Jedna od najskuplji doplata na autima ne radi dobro na hladnom. Svejedno to svi žele

Foto: Mercedes-Benz, Audi, Porsche

U SVIJETU automobilizma, snaga motora često zasjeni jedan od ključnih faktora performansi - težinu vozila. Entuzijasti koji žele izvući maksimum iz svojih automobila znaju da je smanjenje mase ključno, a tu na scenu stupaju karbonsko-keramičke kočnice. One su i do 40 posto lakše od klasičnih željeznih, a najčešće su na egzotičnim sportskim automobilima, a nerijetko se mogu vidjeti na modelima poput RS 6, M5, a montirale su se čak i na Megane RS.

Ipak, jedan aspekt ovih naprednih kočionih sustava izaziva zabrinutost kod nekih vozača, posebno onih u hladnijim klimama. Raspravu je potaknula objava na jednom forumu, gdje je korisnik izrazio sumnju u njihovu učinkovitost tijekom oštrih zima. Iako su drugi članovi foruma podijelili svoja uglavnom pozitivna iskustva, istaknuli su da postoje određene specifičnosti na koje treba obratiti pozornost.

Problem leži u tome što karbonsko-keramičkim kočnicama treba nešto više vremena da postignu optimalnu radnu temperaturu u usporedbi s težim željeznim diskovima. Dok se ne zagriju, vozač može primijetiti neobične zvukove ili grublji osjećaj pri kontaktu pločica i diska. Srećom, radi se o privremenoj pojavi koja nestaje čim se kočnice zagriju. Iako hladno vrijeme nije presudan faktor za sve, ovi kočioni sustavi imaju i druge nedostatke koje vrijedi razmotriti.

Skupo i osjetljivije od alternativa

S obzirom na to da se karbonsko-keramičke kočnice uglavnom nalaze na premium sportskim automobilima, ne iznenađuje da su iznimno skupe. Njihova proizvodnja traje tjednima i zahtijeva specijaliziranu, skupocjenu opremu. Primjerice, za Cadillac CT5-V Blackwing, čija osnovna cijena iznosi oko 100.000 dolara, potrebno je odabrati Precision Package koji cijenu podiže za dodatnih 18.000 dolara. Slično je i s BMW-om M5 (modeli od 2018.), gdje ova opcija košta dodatnih 8.500 dolara na osnovnu cijenu od 128.700 dolara.

Iako je početno ulaganje visoko, proizvođači ističu da karbonsko-keramičke kočnice obično traju znatno duže od klasičnih, pod uvjetom da se ne izlažu stalnim ekstremnim opterećenjima na stazi. Međutim, drugi veliki nedostatak je njihova krhkost. Iako mogu podnijeti temperature veće od 980 Celzijevih stupnjeva (1.800 Fahrenheita), materijal je lomljiv. To znači da su diskovi osjetljivi na pucanje ili oštećenja ako se s njima ne postupa pažljivo, primjerice prilikom zamjene kotača.

Još veći rizik predstavljaju udarci kamenčića ili drugih krhotina s ceste, koji u ekstremnim slučajevima mogu uzrokovati lom ovih skupocjenih komponenti, što je svakako faktor koji treba uzeti u obzir prije kupnje.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.