Što propast Thomasa Cooka znači za Hrvatsku? Pitali smo stručnjake
DANAS je službeno bankrotirala najstarija svjetska turistička tvrtka na svijetu, Thomas Cook. O tome kako će to utjecati na hrvatski turizam, kao i na turizam općenito, razgovarali smo s domaćim turističkim stručnjacima. Neki smatraju da bi to moglo utjecati na naš turizam, dok drugi tvrde kako to ipak neće ostaviti posljedice kako na naš, tako ni na turizam u svijetu jer će neke druge tvrtke preuzeti dio kolača na tržištu.
Šef Instituta za turizam: U tržišnom gospodarstvu nema nedodirljivih
Ravnatelj Instituta za turizam Damir Krešić komentirao je propadanje Thomasa Cooka riječima da u pravom tržišnom gospodarstvu nema nedodirljivih.
"U Velikoj Britaniji nema ponosa. Ako tvrtka ne radi dobro, gasi se, ne spašava se javnim novcem, kao kod nas. Ne znam zašto bi nekoga morali spasiti, ako ne radi dobro. Oni su jednostavno propali iz nekoliko razloga, prvi je loša politika i razlika u tržišnim okolnostima. Kad je 2010. godine booking.com uzeo maha, umjesto da su ulagali u online poslovanje, oni su novac uložili u otvaranje turističkih poslovnica. Dakle, ulagali su u fizičku infrastrukturu u trenu kad je online poslovanje uzimalo primat", rekao nam je Krešić.
Navodi kako su na njihovo loše poslovanje utjecali i neki događaji poput vulkanskog pepela na Islandu 2010. godine kad je zračni promet Velike Britanije nekoliko dana bio zatvoren, potom Arapskog proljeća, dok ih je, kaže, na kraju dokrajčio Brexit.
Krešić: Velika Britanija je iznimno važno tržište za Hrvatsku
Kaže kako postoji potencijalna mogućnost da se propadanje ove britanske tvrtke odrazi i na hrvatski turizam.
"Velika Britanija je iznimno važno tržište za Hrvatsku, pogotovo za Dubrovnik i jug zemlje kamo turisti stižu avionima. No nadam se da to neće pretjerano utjecati na naš turizam, iako to ne mogu decidirano tvrditi. No svakako je ovu situaciju interesantno promatrati s aspekta tržišnog gospodarstva gdje nema nedodirljivih", rekao je Krešić za Index.
Šef udruge putničkih agencija: Bitno je da se Britancima na odmoru u Hrvatskoj pokriju troškovi povratka
Tomislav Fain, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija, za Index je komentirao bankrot najstarije svjetske turističke tvrtke na svijetu Thomas Cook. Rekao je da se to moglo očekivati i da su svi koji su radili s njima znali već posljednjih nekoliko godina da se tvrtka nalazi u velikim problemima.
"Znalo se da je Thomas Cook u problemima, tako da ovaj bankrot nije nešto što se nije moglo očekivati. Svi koji su radili i surađivali s njima znali su i prije da se bore s problemima. Već se posljednjih nekoliko godina vuče ta priča da bi se takav ishod mogao dogoditi. No čitajući britanske medije dobro je što će britanska vlada i njihova osiguravajuća društva pokriti troškove povratka gostiju iz Britanije. U Hrvatskoj ima Britanaca koji su preko te agencije trenutno u Hrvatskoj na odmoru, tako da je bitno da se oni mogu vratiti u Britaniju, da im se pokriju ti troškovi kako ne bi imali negativnih iskustva iz naše zemlje", rekao je Fain za Index.
Fain: Problem je kad se turizmom počnu baviti ljudi bez iskustva
Istaknuo je kako će sad neka druga tvrtka preuzeti taj dio kolača na turističkom tržištu i da ne vidi problem u nekoj budućnosti što se tiče turizma.
"Što se tiče naših velikih agencija poput Generalturista i Kompasa koje su propale, mogu reći da su u ovu posljednju koja je propala ušli ljudi koji nisu poznavali turizam. Vi kad ste u materiji, znate poslovanje, kad imate problem, onda ćete se snaći, tako da je propadanje tih kompanija bila samo iznimka. U Hrvatskoj veći dio turističkih agencija dobro stoji, no svakome se može dogoditi bankrot. Problem je, kao što sam rekao, kad se turizmom počnu baviti ljudi bez iskustva, onda je normalno za očekivati da budu u problemima", rekao nam je Fain.
Veljko Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge turizma za Index je rekao da ovaj događaj s Thomasom Cookom nije bio neočekivan, ali i da se poslovni modeli u turizmu mijenjaju munjevitom brzinom.
Ostojić: Prije su hotelijeri 90 posto poslova rješavali preko turoperatera
"Tvrtka Thomas Cook je ušla u značajnu financijsku rekonstrukciju tako da su postojale određene poteškoće. Poslovni modeli koji su dugo vremena bili aktualni sad dolaze u pitanje, treba ih se mijenjati. Ono što je važno je da je iz te spoznaje da su postojali određeni problemi značajan dio turističkih kompanija svoje naplate prema grupi Thomas Cook pažljivo kreirao. Sad se neće dogoditi značajnija šteta za hrvatske hotele, iako postoji niz nepoznanica. Naime, dosta hotelijera u Hrvatskoj je već naplatilo svoja potraživanja od Thomasa Cooka", rekao je Ostojić za Index.
Kazao je kako je u zraku još odnos glavne kompanije Thomas Cook u Velikoj Britaniji te onih u Europi.
"Neke skandinavske zemlje, zatim Njemačka, Nizozemska i Belgija najavljuju da će idućih sati obavijestiti partnere hoće li nastaviti poslovanje neovisno o bankrotu glavne kompanije. I još nešto što je važno je to da će gosti doći do svojih domova. Sad je kraj glavne sezone pa se ne radi o velikom broju gostiju tako da iz tog aspekta gledajući, bolje da se to dogodilo sad nego 1. kolovoza", istaknuo je Ostojić.
Munjevite promjene
Objasnio je kako ovaj slučaj s Thomasom Cookom pokazuje da se poslovni modeli koji su u turizmu prije vrijedili sad mijenjaju.
"Portali poput bookinga, Expedije, Airbnb-ja, kojih prije nije bilo, danas su značajan partner u prodaji. Postojeći agencijski model je u pitanju, u velikim sustavima koji su tromi treba puno napora, financija i kreativnosti da prežive, uz to velike hotelske kuće sve jače razvijaju vlastite kanale online prodaje. Prije su hotelijeri 90 posto poslova riješili preko turoperatera, no to se sad munjevito mijenja, dolaze novi partneri. Digitalna tehnologija nam omogućava brže i jeftinije kanale prodaje, sve je manje papira, sajmova i brošura", zaključio je Ostojić.
Žgomba: Neće biti nikakvih posljedica za Hrvatsku
Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, u razgovoru za Index rekao je kako bankrot Thomasa Cooka apsolutno neće utjecati na hrvatski turizam, budući da je, kaže, udio gostiju koji dolaze u Hrvatsku preko te agencije zanemariv.
"Toliko je mali da se ne može mjeriti ni u postotcima. Redistribucija eventualnih gostiju će ići preko drugih turoperatora i neće biti nikakvih posljedica. Važno je da se u ovom momentu bankrota kad je Britanija još članica EU-a aktivira protokol u kojem brigu o putnicima preuzima osiguranje zajedno s državom. Oni gosti koji su se zatekli na destinacijama, a kod nas ih je malo, imaju osigurane troškove, od smještaja, prijevoza i uobičajenog povratka kući. Tako da tu nema štetnih posljedica, ovo je uobičajena situacija, bankroti postoje. I oni koji u Hrvatskoj imaju goste od Thomasa Cooka ili neku vrstu usluge preko njih, mogu biti mirni jer će biti kontaktirani i sve će im biti namireno", rekao nam je Žgomba.
"Ovo je neugodna situacija, ali..."
Objasnio je da cijeli proces ulazi u stečajni postupak te da postoje zakoni koji se provode i sukladno njima će svi troškovi morati biti namireni.
"Ovo je neugodna situacija jer je riječ o najstarijem turoperatoru, ali nema posljedice na funkcioniranje turizma, posao će raditi drugi turoperatori", zaključio je Žgomba.
Zvali smo i turističku agenciju Atlas koja je, kako doznajemo, u Hrvatskoj najviše poslovala s Thomasom Cookom.
Atlas: U ovoj sezoni Atlas je pružio usluge stotinjak tisuća gostiju Thomasa Cooka
"Grupacija Thomas Cook partner je adriatica.net Grupe preko 30 godina. U ovoj sezoni Atlas je kao DMK partner na destinaciji pružio usluge stotinjak tisuća gostiju Thomas Cooka iz Velike Britanije, Belgije, Francuske, Njemačke i Poljske. Važno je napomenuti kako je Thomas Cook UK u volumenu zauzimao 15 posto dok su najzastupljeniji Njemačka, Francuska i Belgija. Trenutno u Hrvatskoj imamo u odlasku oko 150 njihovih gostiju, ponajviše u regiji srednja Dalmacija. Pomno pratimo situaciju i svoje ćemo usluge izvršiti do kraja te nećemo ugroziti imidž kompanije niti hrvatskog turizma", odgovorila nam je glasnogovornica Atlasa Nikolina Frklić.