Njezino eurovizijsko veličanstvo - Ukrajina
POČETAK rata u Ukrajini donio je pobjedu Kalush orkestru nevjerojatnom podrškom publike. Te 2022. godine Europa je bila raspoložena za podršku Ukrajini, a to su, logično, pokazali glasanjem na Eurosongu. Kalush, izvođač vjerojatno najnekvalitetnije ukrajinske točke u posljednjih desetak godina, bio je u pravo vrijeme na pravom mjestu.
Vjerojatno će postati prvi ukrajinski glazbeni ratni profiter i pjevati na predizbornim skupovima tamošnjih HDZ-ova kada rat prođe i opljačka se država.
Dvije godine kasnije rat je Ukrajini teret čak i na Eurosongu. Eurovizijska publika sada se bavi nekim drugim ratovima, što su pokazale i predeurovizijske kladionice. Naime, dok se pretpostavljalo da će Island predstavljati Palestinac, ta zemlja je imala ogromnu podršku kladioničara. Sada je, pak, na samom dnu kladionica. Nema Palestinca - nema ni potencijalnog uspjeha.
Nije bilo važno što Palestinac i kako pjeva. Kao što ni 2022. godine nije bilo važno kako i što pjeva ukrajinski Kalush orkestar. Slabije upućena javnost, s druge strane, smatra da je Ukrajina i ove godine ponovno visoko na kladionicama jer eurovizijska publika još uvijek glasa za Putinove žrtve, no to nije slučaj.
Ukrajine i rata u Ukrajini eurovizijskoj je publici, potpuno odsječenoj od realnosti geopolitike, preko glave. Da se rat u Ukrajini ugasio, njihovu ovogodišnju pjesmu slušalo bi se u divnoj tišini, bez pucnjeva i udaraca sažaljenja. I gotovo sigurno bi ostvarila puno bolji rezultat nego što će ostvariti.
Teresa & Maria - pjesma koja dotiče nebo
Ukrajina ove godine na Eurosong šalje skladbu Teresa & Maria, remek-djelo Eurovizije koje su skladali Anton Čilibi i Ivan Klimenko, a tekstom upotpunile Jana Šemajeva i Aljona Savranenko.
Teresa & Maria, pjesma koja je u tri minute uklopila duhovnu glazbu u sjajne vokale spomenutih Aljone Savranenko i Jane Šemajeve, ukrajinski folklor u ritam i čvrsti ženski rap u dionice kada pjesma doživljava klimaks, zaslužuje puno više nego što će na Eurosongu vjerojatno dobiti.
Teresa & Maria, bez obzira na mišljenje o ženama na koje se naziv pjesme referira (Majku Božju i Majku Terezu) ove godine na eurovizijsku scenu donosi najveću emociju, najbolji aranžman, najdirljiviju skladbu i jednu od najboljih izvedbi.
Aljona i Jana su idealan spoj svojim vokalima, fizionomijama i stavom, one donose pjesmu koja je zasigurno iznad eurovizijske glazbe i estetike. Skladba je kao žena - na trenutke nježna i potpuno predana duhovnosti, na trenutke prosta i jednostavna kao obična ukrajinska domaćica, a u svom vrhuncu čvršća, jača i hrabrija od muškog ratnika.
Ako ijedna pjesma večeras u Švedskoj dotakne nebo, to će biti Teresa & Maria, i to dok je Jana i Aljona budu izvodile na materinjem jeziku.
"S nama su Majka Tereza i Djevica Marija, sve dive su rođene kao ljudska bića", pjevaju Ukrajinke u finalu skladbe kao da su potpuno svjesne da s njima više nije nitko osim duhovnih ženskih bića u čiju moć na zemlji vjeruje autorica teksta.
Od nekadašnjeg provociranja Putina i Rusije, jasnih stihova o etničkom čišćenju Krimskih Tatara, slavljenja majki ratnika i domovine, Ukrajini u ovoj eurovizijskoj godini kao da je preostalo samo zazivati Majku Božju u pjesmi koja je istovremeno puna beskrajnog očaja i beskrajne nade.
Ukrajina ima najbolje eurovizijske rezultate s ratom i bez njega
S ratom i bez njega - Ukrajinci su majstori Eurovizije. Ni jedna zemlja koja sudjeluje na natjecanju nema statistiku koju, otkad su počeli sudjelovati na natjecanju, imaju Ukrajinci. I svaki od tih rezultata bio je potpuno zaslužen.
Ukrajina već godinama na eurovizijsku pozornicu svojim nastupima donosi najbolju glazbu iz zemlje, predstavlja svoj folklor, slavi slavensku mitologiju i Europi pokazuje najbolje što u njoj postoji. Jasno je da na tamošnjoj televiziji još uvijek nije počelo uhljebljivanje koje nastaje nakon što dva slavenska naroda završe rat.
Ukrajina sudjeluje na Eurosongu od 2003. godine, od doba kada eurovizijska publika uopće nije znala gdje se zemlja nalazi. Od 18 puta kad su se pojavili na Eurosongu, Ukrajinci su svih 18 puta prošli u finale natjecanja. U posljednjih su dvadeset godina pobijedili čak tri puta.
Od Ruslane koja je 2004. godine na Euroviziju donijela jedan od najvećih hitova u povijesti Wild Dances, do Jamale koja je 2016. godine pjevala na jeziku Krimskih Tatara, preko nadrealne izvedbe Verke Serdučke 2007. godine i maestralnog koncepta Shum u kojemu je elektro-folk bend Go_A dozivao proljeće 2021. godine, Ukrajinci su na Eurosongu već dva desetljeća najinovativnija i najoriginalnija nacija.
Pozornica Eurosonga, potpuno nebitna za sudbinu naroda i zemlje, mjesto je na kojemu će njezino eurovizijsko veličanstvo Ukrajina još dugo pobjeđivati.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala.