VRIJEME je hibrida, ali mi smo ovaj put testirali kombinaciju benzinskog motora i pogona na sve kotače.
Kombinacija je to koja zvuči klasično, što i ne čudi jer je još 1990-ih to bilo pravilo u svijetu rasnih terenaca. A ona da je stigao RAV4 i ponudio robusnu povišenu karoseriju koja se lijepo vozi asfaltom, a ni na terenu ne gubi tlo pod nogama.
Danas je za konkurentnost potrebno puno više, a to u Toyoti itekako znaju. Uostalom, model je to koji je uspio dogurati do deset milijuna prodanih primjeraka i globalno je i danas jedan od najprodavanijih modela u segmentu i to bez dizelskog motora koji je nadomješten učinkovitim hibridom.
Tehnički gledano, kombinacija benzinca i AWD pogona je tehnološki jednako napredna. Za početak, pokreće ga benzinski motor od 175 KS i 208 Nm, a za to su mu dovoljna četiri cilindra i dvije litre zapremine. 2.0 VVT-iE se nudi u kombinaciji s ručnim mjenjačem, a testni primjerak je imao 11.000 kn vrijednu doplatu Direct Shift CVT bestupanjskog mjenjača.
U tehnološkom pogledu točka na i je AWD pogon na sve kotače, ali opet ne bilo kakav. Tehnološki izuzetno napredan pogon nudi raspodjelu do 50% momenta na svaku osovinu, ali može ovisno o situaciji regulirati isporuku momenta na lijevu i desnu stranu, i to do 100%. I sve to ćete bez ikakvih trzaja pratiti putem animacije na prednjoj ploči s instrumentima.
No, vratimo se koji korak unazad. Peta generacija s nama je već oko dvije godine, a do dolaska plug-in hibrida na raspolaganju su dvije opcije, benzinska i hibridna. Može se birati i AWD pogon te jedan od tri paketa opreme. Konačno, već smo navikli da je u ponudi isključivo jedna karoserija, ona s pet vrata.
I ta jedna karoserija je u posljednjem izdanju izvedena vrlo prepoznatljivo. Posebno će se svidjeti onima sklonim amerikaniziranom izgledu naglašene moći, a koji RAV4 uzima od svoje veće (američke) braće. Izgleda odlično, a zahvaljujući izraženoj širini i nešto skromnijoj visini i moćno. Sprijeda u oči upada agresivan izgled, a upečatljiv nastup osiguran je i bez jeftinog trika oblikovanja LED dnevne rasvjete. Oštro rezane površine razbijaju monotoniju boka dok straga inicijativu preuzimaju veliki odbojnik i ništa manja svjetla. Sve u svemu, RAV4 usprkos nešto skromnijim dimenzijama (4.6 x 1.85 x 1.69 m) djeluje masivno i čvrsto.
Veći međuosovinski razmak i pametna arhitektura donose rekordnu ponudu prostora u kabini. I ovdje je primjetna naklonjenost američkom stilu života, pa tako brojke temperature klime mogu čitati i oni na stražnjoj klupi, i to s izraženom minus dioptrijom. Jednako čitka je i ploča s instrumentima, još uvijek u analognoj izvedbi, ali s većim središnjim zaslonom. Toyota je osvijetlila tipke na upravljaču, te jednu u vratima, a što će pomoći noćnom korištenju, bar u prvim danima dok se istražuje nemala RAV-ova oprema.
Konačno, između sjedala su kontrole pogona s programima te ručica CVT mjenjača. Spomenimo i kako je središnji zaslon dijagonale 8 inča, ali i kako nažalost ne obuhvaća navigaciju u predzadnjem po visini paketu opreme. Zato je tu kamera za vožnju unazad te senzori sprijeda i straga, pa će lim ostati netaknut i u brzopletim manevrima parkiranja.
Mekana sjedala i uzorna ergonomija odmah pozivaju na vožnju. Neće se žaliti ni oni straga, a veseli i do 580 litara tereta koje možete utrpati u prtljažni prostor, i to bez prevaljivanja utovarnog ruba.
Nakon detaljnog upoznavanja vraćamo se na mehaniku. U ovoj kombinaciji RAV4 ima 100 km/h za 11 sekundi i maksimalnih 190 km/h. Očekivano, birate li ručni mjenjač auto će biti startniji, a i manje će se derati. Stoga, ako zazirete od CVT mjenjača ni ne planirajte doplatu za njega. Osjetno je bolji nego kod konkurencije, ali i dalje mu nedostaje agilnosti pri startanju. 175 KS snage moralo bi bolje ići. S druge strane, CVT mjenjač vas oslobađa stresa šaltanja, a ako se baš zaželite možete ručno šaltati.
Pogon na sve kotače zaslužuje sve pohvale. Kao na nekim premium SUV-ovima i ovdje imate Multi-Terrain Select selektor za biranje kamenjara, pijeska (blata) i snijega, kada će računalo sve pripremiti na optimalne postavke. Vi tada tek pratite preko pokazivača koliko momenta se šalje na koji kotač. A pridodamo li tomu 195 mm visine podnice jasno je da s ovom Toyotom možete voziti neasfaltiranim cestama. U tom slučaju jedino pripazite da vozite na cestovnim guma bez snažnih bočnih stijenki.
Recimo i kako usprkos AWD pogonu i masi od 1,6 tona ovaj benzinac ne pije previše. Prosječnih 8 l/100 km zaslužuje pohvalu, baš kao i činjenica da ni u gradu potrošnja ne prelazi u dvoznamenkasto područje.
Toyota RAV4 s prednjim pogonom, bez CVT mjenjača i s baznim paketom opreme Comfort stoji 234.900 kn. Elegant razina je na 258.900 kn, s AWD pogonom na 282.000 kn, a testna izvedba s ponešto doplata se zaustavlja na 298.900 kn. Cijena je to koju se ne srame tražiti ni rivali, i to uz osjetno manje toga serviranog za tu protuvrijednost.
Mi ćemo na kraju spomenuti pet godina jamstva, kao i upozoriti da prije konačne odluke provjerite koje su akcije aktualne.
Toyota Safety Sense (automatsko kočenje, adaptivni tempomat, upozorenje pri napuštanju trake, praćenje prometne trake, prepoznavanje prometnih znakova, automatsko prebacivanje dugih i kratkih svjetala) • dvozonska automatska klima • 18“ alu naplatci • bi-LED prednja svjetla • 8“ središnji zaslon • Bluetooth • 7“ info zaslon • prednji i stražnji parkirni senzori • kamera za vožnju unazad • el. podizači stakala • multifunkcionalni upravljač presvučen kožom podesiv po visini i dubini • putno računalo • el. kočnica • el. otvaranje prtljažnika • automatsko uključivanje pogona 4x4 • pomoć pri kretanju niz strminu • Smart Entry • senzori svjetla i kiše • krovni nosač • dodatno zatamnjena stražnje stakla • elektrokromatsko unutarnje ogledalo
CVT mjenjač Direct Shift (11.000 kn) • metalik lak (5.900 kn)
Toyota RAV4 by Index.hr on Scribd