RJ Scaringe vodi Rivian na masovno tržište električnih vozila

Foto: Rivian

PROHLADNOG i sivog zimskog dana u Palo Altu u Kaliforniji sprema se oluja. Ipak, RJ Scaringe odlično je raspoložen dok šeta Rivianovim zelenim kampusom u Silicijskoj dolini, uz jedan za drugim "daj da ti pokažem ovo, treba mi samo 30 sekundi".

Ovaj 41-godišnji izvršni direktor i osnivač "baby Tesle" koja najviše obećava (uključujući Lucida, Fiskera i Nikolu) osnovao je tvrtku 2009. godine, ubrzo nakon što je doktorirao inženjerstvo na MIT-ju. Rivian je imao težak početak kada je krajem 2021. pokrenuo proizvodnju, u povijesno teško vrijeme za pokretanje automobilske tvrtke. Elon Musk je 2022. predvidio da će Rivian ) bankrotirati. Nije.

Dolazi novi R2

Sada jedva čeka pokazati novi moćni računalni sustav za buduće Rivianove modele i najnovija poboljšanja tehnologije automatizirane vožnje autocestom. Ono što ne pokazuje jest sljedeći veliki projekt tvrtke: R2, jeftiniji SUV koji bi trebao biti predstavljen 7. ožujka u Laguna Beachu u Kaliforniji.

To vozilo - manje od modela R1 S, ali sa "suštinom onoga što Rivian čini Rivianom" prema Scaringeu - bit će konkurencija Teslinom najprodavanijem Modelu Y kada izađe na tržište do 2026. godine, piše Forbes.

Rivianova prva dva potrošačka modela, R1T pickup i R1S SUV, cijenom su u premium razredu, u prosjeku stoje oko 80.000 dolara. Tvrtka je prošle godine ukupno prodala oko 44.000 ovih modela, a Scaringe kaže da su to bila najprodavanija vozila u SAD-u u tom cjenovnom rangu. Ali to nije masovno tržište, a masovno tržište je cilj.

Prosječna cijena vozila: 48.000 dolara

"Prosječna transakcijska cijena vozila, bilo kojeg vozila u Sjedinjenim Američkim Državama, iznosi oko 48.000 dolara", objasnio je Scaringe. "Mislimo da je jako važno biti u tom rasponu, stvoriti održivu opciju za kupce koji napuštaju vozila s unutarnjim izgaranjem i odlaze u nešto sasvim drugačije."

Biti cjenovno konkurentniji od ključne je važnosti kako se tržište električnih vozila razvija. Posljednjih tjedana došlo je do velikih pomaka prema snižavanju troškova, uključujući Teslino pojeftinjenje od 1000 dolara za Model Y i jeftinije ponude za leasing Riviana, kao i nove "standardne" verzije R1T i R1S, počevši nešto ispod 70.000, odnosno 75.000 dolara.

Fordov izvršni direktor Jim Farley nedavno je najavio planove za nova električna vozila čija će cijena biti niža od Mustang Mach-E crossovera i F-150 Lightning pickupa. Industrijska analiza Kelley Blue Booka procjenjuje da je prosječna cijena novog vozila na baterije pala 11% ove godine, na 55.353 dolara, ali to je još uvijek više od industrijskog prosjeka od 47.401 dolara, koji uključuje i benzinske i električne modele.

Prodaja električnih dosegnuti će 1.6 milijuna

Prodaja električnih vozila usporila je u posljednjim mjesecima 2023. godine, što je izazvalo zabrinutost da bi potražnja za njima mogla oslabjeti. Skok kamata i više cijene u odnosu na
automobile s benzinskim motorima također nisu pomogli prodaji.

Ipak, Cox Automotive predviđa da će električna vozila dosegnuti 10% prodaje novih automobila ove godine, u odnosu na 8% lani, te oko 1.6 milijuna vozila, odnosno premašiti prošlogodišnji rekord od 1.2 milijuna. Ali trebat će malo truda. Kao što je Cox objasnio u nedavnom izvješću, industrija mora prosječnog kupca uvjeriti u prednosti električnih vozila. To znači ponuditi širu lepezu opcija, više poticaja, više popusta i više oglašavanja.

Potreban je i veći izbor modela, rekao je Scaringe. "Proizvodi dostupni na tržištu danas pokrivaju vrlo mali podskup segmenata, kako u smislu oblika tako i u smislu cijene koju kupci žele. Na slabu potražnju za električnim vozilima gledam više kao na odraz nedostatka izbora proizvoda."

Odbio je iznijeti pojedinosti o Rivianovom R2, osim što je manji i jeftiniji od trorednog R1 S te da će ispuniti zahtjeve za bateriju potrebne kako bi kupci dobili federalnu poreznu olakšicu za električna vozila od 7500 dolara. Najjeftiniji modeli R1 ispunjavaju uvjete za poticaj od samo 3750 dolara.

Pristupačna cijena kao obveza

"Planiranje R2 događa se u pravo vrijeme jer se ubrzano približavamo točki preokreta kada će električna vozila postati relevantna za redovne potrošače", rekao je Ed Kim, predsjednik industrijskog konzultanta AutoPacifica. "Sada svi znaju što je Rivian: to je vozilo visokog imidža, brend visoke klase. I upravo u trenutku kada električna vozila postaju relevantnija za redovne potrošače, dolazi ovaj R2 s pristupačnijom cijenom."

Rivian je debitirao kao najbolje financirani automobilski start-up u povijesti SAD-a, prikupivši više od 11 milijardi dolara od privatnih investitora prije inicijalne ponude dionica 2021. koja je donijela dodatnih 13 milijardi dolara. Ali još uvijek radi na ispunjavanju visokih očekivanja i bori se dokazati da može poremetiti dominaciju Tesle na tržištu električnih vozila.

Ulagači su očekivali više

Rivian je rastao mnogo brže od Muskove automobilske tvrtke, isporučujući više od 50.000 vozila u drugoj punoj godini proizvodnje, za što je Tesli trebalo sedam godina. No, ulagači su očekivali više, a Rivianove dionice su nakon inicijalne ponude izgubile 90% vrijednosti i pale na sadašnjih 16 dolara.

Rivian će ovih dana obavijestiti dioničare o perspektivama za 2024. godinu, nakon što objavi financijske rezultate za četvrto tromjesečje i cijelu 2023. godinu. Zbog planiranog zatvaranja tvornice analitičari poput Bena Kalla iz Baird Equity Researcha očekuju sporiji tempo rasta ove godine, odnosno isporuku oko 66.000 vozila. Očekuje se da će Tesla ove godine prodati oko dva milijuna električnih vozila.

Međutim, Rivian će uskoro započeti izgradnju pet milijardi dolara vrijedne tvornice električnih vozila u američkoj saveznoj državi Georgiji, koja bi trebala proizvoditi 400.000 vozila godišnje, više nego dvostruko više od sadašnjeg kapaciteta od 150.000 vozila u Illinoisu. Vjerojatno će to biti glavno proizvodno mjesto za R2 i R3, a još pristupačniji Rivian Scaringe planira se potkraj ovog desetljeća.

Nakon lansiranja tri modela u gotovo isto vrijeme tvrtka želi zauzeti promišljeniji pristup budućim vozilima."Kada bismo mogli vratiti vrijeme, ostavili bismo više prostora za plasiranje R1 T i R1 S na tržište", rekao je Scaringe. "Jedno lansiranje vozila je zahtjevno. Tri paralelna lansiranja vozila su vrlo zahtjevna. I to tri lansiranja vozila tijekom operativnih izazova usred prve globalne pandemije u modernom društvu. To je stvorilo savršenu oluju operativnih izazova. To je također moglo pridonijeti nekim problemima s kvalitetom."

Kontinuirani problemi s pouzdanošću

Consumer Reports kaže da su se neki vlasnici kamioneta R1T žalili na probleme s pogonskim sustavom, posebno s osovinama. Ostale pritužbe odnosile su se na punjenje vozila i klimatizaciju. Očekuje se da će i R1T i R1S biti daleko ispod prosjeka u pogledu pouzdanosti u odnosu na druge nove automobile. "Nije samo Rivian u pitanju. Cijela kategorija električnih vozila ima problema s pouzdanošću", rekao je James McQueen iz Consumer Reporta.

Rivian je svjestan ovih problema jer postavlja mobilne servisne kamione za popravak svojih vozila. Scaringe kaže da radi na njihovom rješavanju. "Počeli smo snažno, ali naš cilj je izgradnja najkvalitetnijih vozila na svijetu. To je kontinuirano putovanje: sve bolja i bolja kvaliteta iz dana u dan, iz mjeseca u mjesec, iz kvartala u kvartal. To se ne odnosi samo na R1 već i na R2 platformu."

Ništa nije slučajno

Iako su i Consumer Reports i JD Power kritizirali Rivian zbog problema s kvalitetom, brend se pokazao iznenađujuće popularnim. Nedavno je bio na vrhu godišnje liste najomiljenijih automobilskih brendova prema Consumer Reportsu.

Web stranica tvrtke prikazuje Riviane kako vode svoje vozače na kampiranje, surfanje, vožnju biciklom i planinarenje. To nije slučajnost. To su stvari u kojima uživa i Scaringe - mršavi vegan visok 185 cm, koji pomalo sliči na Clarka Kenta, kad bi Supermanov alter ego nosio majice za planinarenje, traperice i tenisice.

Nije slučajan ni Rivianov dizajn, čiji zaobljeni rubovi i prepoznatljiva konkavna prednja svjetla stvaraju neku vrstu prijateljskog lica, podsjećajući na japanske anime likove. U slučaju kamioneta R1T, izgled je daleko od estetike vojnog jurišnog vozila Tesla Cybertrucka.

"R1 T je bio prvi električni kamionet, lansiran prije Fordovog Lightninga, a u smislu imidža bio je vrlo različit od standarda tradicionalnog kamioneta, a to je da mora biti super robustan i mora izgledati agresivno", rekao je Kim iz AutoPacifica za Forbes. "Za usporedbu, Cybertruck ima neku vrstu neofašističkog izgleda."

Tisuće mozgova donose odluke

Iako je Scaringe, kao i Musk, pokretačka snaga Riviana, brzo je pohvalio odjel za dizajn proizvoda i inženjere za kreiranje vozila koja se doimaju prepoznatljivo i dosljedno, od vanjskog dizajna do sjedala i komponenti. "Čini se kao da je, zapravo, jedan mozak donio te sve odluke, iako je zapravo tisuću mozgova donosilo odluke paralelno."

"R1s je predstavio Rivian svijetu, ali s gledišta cijene pristupačan je ograničenom broju kupaca. R2 uvelike približava Rivian puno većem broju potrošača. "Nikada nisam bio toliko uzbuđen zbog nekog proizvoda kao zbog R2", zaključio je Scaringe za Forbes.