VOZILI SMO SE OD ŠPANSKOG DO RADNIČKE Zašto su non-stop gužve? "Nisu krivi samo semafori"
Foto: Žarko Bašić/Pixsell, Privatan album
STANOVNICI Zagreba žale se da su u posljednja dva tjedna gužve u Zagrebu veće nego ikad prije. Razloga za to ima više, a najveći je problem u tome što Zagrebu nedostaje cjeloviti pristup prometu i što se premalo ulaže u njega, tvrdi nam docent Marko Ševrović, predstojnik Zavoda za prometno planiranje.
"Uvedeni su novi sustavi upravljanja prometom. Tako su na semafore postavili senzore koji snimaju prometni tok i pomoću softvera sami donose odluke kako će raditi. Ti su softveri dosta kompleksni i potrebno im je neko vrijeme učenja. Oni prvo trebaju vidjeti sve prometne situacije da donesu optimalnu odluku, oni bi u konačnici trebali dati bolje rezultate, no možda se to ipak moglo bolje napraviti. Na primjer, da su se dali bolji input softveru. Međutim, novi sustav na semaforu nije krivac za gužve već je problem u tome što Zagrebu nedostaje cjeloviti pristup prometu. Stvari se rade parcijalno, nije razmatrana cijela dionica neke ceste već se u obzir uzima samo dio dionice, stvari se rade parcijalno", rekao je u razgovoru za Index Marko Ševrović.
Veliki problem s javnim prijevozom
Najveći problem od svega su, navodi, novci. Tvrdi kako se premalo ulaže u promet grada Zagreba, a dodaje kako čak ni država ne shvaća da se upravo u promet gradova treba uložiti.
"Puno novca ulažemo u autoceste i tunele koji su 95 posto u godini prazni, u gradove se ne ulaže. Tu je ključ problema. Zatim imamo veliki problem javnog gradskog prijevoza. On je zastario i treba potpunu rekonstrukciju", smatra docent Ševrović.
Prije četiri godine je zajedno s kolegama iz Zavoda za prometno planiranje radio studiju o tramvajskom prometu u Zagrebu. Tu su detektirali probleme i naveli zaključke kako bi se taj problem trebao riješiti. Međutim, dodaje kako gradske vlasti nisu ništa radile po tome.
U studiji navode kako je potrebno hitno proširenje tramvajske mreže kako bi se rasteretile gradske prometnice i smanjile gužve na cestama.
"Treba proširiti tramvajsku mrežu, napraviti spoj Črnomerca s Jarunom, zatim produžiti tramvajsku mrežu u Sarajevskoj te također produžiti tramvajsku liniju u Ilici od Črnomerca prema Vrapču. Uz to je potrebno napraviti integraciju tramvaja i busa sa željeznicom. Nama je željeznica potpuno neiskorištena. Kod nas su te brojke zanemarive koliko se ona koristi kao gradski prijevoz. Moramo poticati javni prijevoz i smanjiti korištenje automobila, a kako bi to napravili, potrebne su ove stvari koje sam naveo", rekao nam je Ševrović.
Niču nova naselja, a javni prijevoz ostaje isti
Problem je u tome što se tramvajski sustav u potpunosti zanemario i ostao je isti, kaže, kao i prije 30 godina. Unatoč tome što su u međuvremenu niknula nova naselja, kao primjerice između Oranica i Španskog, a javni prijevoz ostao je isti kao i prije.
"Iako u gradu postoje službe koje se bave prometom, smatram kako politička odluka nije dovoljno zrela da se shvati kako je javni promet potrebno unaprijediti i ulagati u njega. Kod nas se samo obnavljaju ceste, a ako radite grad za automobile, tad ćete i dobiti automobile na cestama. To je proces kojeg su Amerikanci detektirali prije gotovo 40 godina i pažnju usmjerili na kvalitetniji javni prijevoz. Poboljšanjem javnog prijevoza smanjuje se broj onih koji na posao idu autima i time se automatski smanjuju gužve na cestama i imamo veću protočnost prometa", objasnio nam je Ševrović.
Kod nas, dodaje, sve ide k tome da se koriste automobili. Navodi kako su shopping centri napravljeni na periferijama grada do kojih se dolazi isključivo autima, uz to se tvrdi, povećao broj automobila po obitelji. Dok su prije svi imali eventualno jedan, sad sve više obitelji imaju po dva automobila.
"Parkirna politika u Zagrebu je užasna"
Uz to je jedan od velikih problema u Zagrebu parkiranje.
"Parkirna politika u Zagrebu je užasna. Ako ste stanar žute ili crvene zone, vi možete parkirati u cijelom gradu. To je loše jer previše ljudi iskorištava tu mogućnost. Zašto netko
tko živi ulicu do žute zone ne može dobiti povlaštenu parkirnu kartu i plaća punu cijenu parkiranja, a recimo osoba iz potpuno drugog kvarta dolazi u njegov kvart i parkira po povlaštenoj cijeni. To je velika diskriminacija za koju nema opravdanja i uzrokuje to da se još više ljudi vozi autom", zaključio je Ševrović.
Zaključak svega bi bio da se u zagrebački promet treba ulagati daleko više novca da bi se poboljšao javni prijevoz i smanjio broj automobila na cestama kako bi se u konačnici smanjile i tolike gužve.
Kontaktirali smo i Gradski ured za promet vezano uz povećane gužve, no još nismo dobili odgovor.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati