Prihodi na Spotifyju 10 puta su veći nego ranije, ali su tekstopisci u problemima

GLOBALNI streaming div Spotify objavio je da je tijekom 2024. godine isplatio rekordnih više od 10 milijardi dolara glazbenoj industriji, čime se ukupni iznos isplata od osnutka platforme 2006. popeo na gotovo 60 milijardi dolara. Tvrtka koja nosi titulu najveće svjetske glazbene platforme tvrdi da čak 70% svakog zarađenog dolara prosljeđuje glazbenoj industriji, što je, ističu, velikodušan postotak za bilo koju tvrtku.
No iako brojke zvuče impresivno, detalji iz godišnjeg izvješća Loud & Clear, koje Spotify tradicionalno objavljuje o ekonomiji glazbe, pokazuju i drugu stranu priče.
Izdvajanja se povećala za deset puta
Prema izvješću, gotovo 1500 izvođača ostvarilo je više od milijun dolara prihoda od tantijema samo od Spotifya u 2024. godini. Ukupno gledano, ti su izvođači u prosjeku ostvarili preko četiri milijuna dolara prihoda iz svih izvora prodaje snimljene glazbe. Osim toga, neovisni izvođači i izdavačke kuće zajedno su lani zaradili više od pet milijardi dolara preko Spotifya.
Spotify naglašava da su se tijekom proteklog desetljeća njegova godišnja izdvajanja za glazbenu industriju povećala deset puta – s milijarde dolara u 2014. na više od 10 milijardi u 2024. godini. "Danas više izvođača zarađuje više novca preko Spotifya nego ikad prije", tvrde iz tvrtke.
Prema njihovim podacima, broj izvođača koji ostvaruju tantijeme u rasponu od 1000 do 10 milijuna dolara godišnje utrostručio se od 2017. godine. Prije deset godina najuspješniji izvođač na Spotifyu zarađivao je nešto više od pet milijuna dolara. Danas više od 200 izvođača prelazi taj prag.
Raspodjela novca na puno ljudi
Međutim, unatoč ovim pozitivnim pokazateljima, važno je razumjeti kako funkcionira raspodjela novca. Spotify, kao i većina streaming servisa, uplaćuje tantijeme nositeljima prava – najčešće diskografskim kućama i glazbenim izdavačima – koji zatim raspodjeljuju sredstva izvođačima, tekstopiscima, producentima i drugima. Dakle, ne zadrži svatko osobno milijun dolara.
Posebno je zanimljivo da je Spotify u posljednje dvije godine isplatio 4.5 milijardi dolara nositeljima prava na glazbeno izdavaštvo – onima koji predstavljaju tekstopisce i autore glazbe. Tvrtka navodi kako su isplate tekstopiscima u 2024. dosegnule novi vrhunac, uz dvoznamenkasti rast u odnosu na 2023. godinu.
"Tekstopisci – preko svojih izdavača, organizacija za kolektivno ostvarivanje prava i društava za zaštitu autorskih prava – ostvaruju rekordne prihode zahvaljujući streaming servisima", tvrde iz Spotifya.
Tekstopisci na dnu lanca zarade
Iako je točna tvrdnja da prihodi rastu, treba naglasiti da se tekstopisci i dalje nalaze na dnu lanca isplate. Prema izvješću londonske konzultantske tvrtke MIDIA Research iz 2024., prosječna naknada po streamu iznosi oko 0.004 dolara.
Od tog iznosa 56% ide na snimljenu glazbu (kuća, distributer, izvođač), 30% zadržava streaming platforma, dok na glazbeno izdavaštvo (izdavači, organizacije kao što su ASCAP ili BMI te sami tekstopisci) otpada samo 14%.
Od tih 14% tekstopisac dobiva 68%, izdavač 17%, a organizacije za prava izvođenja 15%. Ali tu priča ne staje – današnji hitovi često imaju između troje i dvanaestero tekstopisaca koji međusobno dijele svoj dio, a potom i svoje postotke moraju dijeliti s menadžerima i drugim partnerima. Ukupni iznos koji autori dobiju za jedan stream teško je i zamisliti, a kamoli živjeti od njega.
Kombinacija glazbe i audioknjiga
Ovakva raspodjela nije izravna posljedica politike Spotifya ili drugih streaming servisa. I dok su stope za snimljenu glazbu rezultat pregovora između servisa i nositelja prava, stope za glazbeno izdavaštvo određuje američki Copyright Royalty Board (CRB) u zastarjelom procesu koji industrija već dugo kritizira.
U posljednjih nekoliko godina CRB je ipak povisio naknade tekstopiscima i izdavačima – za razdoblje 2023.–2027. povećali su stopu na 15.35% prihoda streaming servisa u SAD-u. No Spotify se nedavno našao na meti žestokih kritika, ali i sudskih tužbi, zbog novog paketa koji kombinira glazbu i audioknjige, za koji Billboard procjenjuje da će smanjiti ukupne tantijeme isplaćene glazbenoj industriji za 150 milijuna dolara u idućih godinu dana.
Detalji o novim stopama nisu javno dostupni
Taj potez možda je oduševio dioničare, ali predstavlja ozbiljan udarac za kreatore glazbe. Iako su Universal Music i Warner Music, dvije najveće glazbene kuće, uspjeli vratiti dio svojih prihoda kroz nove ugovore sa Spotifyem, detalji novih stopa nisu javno poznati.
Bez obzira na sve, činjenica je da je streaming – predvođen Spotifyem – spasio glazbenu industriju nakon 15 godina propadanja, tijekom kojih joj je ukupna vrijednost prepolovljena. Kako raste streaming, rastu i prihodi za autore.
I prihodi za manje poznate izvođače se povećali
Primjerice, prema podacima iz izvješća Loud & Clear, izvođač koji je 2014. godine bio na 100.000. mjestu po ostvarenim tantijemima na Spotifyu zaradio je manje od 600 dolara, dok je u 2024. taj iznos narastao na gotovo 6000 dolara. Čak je i izvođač rangiran na 10.000. mjestu uvećao prihode gotovo četiri puta – s 34.000 na 131.000 dolara.
Sve su to dobre vijesti, no sustav isplate tantijema, osmišljen u doba kad su streamovi donosili sitniš, sada vapi za reformom. Postoji mnogo prijedloga i ideja o novim modelima, ali oni koji donose odluke trebali bi se najprije zapitati tko stvara "proizvod" – glazbu – na kojoj cijela ova industrija počiva prije nego što razmisle o profitu svojih dioničara, piše Variety.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati