Ni "osveta iz groba" nije uništila djelo jedne od najvećih glumica Hollywooda
RIJETKO kome ne zapne u karijeri, ali ponekom zapne baš dobro pa to više nije ni zapinjanje nego sunovrat pod kutom od 90 stupnjeva. Ima nešto i do visokog leta, jer inače toliki sunovrat ne bi bio izvediv.
Da je Faye Dunaway nastavila onako kako je radila do kraja 70-ih, danas ne bi "Meryl Streep" bio odgovor s pola mozga većine ljudi na pitanje o najvećoj živoj glumici Hollywooda, već vjerojatno njeno ime. Međutim valjda je to umjetničko žackanje iznutra presudno kada poslije mega-megahitova ipak odlučiš okrenuti ploču i ostaviti se mainstreama te poći putem nezavisnih projekata, opskurnih filmića, tek ponekog s iole snažnijim budžetom.
Što su mega-megahitovi? Pa u ovom slučaju to su prije mega-megafilmovi, a ima ih barem četiri s pridruženim radovima kao što su Little Big Man, The Thomas Crown Affair ili Eyes of Laura Mars, ali onaj suhi poker naslova, poker koji bi pobijedio i royal flush u partiji kartanja čine Bonnie And Clyde, Chinatown, Network i Three Days Of The Condor, nesumnjiva remek-djela američke kinematografije. Nije samo značajno što je Faye sudjelovala u tim filmovima, već koliko im je doprinijela i zanimljivo je koliko je različita bila u svakom.
Žena koju ne morate zvati, nego ona sama sjeda u automobil i bježi od kuće s vama, žena s kojom možete pljačkati širom zemlje, a ona ne da vam nije smetnja, nego je profi na nivou Dillingera, žena da je s ponosom pokazujete bratu koji je oženio lujku, žena da vam povrati posustalu muškost, žena koja nije vegan i žena za stvaranje najčuvenijeg kriminalnog ljubavnog para u povijesti, sve to i mnogo više je njena Bonnie bila za Clydea kog je ovjekovječio Beatty, a poslije te mlade i poletne šiparice idu neke nove krajnosti.
Film koji je proglašen najgorim u desetljeću
U Networku je bila hladna kao glečer i opasna kao radna subota, Oscara je uzela prezasluženo, a u Chinatownu na prvi pogled je bila slična, ali znamo kuda je odveo nastavak filma nakon što je premijerno zakoračila u Jackovu kancelariju. Tu je Condor u kom je uplašena štreberica. Možda je i teško za povjerovati da bi se takva svidjela Robertu Redfordu, no onda se sjetimo da je to ipak Faye.
I sve te godine blagoroda odvele su ka hrabrom ulasku u lik pokojne glumice i velike ikone Joan Crawford, film Mommie Dearest, a tada se dogodila propast epskih razmjera. Em osporavano, em ismijano, ali apsolutno je legendarno tumačenje za koje je osvojila Zlatnu malinu za najgoru ulogu. Također, film je proglašen za najgori u desetljeću. Nije to bio baš pošten tretman, s današnjeg gledišta malo tko će nešto loše reći o njenoj izvedbi u tom ostvarenju, a sud povijesti je onaj najbitniji. Međutim koštalo ju je ugleda i nastavka zvjezdane staze. Svjesno je ušla u to i sigurno ne žali.
Poslije su uslijedili Barfly o Bukovskom, Kusturičin Arizona Dream i Supergirl. Sve u svemu, nedovoljno da ostane top ime za blagajne, samim tim i favorit producenata, a nažalost i publike.
Joan Crawford kao da joj se iz groba osvetila za nimalo laskavo predstavljanje njenog života, ali čak ni Joan, mrtva ili živa, ne može obrisati ono što je Faye Dunaway uradila prije filma Mommie Dearest, a ni bilo tko drugi ne bi trebao smetnuti s uma ako se slučajno uz jutarnju kavu i ratluk započne tema i pitanje - tko je najveća živa glumica Hollywooda? Pa barem jedan od ponuđenih odgovora je prilično jasan - Faye Dunaway.