Emitiramo previše CO2: Hrvatskoj prijeti plaćanje kazne veće od 50 milijuna eura zbog kršenja Kyoto protokola
Ilustracija: Arhiva
CESTOVNI promet u Hrvatskoj emitira višestruko veću količinu štetnog ugljik dioksida (CO2) no što nam to dopušta ukupna emisijska kvota dogovorena unutar krovnog Kyoto protokola čiji je potpisnik i Hrvatska. Otkrila je to analiza emisija CO2 u domaćem cestovnom prometu koju je prezentirao Dražen Leš, konzultant za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost na danas održanom okruglom stolu "Sigurna i energetski učinkovita urbana mobilnost za održivi razvoj gradova", u sklopu 3. Zagrebačkog energetskog tjedna.
Prema postojećim statističkim podacima Energetskog instituta Hrvoje Požar, emisije CO2 u ukupnom domaćem sektoru prometu iznose oko 5,6 milijuna tona, od toga prema izračunima inženjera Leša, na cestovni promet otpada gotovo 3 milijuna tona, što ocjenjuje zabrinjavajućim.
Njegove brojke pokazuju da Hrvatskoj prijeti opasnost plaćanja kazne za neispunjavanje kvota Kyoto protokola, od kojeg velik dio otpada na cestovni promet. Porezne obveznike po ulasku u Europsku uniju, ukoliko ne dođe do ušteda, to bi moglo koštati preko 50 milijuna eura. Nužno smanjenje kvota za Hrvatsku prema Kyoto sporazumu iznosi 1,7 milijuna tona CO2 emisija, a Leš je u svojoj prezentaciji pokazao da samo uštedama na emisijama od dizelskih goriva možemo osigurati ispunjenje dogovorene kvote.
"Svaka uložena kuna u energetsku učinkovitost općenito, vraća se dvostruko"
Kao jedno od mogućih rješenja za smanjenje emisije CO2 i povećanje udjela alternativnih izvora goriva ističe se projekt kombiniranja ukapljenog naftnog plina i dizela. "Svaka uložena kuna u energetsku učinkovitost općenito, vraća se dvostruko", istaknuo je Dražen Leš.
Testiranja ugrađenih instalacija ukapljenog naftnog plina u dizelskim motorima pokazala su da se potrošnja goriva smanjuje, a broj prijeđenih kilometara povećava za čak 50 posto, a pritom se i znatno smanjuju emisije CO2.