Papamobili kroz povijest: Pile koje su furali manje skromni pape
Foto: Mercedes Benz
JEDNO od prvih pitanja koje mnogi postave na novom poslu je: "Kakav ću auto voziti?"
Ipak, papa Franjo I. je odlučio zadržati skroman imidž te se prvi dan na novom radnom mjestu odlučio za javni prijevoz, a njegove fotografije u autobusu su obišle svijet. No, ako se ipak pokaže kako vatikanski raspored autobusa ne odgovara papi, teško je da će biti razočaran vozilima koja su mu na raspolaganju.
Papa zapravo nije putovao automobilom do 1930., kada je papa Pio XI. počeo koristiti posebno napravljenu Mercedes Benz limuzinu. Tako je unikatni 460 Pullman bio ukrašen svilenim tapiserijama i slikom golubice na stropu, a papi se očito toliko svidjela ideja da ga je gotovo sat vremena proveo vozeći po Vatikanskim vrtovima. Od tada je koristio više modela, 300D 1960., 600 Pullman Landaulet (s pomičnim krovom) 1965. i 300SEL u 1970-ima.
Iako papa koristi Mercedes na domaćem terenu, pri međunarodnim posjetima njegovi domaćini su dužni mu pribaviti vozilo. Ako ne odgovara strogim kriterijima, Vatikan šalje svoje.
Ova tradicija je nešto novijeg datuma jer do 1978. godine primarni oblik transporta za prolazak kroz masu vjernika je bila sedia gestatoria, stolica koju su na ramenima nosili njegovi pomoćnici.
No, papin prijevoz nije uvijek bio luksuzan u maniri Mercedesa. Kada je Ivan Pavao II. posjetio Poljsku 1979., ulogu papamobila je imao skroman FSC kamionet.
Tek 1980., u Mercedes je poslan zahtjev za novo, unikatno vozilo koje od tada nosi naziv papamobil. Radilo se o modificiranom modelu 230G u kojem je papa obavio posjet Njemačkoj. 1981. je dodano i blindirano staklo, nakon pokušaja atentata na Ivana Pavla II.
1982. u posjetu Španjolskoj papa se vozio u preuređenoj SEAT Pandi, dok par mjeseci kasnije nije isprobao i uvjerljivo najveći papamobil, kamion British Leylanda od gotovo 24 tone.
Od 2007, papa Benedikt XVI. je većinom koristio Mercedes G500 ili ML430, no ne bilo kakve modele, obzirom da njegovi imaju poseban dio sa pomičnim staklom iz kojeg papa pozdravlja vjernike. A za nešto riskantnija putovanja, tu je još jedna G-Klasa, s blindiranim staklima.
No, biti u staklenom kavezu ima još par zamki te je tako dodan snažan klimatizacijski sustav kako se papa ne bi pregrijao. Isto tako je dno vozila otporno na eksplozije, te može dostići brzinu do 220 km/h a dođe li do najgoreg, papin dio ima svoje zalihe kisika. Cijena? Samo 565,000 dolara.
Posljednji papamobil je zadnja verzija Mercedesove ML-a iz 2012. godine, koju je Benediktu XVI. uručio generalni direktor Dieter Zetsche. Hoće li ga ipak koristiti i Franjo I., ostaje za vidjeti.