Magično plav, sa smeđom kožom u vratima, kariranim sicevima, retrovizorom samo na vozačevoj strani i velikim okruglim svjetlima koja podsjećaju na aute iz crtića... "Trabant je jedna uspomena iz djetinjstva, kad smo bili puno mlađi nego danas. Ljudi iz DDR-a su išli kod nas na more, vidjeli su se na cestama. Dimio se, bio je uvijek pun ljudi, mame, tate, peseki...", rekao je Igor Horkić, vlasnik Trabanta 601, za RTL.
Legendarni Trabant svjetlo dana prvi je put ugledao prije punih 60 godina u Istočnoj Njemačkoj. Imao je samo 4 brzine, stari dvotaktni motor, a iz njega se dimilo na sve strane. Danas je jedan od najkultnijih oldtimera na svijetu, ali dok se proizvodio, itekako su ga ismijavali.
Imao je samo 23 konjske snage i prilično glasan motor. A budući da je u Njemačkoj u to doba nedostajalo metala, proizvođači su neke dijelove Trabanata radili od tvrde plastike, odnosno duroplasta. Pa su postojale i priče da bi svinje pojele neke modele koje vlasnici noću ne bi zaštitili, piše RTL.
Jedan od najpoželjnijih automobila na svijetu
A upravo je tu scenu ekranizirao i Emir Kusturica u srpskoj komediji Crna mačka, beli mačor. Igor svoj svjetloplavi Trabant čuva kao oko u glavi, tako da njegovom oldtimeru svinje - ne mogu ništa.
"Ne vjerujem. Svinja je pametna životinja. Jede sve. Ali baš da bi jela plastiku u epoksidnoj smoli...", rekao je Igor. Poznati 601 je nabavio prije 20-ak godina. Tada je koštao nekih 700 eura. "To je bio jedan od najpoželjnijih automobila na svijetu jer je 17.5 milijuna ljudi u DDR-u htjelo Trabija. Ni Bubu ni Mercedes, samo Trabi", rekao je Igor.
Možda je tako bilo jer je tada Trabi bio jeftin. Ali više nije. Stručnjaci iz njemačkog Classic Data svrstali su ga na 2. mjesto oldtimera kojima posljednjih godina cijena ne prestaje rasti. Tako se prije samo šest godina mogao nabaviti za 3100 eura, a s povećanjem od čak 123 posto sada vrijedi skoro sedam tisuća. Kako?
"Cijene auta su generalno porasle, pa onda nema smisla da ovakvi stari auti vrijede nekakvu porciju ribe. U pandemiji su oldtimeri dosta skočili s cijenom i oni glase kao dobro ulaganje da se očuva vrijednost novca", rekao je Kristijan Tićak, glavni urednik Auto, motor i sport magazina.
Cijene oldtimera brutalno rastu
Tako bi najbolje bilo uložiti u Tatru T613. Nekad najluksuznija limuzina tadašnjeg Istočnog bloka često je prevozila najviše državne dužnosnike. A koristili su je i u zloglasnom KGB-ju. Ona je prva na njemačkom popisu. U šest godina cijena joj je s 10.400 eura skočila i više nego duplo. Točnije 133 posto.
"Nekim oldtimerima cijene su stvarno otišle u nebo. A cijene rastu s potražnjom. I po meni oldtimer mora biti auto koji je stvarno nešto posebno, koji je obilježio nekakvu povijest", rekao je Dalibor Lebarović, predsjednik Oldtimer kluba Zagreb.
Povijest su definitivno obilježili i Volkswagenovi Passati. Prvi je izašao 1973., a smatrali su ga najmodernijim obiteljskim autom tog vremena. Bio je glavni model nakon Bube, a sada je treći kojem i nakon 50 godina vrijednost ide gore. Još 2018. se mogao nabaviti za nešto više od 5 tisuća eura, a evo ga danas - duplo skuplji - 10.600. Postat će vjerojatno još i vrjedniji i skuplji jer su popularni kao nikada.
"Imamo oldtimere koji su u izvornom, korištenom stanju. Ništa na njima nije dirano, patina je originalna. A imamo oldtimere koji su restaurirani", kaže Kristijan.
A koji više vrijede? Oldtimeri koji su samo suveniri ili oni koji se voze na cestama? "Ako netko ima neki auto i onda mu se gušt voziti u njemu, okej, ali ipak se on treba čuvati i malo paziti", rekao je Dalibor.