ISTRAŽIVANJE: Jedan od deset automobila u Hrvatskoj ima vraćenu kilometražu

Screenshot: YouTube, carVertical

KUPOVINA rabljenog automobila sa sobom nosi određeni rizik, a on na našem tržištu nije zanemariv. 

Govorimo li o tržištu rabljenih automobila, svaka europska zemlja suočava se sa sličnim izazovima u vidu prevara s kilometražom, skrivenim oštećenjima ili jednostavno starim voznim parkom. Sve to doprinosi većim šansama da kupac dobije vozilo lošije kvalitete, odnosno da ga preplati. 

Situacija se razlikuje ovisno o dijelu Europe, što se može objasniti ekonomskom situacijom i regionalnim posebnostima. Tako je situacija po pitanju transparentnosti najgora u Latviji i Ukrajini, a za njima slijede Litva, Rumunjska i ostali. Popis zemalja s lošim rezultatima zatvara Srbija, a odmah uz nju stoje Hrvatska i Mađarska, pokazuju rezultati koje je provela platforma za izvještavanje o povijesti vozila carVertical.

Prema tom istraživanju, u Hrvatskoj je situacija puno bolja nego u većini istočnoeuropskih zemalja, ali daleko zaostaje za Zapadom. Jedan od deset automobila u Hrvatskoj ima vraćenu kilometražu, što je značajan broj. Prosječno se vraća 43.913 km. Prosječna starost rabljenog automobila provjerenog na carVerticalu u Hrvatskoj je 8.3 godina, što Hrvatsku svrstava na treće mjesto na ljestvici, odmah iza Slovenije i Slovačke. Utvrđeno je da je 56.41% oštećenih automobila, a iz uvoza je stiglo gotovo 70% automobila.

Prema istom istraživanju, tržište rabljenih automobila u zapadnoj Europi transparentnije je nego ono u istočnoj. Ujedinjeno Kraljevstvo najtransparentnija je zemlja od 23 obuhvaćene istraživanjem. Međutim, to ne znači da britansko tržište rabljenih automobila nema probleme. Od svih provjerenih automobila u Velikoj Britaniji na carVerticalu, 14.5% imalo je vraćenu kilometražu, a 21% je u nekom trenutku bilo oštećeno, što sugerira da kupci ni tamo ne bi trebali slijepo vjerovati prodavačima. Međutim, Ujedinjeno Kraljevstvo ima najniži postotak uvezenih automobila – 10.7%.

Cjelovito izvješće o indeksu transparentnosti tržišta možete pronaći ovdje.

Kako je provedeno istraživanje?

Ovo se istraživanje oslanja na podatke iz stvarnih izvješća o automobilima koje su korisnici kupili u razdoblju od 12 mjeseci. 

Da bi usporedba funkcionirala, carVertical je predstavio svoj indeks transparentnosti tržišta, koji se temelji na šest čimbenika. To su:

●    postotak automobila s vraćenom kilometražom
●    prosječni broj vraćenih kilometara na odometru u kilometrima
●    postotak oštećenih vozila
●    prosječna vrijednost štete
●    udio uvezenih rabljenih automobila
●    prosječna starost provjerenih

Budući da ovi faktori nisu jednako važni za transparentnost tržišta, njihova se težina u indeksu razlikuje. Na primjer, prosječni broj vraćenih kilometara ima veći utjecaj na ocjenu nego prosječna starost provjerenih vozila.