Prije 60 godina predstavljen je Renault 16. Zauvijek je promijenio autoindustriju

RENAULT 16 jedan je od najinovativnijih automobila u povijesti i ove godine slavi svoju šezdesetu godišnjicu.
Ovaj pionirski model, koji je na tržištu automobila debitirao davne 1965. godine, kombinirao je udobnost limuzine s praktičnošću karavana, stvarajući potpuno novu kategoriju vozila koja će ubrzo zavladati europskim cestama - uključujući i one bivše Jugoslavije, gdje je Renault 16 odigrao važnu ulogu u razvoju regionalne autoindustrije.
Početak revolucije
Priča o Renaultu 16 počela je ranih 1960-ih, kada je Renault tražio zamjenu za zastarjeli model Frégate. Pamte se vizionarske riječi tadašnjeg predsjednika tvrtke Pierrea Dreyfusa: "Automobili više ne mogu biti samo četiri sjedala i prtljažnik. Moramo ih promatrati kao volumen."
Ova ideja dovela je do formiranja Renaultovog novog dizajnerskog odjela Bureau de Style, kojim je upravljao talentirani Gaston Juchet, tada 31-godišnjak. Prvotne nacrte izradio je studio Ghia, no Renault ih je odbacio zbog previsokih troškova, pa je Juchet u ljeto 1961. napravio prve skice onoga što će postati Renault 16. Njegova vizija uključivala je četiri vrata i veliki stražnji poklopac, ključne elemente hatchbacka kakvog danas poznajemo.
Prije svega, Renault 16 impresionirao je do tada nepoznatom razinom varijabilnosti interijera.
Sjedišta ste mogli namjestiti u sedam položaja i tako ih prilagoditi različitim situacijama. Ako ste imali potrebu za prijevozom stvari, mogli ste preklopiti stražnja sjedala, pomaknuti ih naprijed do 15 centimetara ili ih potpuno ukloniti.
Time je standardni utovarni volumen varirao između 346 i 424 litre, a u maksimumu je narastao na čak 1200 litara. Sjedišta ste mogli pretvoriti po potrebi i u ležaj, pa ste mogli i odmoriti prije nastavka putovanja. Bila je to dnevna soba na kotačima i nenadmašan primjer uporabljivosti prostora u automobilskoj industriji.
Renault je mislio i na detalje poput nošenja šešira - mogli ste ući u auto bez njegovog skidanja te nastaviti vožnju sa šeširom na glavi. Drugi detalj bio je središnji naslon za ruku između prednjih sjedišta s praktičnim pretincem za stvari koji je imala oprema Grand Luxe.
Tehnička inovacija
Osim dizajna, Renault 16 donio je i tehničke inovacije. Pod dugim poklopcem motora nalazio se uzdužno postavljen aluminijski motor, s mjenjačem smještenim ispred motora i iza prednje osovine. Ova nekonvencionalna konfiguracija omogućila je optimalnu raspodjelu težine (55% mase na prednjim kotačima), značajno poboljšavajući upravljivost i stabilnost.
Početni model iz 1965. imao je 1470 ccm motor s 55 KS, maksimalnom brzinom 148 km/h i potrošnjom od 8.3 l/100 km.
TS model iz 1968. donio je snažniji 1565 ccm motor s 83 KS, sposoban prijeći 160 km/h.
Jedna od najzanimljivijih inženjerskih osobitosti bila je razlika međuosovinskih razmaka između desne i lijeve strane vozila - 6.7 cm - zbog stražnjeg ovjesa s poprečnim torzijskim oprugama. Ovu neobičnost dijelio je s modelima Renault 4, 5 i 6.
Tržišni uspjeh i nasljeđe
Renault 16 je debitirao na Ženevskom sajmu automobila 1965., a prodaja je u Francuskoj i na većini tržišta s volanom na lijevoj strani započela u lipnju iste godine. Do kraja 1965. stigla je i verzija za britansko tržište, gdje je postao jedan od najprodavanijih uvoznih automobila.
Stručna javnost odmah je prepoznala njegovu važnost, pa je Renault 16 osvojio titulu Europskog automobila godine u prosincu 1965. godine. Žiri od 32 europska novinara opisao ga je kao "tipično francuski automobil u najboljem smislu tih riječi".
Prodajni uspjeh:
- 1966. - 68.916 prodanih primjeraka u Francuskoj
- 1969. - 92.488 u Francuskoj, 179.991 ukupno u svijetu
- 1970. - vrhunac proizvodnje s 193.698 jedinica.
Renault 16 ostao je bez ozbiljne konkurencije sve do 1969., kada se pojavio Austin Maxi, no taj model nije ostvario veći uspjeh izvan Velike Britanije. Do kraja proizvodnje 1980. proizvedeno je gotovo 1.85 milijuna primjeraka. Još važnije, koncept hatchbacka koji je pionirski predstavio Renault - postao je standard u industriji.
Francuska inovacija u srcu Balkana
Utjecaj Renaulta 16 protegnuo se daleko izvan zapadne Europe, uključujući Jugoslaviju, gdje je odigrao značajnu ulogu u razvoju autoindustrije. 1972. godine Renault je potpisao ključni sporazum o proizvodnji Renaulta 4 i Renaulta 16 u Jugoslaviji kroz partnerstvo s IMV-om (Industrija Motornih Vozil) iz slovenskog Novog Mesta.
Ovaj strateški savez značio je kraj IMV-ove proizvodnje Austinovih vozila te je tvrtka preusmjerila svoje proizvodne linije na Renaultove modele. Partnerstvo je bilo iznimno uspješno, omogućivši IMV-u da postane drugi najveći proizvođač automobila u Jugoslaviji, odmah iza Zastave.
Proizvodnja Renaulta 16 u Jugoslaviji bila je dio šireg modela zajedničkih ulaganja s europskim proizvođačima. Tvornice su uglavnom sklapale automobile iz CKD (Complete Knock Down) setova dok su istovremeno izvozile domaće proizvedene dijelove, čime se razvijala lokalna autoindustrija.
Osim Renaulta 16, IMV je proizvodio Renault 12, Renault 18 i Renault 5, doprinoseći dostupnosti modernih vozila na jugoslavenskom tržištu. U tom razdoblju IMV je proizveo više od 500.000 Renaultovih vozila, čime je dao ogroman doprinos automobilskom sektoru u regiji.
Razvoj modela kroz godine
- 1965. - Lansiranje modela Grand Luxe i Super s 1470 ccm motorom
- 1967. - Uvođenje Commerciale verzije za teretni prijevoz
- 1968. - Renault 16 TS s 1565 ccm motorom, tahometrom i električnim staklima
- 1969. - Automatski mjenjač uveden u model Renault 16 TA
- 1971. - Facelift modela
- 1973. - Renault 16 TX s 93 KS, 5-brzinskim mjenjačem i centralnim zaključavanjem.
Izgled Renaulta 16 ostao je relativno nepromijenjen tijekom 15 godina proizvodnje, uz manja estetska poboljšanja. Kako su 1970-ih stigli modeli Renault 20 i 30, R16 se postupno povukao s tržišta, a proizvodnja je završila 1980. godine.
Nasljeđe Renaulta 16
Renault 16 nije bio samo uspješan automobil - on je zauvijek promijenio način na koji se automobili dizajniraju. Pokazao je da praktičnost i prostranost mogu ići ruku pod ruku s udobnošću i stilom.
"Renault 16 nije samo poput ukrasnog predmeta iz Chaumetove draguljarnice već je i praktičan i svestran automobil. Muškarac se ne ženi samo zato što je žena lijepa već i zato što zna skuhati dobru kavu!" izjavio je François Zanotti, Renaultov direktor prodaje u 1960-ima.
Danas je Renault 16 cijenjeni klasik, a njegova ostavština živi kroz moderne hatchbackove, crossovere i SUV-ove koji koriste principe fleksibilnosti unutarnjeg prostora i funkcionalnog dizajna - upravo ono što je R16 pionirski predstavio prije više od pola stoljeća.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati