Kako se zaštititi od prevara ako kupujete online
PREMA uzoru na Ameriku, i u Hrvatskoj se posljednjih godina održava crni petak. Unatoč tomu, sniženja kod nas još nisu na razini onih u Americi, gdje kupci kampiraju ispred trgovina jer su cijene snižene i do 90 posto. Zbog pandemije raste prodaja u internetskim trgovinama. Potrošači koji kupuju putem interneta imaju pravo, ne navodeći razlog, raskinuti ugovor sklopljen na daljinu u roku od 14 dana od preuzimanja robe.
Od odjeće, obuće i kozmetike do namještaja, računala i hrane. Na daljinu se može kupiti baš sve.
"To pokazuju i trendovi i brojevi. Prema Državnom zavodu za statistiku, online je jedina kategorija trgovine koja je prošle godine rasla", rekla je Tomislava Ravlić, voditeljica Odjela za trgovinu u HGK, prenosi HRT.
A time i broj potrošačkih upita.
"Postotak tih upita je u 2019. iznosio oko 4%, u 2020. 8%, a u 2021. 12%", rekla je Mirela Skočić, voditeljica Službe za provedbu politike zaštite prava potrošača u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja.
Na što se ljudi najviše žale?
Najviše je pritužbi na zakašnjele dostave i otkazane narudžbe te nemogućnost raskida ugovora.
"Kao što znamo, u odnosu na klasičnu kupnju, kad kupujemo putem interneta, potrošač ima pravo da se dodatno predomisli i jednostrano raskine ugovor u roku od 14 dana", kazao je Vlado Biljarski iz udruge Splitski potrošač.
I to bez navođenja razloga.
"Oni samo popune obrazac, imaju pravo na povrat novca, ali isto tako, to potrošači isto moraju znati, da troškove povrata snose oni", rekla je Mirna Brkić Pavišić, voditeljica Službe zaštite ekonomskih interesa potrošača u Državnom inspektoratu.
No to bi svakako trebali znati - prije sklapanja ugovora. Baš kao i što više podataka o trgovcu, ali i proizvodu.
"Istraživanje koje smo proveli na više od 4000 kupaca je pokazalo da čak 60% njih neće kupiti na webshopu ako ne nađe pozitivne recenzije ili oznaku povjerenja", otkrio je Marcel Majsan iz Udruge eCommerce Hrvatska.
I ne samo to.
"Također, trgovci koji imaju sjedište u Hrvatskoj ili na području Europske unije svakako su sigurniji za kupnju jer nas tu bolje štite zakoni i europske direktive", poručio je Biljarski.
"Ako je trgovac iz EU, Norveške, UK-a, može se obratiti Europskom potrošačkom centru, koji pomaže u rješenjima prekograničnih potrošačkih sporova", kazala je Skočić.
Nedovoljne informacije
A u slučaju domaćih - Državnom inspektoratu. Čiji su inspektori u listopadu proveli nadzor nad 77 trgovina. A u njih 33 utvrdili - 46 prekršaja.
"Većina ovih prekršaja se odnosila na identitet trgovca, nedovoljne informacije o proizvodu i o raskidu ugovora", rekla je Pavišić.
I mnogi su otklonjeni - već tijekom nadzora.
"Oni nisu zlonamjerni, nego često ne nalaze informacije koje trebaju. Ja smatram da bi se Ministarstvo i inspekcija trebali dogovoriti koji je smjer u kojem idu, što se provjerava, kažnjava, koje je stajalište i praksa u vezi s prodajom preko interneta", rekao je Majsan.
U slučaju ponovnog utvrđivanja nedostataka unutar godine pokrenut će se prekršajni postupak. Baš kao i u slučajevima nepoštene poslovne prakse. Od koje se valja suzdržati svugdje i uvijek. Pa i tijekom blagdana. I - crnoga petka, vikenda ili tjedna. Sasvim svejedno.
"To mogu biti razne akcije, popusti, jedino što ne smije biti sezonsko sniženje jer ono ima zakonski određena dva termina kad se provodi", kazala je Ravlić.
Potrošačima se svakako savjetuje da - širom otvore oči. Ma kako primamljiva ponuda bila. A na povećan oprez, s obzirom na sve učestalije pokušaje zloporabe osobnih i kartičnih podataka, poziva i Hrvatska udruga banaka. Čak i ako se spominju ugledni brendovi, ponude mogu biti lažne. Stoga je prijeko potrebno dobro se educirati i informirati. Provjeriti prodajno mjesto, dostupnost korisničke službe, mogućnost reklamacije, povrata i troškova dostave. I dobro paziti kome, kako i zašto dajete svoje osobne i podatke s kartice.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati