Predstavljena prva ženska lutka za crash testove

Foto: EPA

PROSJEČNA žena ima 1.62 metra visine i teška je 62 kg.

Još otkako su početkom 1970-ih pokrenuti crash testovi, nije se puno razmišljalo o fizionomiji onih koji su za upravljačem. Izabrana je standardizirana lutka težine 78 kg i visine 1.75 metara koja je predstavljala prosječnog vozača. Pogađate, mislilo se na muškarce pa je upravo zato sve krojeno prema muškoj fizionomiji. 

Kad su pak u pitanju žene, za njih se koristila osjetno manja lutka, visine tek 1.49 metara i mase tek 48 kg. Mnogi će se složiti kako danas nema puno muškaraca teških 78 kg, ali što onda reći za lutku koja mjerama više odgovara djetetu nego ženi? 

Stvari sada ispravlja švedska inženjerka Astrid Linder, inače direktorica cestovne sigurnosti u Švedskom nacionalnom institutu za ceste i promet. Ona je sa svojim timom razvila lutku koja osjetno bolje simulira prosječnu ženu u crash testovima kada brojni senzori mjere sile koje djeluju na tijelo u sudaru. Poseban naglasak se stavlja na trzajnu ozljedu vrata koja je kod žena češća, a događa se u sudarima pri nižim brzinama. 

“Glavne razlike između prosječnog ženskog i muškog modela koje smo napravili (stvorili smo oba) su težina, visina, oblik tijela (torzo i zdjelica) i ukočenost kralježnice”, objašnjava Linder. 

Prema istraživanju koje je 2013. godine proveo NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), u sudaru će češće smrtno ili teško stradati žena, a najčešće su abdominalne i ozljede vrata. Isto su zaključili i u izvještaju iz 2019. godine. 

Vjeruje kako će ova lutka doprinijeti boljem prikazu slike sigurnosti za vozačice, ali i omogućiti proizvođačima da se u projektiranju lakše prilagode zahtjevima sigurnosti. Ženske lutke uzimaju u obzir da su žene u pravilu lakše od muškaraca i s drugačijom konstitucijom tijela, no to sad moraju prihvatiti i nadležne državne ustanove te odobriti upotrebu iste. 

Pročitajte više