POČETNI zanos električnim automobilima jenjava, što se vidi i po tržišnim kretanjima.
Bivši britanski premijer Boris Johnson predložio je ukidanje prodaje vozila na fosilna goriva za 2030. godinu, a najnoviji izvještaji govore kako je njegov nasljednik Rishi Sunak sklon odgodi uvođenja zabrane za 2035. godinu.
Kako izvještava Reuters, aktualni premijer objavio je odluku o odgodi uvođenja zabrane na termin (2035. godine) koji su ranije uskladile članice Europske Unije. "Olakšat ćemo prijelaz na električna vozila. I dalje ćete moći kupovati benzinske i dizelske automobile i kombije do 2035.", rekao je Sunak u govoru. "Čak i nakon toga, i dalje ćete ih moći kupovati i prodavati rabljene."
Odgoda je jedan od nekoliko načina na koje Sunak i njegova vlada navodno razmatraju razvodnjavanje prijašnjih klimatskih obećanja među kojima je i ono da dosegne neto nulte emisije do 2050. godine.
Sunak je već ranije dao naznaku i najavio odgodu: “Ponosan sam što je Britanija vodeća u svijetu po pitanju klimatskih promjena. Predani smo neto nuli do 2050. i sporazumima koje smo sklopili na međunarodnoj razini – ali radeći to na bolji, proporcionalniji način.” Sugerirao je da vlade "nisu bile iskrene u vezi s troškovima i ustupcima" vodeće zelene politike.
Tu je naravno i pitanje autoindustrije, koja je usprkos padovima nakon Brexita jedan od oslonaca 'otočkog' gospodarstva. Čak i proizvođači pod upitnik stavljaju mogućnost izvedivosti uvođenja zabrane 2035. godine, a kamoli 2030.
Generalni direktor Volkswagena UK, Alex Smith, upozorio je na činjenicu da prodaja električnih automobila stagnira, ukazujući kako je anketa nad 2375 britanskih vozača pokazala da bi danas samo 2 posto vozača u bliskoj budućnosti kupilo električni auto.
Smith kao najveći problem popularizacije električnih automobila napominje višu cijenu u odnosu na dizelaše i benzince, a stvar dodatno pogoršava postupno smanjivanje subvencija. U Velikoj Britaniji ni nema izravnih poticaja na električna vozila, a od 2025. godine vlasnici će morati plaćati i cestarine.
Daily Mail pritom naglašava kako su električni automobili u prosjeku skuplji 10.000 GBP, osiguranje je poskupjelo 60 posto, a punjenje na punionicama je i do 20 posto skuplje od benzina i dizela. Stoga ne treba čuditi što je udio privatnih kupaca električnih vozila pao s prošlogodišnjih 36 na sadašnjih 24 posto.