentacija ostvarila je velik sportski uspjeh na Svjetskom prvenstvu u Kataru osvajanjem trećeg mjesta. To je druga bronca za nogometnu reprezentaciju, koja je treća na svijetu bila i 1998. godine, dok je na prošlom Svjetskom prvenstvu u Rusiji došla do finala i osvojila drugo mjesto. 

Takav rezultat na jednom od najvažnijih sportskih događaja na svijetu, koji prate milijarde ljudi, sigurno je i Republiku Hrvatsku učinio poznatijom u svijetu. Ulazak u finale SP-a prije četiri godine proizveo je i neke mjerljive rezultate kada je riječ o podizanju svijesti o postojanju Hrvatske na ovom planetu. 

Već je igranje finala u Rusiji prije četiri godine proizvelo konkretne rezultate

Hrvatski servis za praćenje medija Mediatoolkit izvijestio je prije četiri godine da su svjetske internetske stranice nakon utakmice Rusije i Hrvatske tri puta više koristile riječ "Hrvatska" nego tri godine prije toga. Na dan utakmice s Rusijom prije četiri godine Hrvatska se u stranim medijima spomenula čak 118.482 puta.

Hrvatska turistička zajednica (HTZ) tada je zabilježila rast posjećenosti internetske stranice za više od 200 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Još bolji rezultat uslijedio je nakon finala. Stranica HTZ-a zabilježila je porast od 250 posto u broju posjetitelja tijekom finala, a treba dodati i dva milijuna impresija na Twitteru, 8.5 milijuna posjeta Instagramu i ukupan doseg od pet milijuna korisnika na Facebooku.

Najviše posjeta zabilježeno je u sat vremena nakon završetka te utakmice, i to iz Indije, Italije, SAD-a, Njemačke, Hrvatske, Rusije i Francuske.

Sportaši pomažu u promoviranju hrvatskog turizma

Sve to je zasigurno imalo utjecaja na prepoznatljivost Hrvatske u svijetu, što nije nevažno s obzirom na to da hrvatska ekonomija značajno ovisi o uspjehu turističkog sektora. Prihodi od turizma čine oko petine hrvatskog BDP-a.

HTZ je još i prije SP-a u Rusiji koristio sportske uspjehe hrvatskih državljana za promociju hrvatskog turizma. U jesen 2017. objavljen je video u kojemu Luka Modrić, Marin Čilić i drugi pozivaju turiste da posjete Hrvatsku. Osvajanje srebra u Rusiji Hrvatsku je učinilo još poznatijom u svijetu, a taj trend je nedvojbeno nastavio i rezultat postignut u Kataru.

Tanta: Googleova analitika pokazuje veliko pretraživanje pojma "Hrvatska" nakon pobjede nad Brazilom

O tome što uspjeh reprezentacije znači za Hrvatsku u smislu reklame i ekonomske koristi razgovarali smo s komunikacijskim i marketinškim stručnjakom Perom Tantom.

"Vratio bih se do četvrtfinalne utakmice s Brazilom, koji je slovio za jednog od favorita u Kataru. Činjenica da smo ih pobijedili je izvan svake kategorije. Pobijediti favorita značilo je da te mediji percipiraju kao tzv. underdoga, Davida koji je pobijedio Golijata. Tada se na društvenim mrežama i po Googleovoj analitici moglo vidjeti da su ljudi počeli pretraživati što je i gdje je Hrvatska. To je ogroman uspjeh i da ništa nakon toga nismo napravili", kaže Tanta.

No to nije bio kraj uspjeha hrvatske reprezentacije na ovom SP-u.

"Onda smo osvojili treće mjesto i ako to prevedemo u područje medijske analitike, pogledamo sve naslovnice novina i portala na kojima se pojavila Hrvatska, to je ogromno. Ako to gledamo u kategoriji koja se u marketingu zove 'advertising value equivalent', odnosno kolika je to marketinška vrijednost, dobili bismo jako, jako, jako veliki iznos. To je golema promidžba za Hrvatsku. Deset hrvatskih proračuna marketinški to ne bi moglo napraviti", ističe Tanta.

Tanta ističe da se marketinški utjecaj uspjeha hrvatske nogometne reprezentacije može procjenjivati kroz već spomenuti "advertising value equivalent", koji nije uvijek baš najprecizniji, te "Barcelona Principles 2.0" za mjerenje količine objava i promocije Hrvatske kroz to. Ipak, te je stvari teško konkretno izračunati u brojku. 

"Nogomet je otvorio vrata, na nama je da to iskoristimo"

"Ako uzmemo odokativno, to je neusporedivo veće u odnosu na iznose koje trošimo na turističku promociju Hrvatske u svijetu. Nema sumnje da ovo koristi promociji naše zemlje i našeg turizma", smatra Tanta.

Slaže se s tezom da je kroz sportski uspjeh na SP-u hrvatska reprezentacija višestruko vratila ulaganja HNS-a. "Ljudi će ići guglati Hrvatsku, pa će onda naći i druge informacije, primjerice o turizmu. Nema drugog načina kako doći do takve reklame", kaže.

"Nogomet nije bez razloga najvažnija sporedna stvar na svijetu. Danas kada odete bilo gdje na svijetu i kažete da ste iz Hrvatske, najvjerojatnije će vam prvo reći 'Luka Modrić' kao asocijaciju", kaže ovaj marketinški stručnjak. Ističe da je bio dobar potez što je na live streamu dočeka reprezentacije pisao slogan "Croatia Full of Life".

"Sve to je odlična promocija za Hrvatsku, koja se može iskoristiti na razne načine. Nogomet nam je otvorio vrata, a na nama je da vidimo kako dalje to možemo iskoristiti", zaključuje Pero Tanta.

Nogometni uspjeh kao generator "meke moći" Hrvatske

Utjecajem uspjeha nogometne reprezentacije bavio se i Stjepan Bošnjak u članku na službenim stranicama Australskog instituta za međunarodne poslove nakon velikog uspjeha u Rusiji. On je to gledao kroz prizmu tzv. "soft powera" ili meke moći.

"Meka moć je sposobnost utjecaja na ponašanje ili razmišljanje drugih putem moći ideja i privlačnosti. Sredstva meke moći neke zemlje mogu uključivati ​​kulturu, način života, obrazovanje, gospodarstvo, turizam i sport. Cilj meke moći je pomoći u oblikovanju okruženja koje je dugoročno pozitivno raspoloženo prema vanjskopolitičkim interesima i vrijednostima države. U eri kada novac, utjecaj i ljudi mogu teći bilo gdje, male države su u nepovoljnom položaju i teže im je uključiti se u meku moć. Moraju se prodati kako bi njihov brend stršio na prepunom tržištu", objašnjava Bošnjak.

On zaključuje da je "Hrvatska pokazala kako zemlja s brojem stanovnika manjim od Melbournea može iskoristiti Svjetsko prvenstvo u nogometu da natjera svijet da prepozna njezin brend".

"Hrvatsku žele oponašati druge reprezentacije iz manje bogatih zemalja"

"Holivudska priča o igračima koji igraju ne za novac, već za strast i ljubav prema svojoj maloj zemlji, pronašla je voljne slušatelje u svim demografskim skupinama. Hrvatska je pokazala da unatoč sve većoj monopolizaciji trofeja na međunarodnim turnirima od strane velikih nacija, ne morate biti europski ili južnoamerički div da biste uspjeli. To je nešto što druge manje bogate reprezentacije žele oponašati", napisao je tada ovaj autor.

Hrvatska reprezentacija je i s trećim mjestom u Kataru osvojila pažnju svjetskih medija. Bilo je tu i kritika i ismijavanja, ali i mnogo pohvala. No stara je marketinška egida da loša reklama ne postoji. Bilo kako bilo, nema sumnje da je hrvatska prepoznatljivost u svijetu profitirala od nogometne borbe Luke Modrića i njegovih suigrača.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.