FOTO Od Kadetta do nove Astre: 11 generacija slavnih karavana

Foto: Opel

PRISJEĆAMO se slavnih karavana iz Opelove kompaktne obitelji, od prvog Kadetta pa sve do najnovije Astre nastale u okviru koncerna Stellantis.

U zlatno doba Opela kompaktni Kadett je bio glavni adut kompanije. Nudio se u nekoliko karoserijskih izvedbi, među kojima je karavanska bila najpraktičnija. Upravo je ta izvedba stekla kultni status na našim prostorima, posebno kada govorimo o zadnjoj generaciji Kadetta i prvoj generaciji Astre. U 11  generacija Opel je na tržište plasirao ukupno oko 25 milijuna primjeraka Kadetta i Astre, od čega njih 5.8 milijuna otpada upravo na karavane. Prisjetimo ih se.

Od Kadetta A do Astre L –11, generacija legendarnog modela

1963. – 1965.: Opel Kadett A

Opel Kadett Caravan revolucionarizirao je kompaktnu klasu 1963. Velik prtljažnik i puno prostora za šest osoba zahvaljujući trećem redu sjedala te novi, živahan motor i mali troškovi održavanja bili su recept uspjeha za Kadett A. Već do 1965. proizvedeno je oko 650.000 primjeraka.

Modernih kontura, pregledan i pokretan jednolitrenim motorom od 40 KS bio je u mnogočemu ispred direktnog rivala iz Volkswagena.

1965. – 1973.: Opel Kadett B Caravan

Nova verzija bila je dulja od četiri metra i stoga dosta veća od prethodnika. Karavan s utovarnim prostorom dužine 1.57 metara dostupan je od početka prodaje u dvovratnim ili četverovratnim verzijama. 

Promjene i na motorima. Opelovi inženjeri povećali su provrt četverocilindarskog motora za 3 mm, pa je osnovni motor obujma 1078 ccm razvijao 45 KS. Također je bio dostupan motor 1.1 S veće kompresije s 55 KS. Kadett je brzo postao uspjeh s više od 2.6 milijuna proizvedenih primjeraka do srpnja 1973. 

 1973. – 1979.: Opel Kadett C

Kadett C obitelj imala je brojna lica, uključujući i coupe. S pogonom na stražnje kotače pojavio se u kolovozu 1973. s novodizajniranom karoserijom i novom prednjom osovinom s dvostrukim poprečnim ramenima.

Popularni je motor bio 1.2 sa 60 KS i tek 88 Nm okretnog momenta. "Kadett ne samo da se vozi iznimno dobro već je i savjesno dizajniran, dok je izrada čista. Zahtijeva malo održavanja, lako se popravlja i ekonomičan je za upotrebu", hvalili su ga novinari časopisa Auto Motor und Sport u broju 20/73.

1979. – 1984.: Opel Kadett D Caravan

Kadett u četvrtoj poslijeratnoj generaciji započeo je novu eru u kompaktnoj klasi za Opel. Prvi je model Opela s pogonom na prednje kotače i s poprečnim četverocilindarskim motorom. Novi model dužine 4.20 metara bio je samo malo duži od prethodnika, ali je nudio značajno više prostora od mnogih konkurenata.

Kadett je dobio novi OHC motor obujma 1.3 litre koji je razvijao 60 ili 75 KS. Uz prostrani karavan s prtljažnim prostorom obujma do 1425 litara, Opel je nudio samo fastback verzije. Obitelji su mogle uživati u vrlo udobnom Caravanu pod nazivom "Voyage Berlina". 

1984. – 1991.: Opel Kadett E Caravan

Drugi Kadett s pogonom na prednje kotače proizvodio se od 1984. do 1991., ponio je titulu "Automobila godine 1984." i bio je apsolutni pobjednik. Uz prodaju ukupno 3.779.289 automobila tijekom vijeka proizvodnje, bio je to najbolje prodavani Opel do tog trenutka i svjetski prvak u aerodinamici.

Uz koeficijent otpora od 0.39 Kadett D već je bio najbolji u klasi, no ta je vrijednost pala u sjenu rezultata njegovog nasljednika. Nakon 1200 sati finog ugađanja u zračnom tunelu model s pet vrata postigao je senzacionalnih 0.32 (Caravan 0.35). 

1991. – 1997.: Opel Astra F Caravan

Od 1991. do 1997. Astra F proizvedena je u nekih 4.13 milijuna primjeraka pa je time najbolje prodavani Opel dosad. 

Nasljednik Kadetta preuzeo je ime britanskog sestrinskog modela (Kadett četvrte generacije prodavao se u Ujedinjenom Kraljevstvu kao Vauxhall Astra od 1980.). Sve Astre nudile su aktivan sustav pojaseva sa zatezačima na prednjim sigurnosnim pojasevima, pojaseve podesive visine, rampe na sjedalima za sprečavanje klizanja ispod pojasa kod naglog kočenja, kao i bočnu zaštitu, uključujući ojačanja od dvostrukih čeličnih cijevi u svim vratima. Prvi put su svi motori imali katalizatore.

1998. – 2004.: Opel Astra G Caravan

U proljeće 1998. Astra se nudila od početka kao hatchback s tri ili pet vrata i kao karavan. Progresivan dizajn te gotovo udvostručena torzijska i fleksijska krutost u odnosu na prethodnicu bile su samo neke od novosti. Potpuno galvanizirana karoserija imala je ključnu ulogu u njezinom visokom stupnju očuvanja vrijednosti. Veličina prtljažnika povećala se na 1630 litara. 

Aktivna sigurnost povećana je pomoću 30-postotnog pojačanja svjetlosnog snopa prozirnih H7 halogenih prednjih svjetala i pomoću potpuno redizajnirane šasije za dinamičku sigurnost (DSA). Kombinirala je udobnost s agilnom i sigurnom upravljivošću, čak i uz puno opterećenje.

Međuosovinski razmak produljen je za oko jedanaest centimetara, što je omogućilo više prostora u unutrašnjosti, posebice za koljena na stražnjem sjedalu, i veći obujam prtljažnika od 1500 litara. Najbrži kompaktni karavan dosad – Astra OPC Caravan – pušten je u prodaju 2002. Skroman obiteljski karavan iznenadio je mnoge kada je jurio autocestom brzinama do 240 km/h.

2004. – 2010.: Opel Astra H Caravan

Uz dvanaest motora u rasponu od 90 do 240 KS i sedam varijanti karoserije, treća generacija Astre nametnula se progresivnim dizajnom, voznom dinamikom i mnoštvom tehničkih inovacija.

Istaknuta tehnologija Astre uključivala je IDSPlus sustav šasije s elektroničkom kontinuiranom kontrolom prigušivanja (CDC), koja se inače mogla pronaći samo u luksuznoj klasi i ekskluzivnim sportskim automobilima, kao i sustav prilagodljivih prednjih svjetala (AFL) s dinamičkim osvjetljenjem zavoja. 

2010. – 2015.: Opel Astra J Sports Tourer

Karavan je prvi put nazvan Sports Tourer. Opel Astra J je zadržala pametni Flex-Fold sustav i do 1500 litara korisnog prostora te pomaže vozačima nizom tehnologija s veće Insignije.

Prednja kamera prepoznaje prometne znakove i informira vozača o ograničenjima brzine ili zabranama pretjecanja. Također upozorava vozače ako su u opasnosti od nekontroliranog izlaska iz vozne trake. Pomoću sustava AFL+ prednjih svjetala Astra bolje osvjetljava cestu, ali i automatski pali duga svjetla. 

Astra vozačima također pruža blagodati nove generacije prednjih sjedala razvijenih u skladu s najnovijim saznanjima u području sigurnosti i ergonomije – AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. / Akcija za zdrava leđa). 

Od 2016.: Opel Astra K Sports Tourer

Do 190 kg lakša, puno prostranija u unutrašnjosti unatoč skoro istovjetnim dimenzijama i učinkovitija zahvaljujući upotrebi nove generacije motora – Opel Astra Sports Tourer stiže do nagrade - proglašena je Europskim automobilom 2016. godine.

Prvi je automobil segmenta u kojem su prilagodljiva Intelli-Lux LED® Matrix prednja svjetla, a dobiva i brojne sustave asistencije. Tu su i dobro poznata AGR sjedala, sada s funkcijama ventilacije i masaže!

Od 2022.: Opel Astra L Sports Tourer

Svjetskom premijerom nove Astre u jesen 2021. njemački proizvođač automobila otvorio je novo poglavlje – kompaktni je model prvi put dostupan s električnim pogonom u verziji s pet vrata i kao Sports Tourer.

Opel će ponuditi Astra Sports Tourer kao plug-in hibrid, a od 2023. i kao baterijsko-električni karavan. S ukupnom duljinom 6 cm kraćom od prethodnih modela, međuosovinski je razmak 7 cm dulji, što pogoduje udobnosti i volumenu prtljage.