Propao Nikola. Predstavili su revolucionarna vozila, sve je bila laž

TVRTKA Nikola je propala te je objavila da će nastojati prodati svu ili većinu svoje imovine, nakon što se suočila s ubrzanim trošenjem gotovine i poteškoćama u prikupljanju sredstava tijekom posljednjih nekoliko kvartala. Ovaj razvoj događaja označava kraj turbulentnog razdoblja za tvrtku, obilježenog čestim promjenama u vodstvu, neujednačenom prodajom i dramatičnim padom vrijednosti dionica.
Mnoge tvrtke za električna vozila koje su izašle na burzu tijekom pandemije, obećavajući revoluciju u industriji, poput Fiskera, Proterre i Lordstown Motorsa, posljednjih su godina također podnijele zahtjeve za stečaj. Razlog tome je iscrpljivanje financijskih sredstava potrebnih za kapitalno intenzivne operacije, što je dodatno otežano visokim kamatnim stopama i slabijom potražnjom, piše CNN.
Nikola je naveo da je odlučio pokrenuti proces prodaje imovine kako bi maksimizirao njezinu vrijednost i osigurao uredan postupak zatvaranja poslovanja. Tvrtka će ipak nastaviti s određenim operacijama vezanim uz kamione na terenu i s nekim aktivnostima punjenja vodikom do kraja ožujka.
Prema sudskom podnesku, tvrtka je prijavila imovinu u vrijednosti između 500 milijuna i jedne milijarde dolara, dok su procijenjeni dugovi između jedne i deset milijardi dolara. Nikola, sa sjedištem u Phoenixu, u Arizoni, osnovan je prije više od deset godina, a na burzu je izašao u lipnju 2020. Prvi kamion isporučili su u prosincu sljedeće godine.
Nikola je izašao na burzu spajanjem s tvrtkom za akvizicije posebne namjene (SPAC), a njegova vrijednost eksplodirala je na više od 27 milijardi dolara, unatoč tome što još nije bio proizveo nijedno komercijalno vozilo. Partnerstva s velikim imenima, poput General Motorsa, dodatno su pojačala optimizam među investitorima.
Osnivač osuđen
Nikola Corporation osnovao je Trevor Milton 2015. godine s ambicioznim ciljem stvaranja električnih i vodikovih kamiona koji će zamijeniti tradicionalna dizelska vozila. Tvrtka je brzo privukla pažnju zahvaljujući velikim obećanjima o inovativnoj tehnologiji, uključujući kamion Nikola One koji je trebao koristiti vodikove gorive ćelije za pogon s nultim emisijama.
U listopadu 2022. porota u New Yorku proglasila je osnivača Nikole, Trevora Miltona, krivim za kaznena djela prevare s vrijednosnim papirima i elektroničke prevare. Tužitelji iz Ureda državnog odvjetnika za južni okrug New Yorka optužili su Miltona da je davao lažne i obmanjujuće izjave o "gotovo svim aspektima poslovanja" vezano uz razvoj električnih i vodikovih kamiona, kao i da je obmanjivao javnost putem društvenih mreža i podcast intervjua.
Slučaj se dijelom odnosio na Nikola One, prototip vodikovog kamiona. Prema tužiteljima, Milton je tvrdio da je vozilo "potpuno funkcionalno i da radi, što je stvarno nevjerojatno", iako zapravo nije imalo ključne dijelove i sustave, uključujući motore i upravljački sustav.
Godine 2018. Milton je na platformi X objavio videozapis na kojem se činilo da kamion samostalno vozi po ravnoj cesti. No, prema tužiteljima, sve je bila varka.
"Zapravo, da bi se snimili ovi kadrovi, Nikola One je bio odvučen na vrh brda, gdje bi vozač otpustio kočnice, nakon čega bi se kamion otkotrljao nizbrdo i zaustavio ispred znaka Stop", navedeno je u priopćenju američkog ministarstva pravosuđa.
Milton je 2023. godine osuđen na četiri godine zatvora zbog laganja investitorima o tehnologiji tvrtke za električne i vodikove kamione.
Činilo se da bi se firma mogla oporaviti, ali ništa od toga
Nakon njega, upravljanje tvrtkom preuzeo je iskusni industrijski stručnjak Stephen Girsky, bivši analitičar Morgan Stanleya i rukovoditelj General Motorsa. On je postao četvrti izvršni direktor Nikole u samo četiri godine, preuzevši dužnost u kolovozu 2023.
Upravo je preko svoje tvrtke za posebne akvizicije, VectoIQ Acquisition Corpa, Girsky izveo Nikolu na burzu.
Nikola je 2024. godine intenzivirao proizvodnju kamiona na vodikove gorivne ćelije, no tvrtka se suočila s problemima u osiguravanju dodatnog financiranja. Kako su gubici po prodanom vozilu iznosili stotine tisuća dolara, njihova gotovinska sredstva su se ubrzano smanjivala.
Prijevoznici su također oklijevali ulagati u infrastrukturu za punjenje i uvođenje električnih kamiona u svoju flotu jer su visoke kamatne stope smanjile njihove proračune. To je dodatno otežalo poslovanje tvrtki poput Nikole.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati