Omiški most napravljen bez vjetrobrana. Hoće li ga zbog udara bure morati zatvarati?
OMIŠANI već cijelo desetljeće čekaju završetak obilaznice koja bi ih spasila od velikih ljetnih gužvi. Dio ove dugo očekivane obilaznice je i izgradnja omiškog mosta, koja je počela prije tri godine, a most je spojen u ožujku uz najavu puštanja u promet na jesen, što se ipak nije dogodilo.
Otvorenje omiškog mosta dugog 220 metara prolongirano je već nekoliko puta, a sada bi mu probleme mogli stvarati udari bure u kanjonu rijeke Cetine. Naime, čelični most, kakav dosad nije viđen u Hrvatskoj, napravljen je bez vjetrobrana.
Hrvatske ceste razmatrale postavljanje burobrana
O mogućim prometnim problemima koje može izazvati bura upitali smo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Premijer Andrej Plenković i ministar Oleg Butković tijekom spajanja mosta početkom godine hvalili su se realizacijom projekta i odgovarali na pitanja novinara više od pola sata.
No ovog puta iz resornog ministarstva nisu imali volje odgovarati na pitanja o problemima, već su nas uputili na investitora projekta. Iz Hrvatskih cesta rekli su da projekt koji obuhvaća izgradnju mosta nije podrazumijevao i postavljanje vjetrobrana. No, kako kažu, razmatrali su i tu mogućnost.
"U okviru realizacije ugovora 'lzrada glavnog projekta vjetrobrana na mostu Cetina na dijelu obilaznice Omiša' proveli smo opsežna eksperimentalna istraživanja u zračnom tunelu u cilju razmatranja mogućnosti postavljanja vjetrobrana na most, a koji, ponavljamo, nisu dio projekta, već se isto na našu inicijativu sagledavalo kao jedna od razmatranih mogućih mjera zaštite od vjetra", kazali su iz Hrvatskih cesta.
Rezultate istraživanja, kažu, poslat će na reviziju kako bi utvrdili tehničke uvjete i mogućnosti u kojima bi se mogli postaviti vjetrobrani. "Pokrenut je postupak jednostavne nabave za reviziju, a pozivi za dostavu ponuda poslani su renomiranim tvrtkama, od kojih su dvije bile zadužene za isto tijekom projekta izgradnje Pelješkog mosta", naveli su.
Imaju plan kako će se regulirati promet
Obilaznica vrijedna 23.16 milijuna eura, prema posljednjim najavama, trebala bi biti otvorena krajem ove ili početkom sljedeće godine. Kada će točno prvi automobili prijeći preko omiškog mosta, još nije poznato. Ali iz Hrvatskih cesta imaju plan za regulaciju prometa tijekom udara bure kada most napokon bude otvoren:
"Predmetna cesta će biti opremljena inteligentnim transportnim sustavima te će se upravljanje prometom odvijati iz Centra za nadzor prometa, a ovisno o brzini vjetra prije svega će se ograničavati brzina kretanja vozila, a što je po praksi na ostalim mostovima najviše korištena mjera, dok će se iznimno po potrebi i zabraniti promet pojedinim skupinama vozila."
Koliko će dugo biti zatvoren omiški most, koji još nije ni otvoren, ovisit će isključivo o vremenskim uvjetima jer most nema ugrađene vjetrobrane. Ako se most zbog snažnih naleta bure bude često zatvarao, kroz centar Omiša ponovno će se stvarati gužve, a obilaznica koju se čekalo godinama mogla bi izgubiti svrhu.
Podsjetimo, omiška obilaznica jedan je od najvećih infrastrukturnih projekata u Splitsko-dalmatinskoj županiji, koji uključuje dva tunela i most preko Cetine, tunel Komorjak dug više od 600 metara, tunel Omiš dug više od 500 metara i most dužine 220 metara. On natkriva Cetinu čeličnim lukom, čiji su krajevi učvršćeni u tunelima s obje strane mosta, pa je njegova dužina veća od vidljive konstrukcije.
Tijekom spajanja činilo se da graditelji nisu bili precizni i da most neće u svome središtu biti dobro spojen jer njegovi krajevi koji su izlazili iz dvaju tunela nisu bili na istoj visini, ali riječ je o posebnoj tehnici gradnje i spajanja konstrukcije, pri čemu je to i predviđeno.
Gradi se i novi tunel točno ispod mosta
Dok Omišani nestrpljivo čekaju otvorenje mosta, iz Hrvatskih cesta kažu da kreću s gradnjom novog tunela točno ispod mosta koji još uvijek nije otvoren. Na taj su se projekt odlučili zbog opasnosti od odrona na relaciji Omiš – Zakučac.
"Po uvrštenju u Prostorni plan Splitsko-dalmatinske županije, započelo se s aktivnostima na izradi Elaborata ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš za projekt Rekonstrukcije državne ceste DC70 s izgradnjom tunela na području Zakučca neposredno uz rijeku Cetinu, točnije s desne strane korita.
Projekt je pokrenut na temelju inspekcijskog nalaza kojim je zbog sigurnosnih razloga zatražena sanacija, a da bi Hrvatske ceste mogle započeti s potrebnom razradom, bilo ga je potrebno uvrstiti u županijski plan", rekli su iz Hrvatskih cesta i dodali:
"Planiranim tunelom zaobići će se dio ceste na kojem ugrozu predstavljaju odroni. Osim sigurnosne opravdanosti, ovaj projekt je u konačnici i financijski isplativ budući da dugoročno saniranje stijenke kanjona na toj mikrolokaciji financijski iziskuje veći trošak od izgradnje tunela kojim se ista obilazi."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati