Njemački Bosch tvrdi: Vodik je zeleno gorivo budućnosti

Foto: Bosch

VODIK BI TREBAO POSTATI zeleni izvor energije budućnosti. Zeleni jer se može proizvesti elektrolizom iz obnovljive energije sunca i vjetra. Naknadna pretvorba vodika u pogonsku energiju može funkcionirati na dva načina. S jedne strane u gorivoj ćeliji, s druge strane izravno u posebnom motoru s izgaranjem. Bosch je na sajmu elektronike CES u Las Vegasu objavio da radi na komponentama za takav agregat na vodik, koji će na tržište izaći 2024. godine.

Na auspuh ide vodena para

Dizajn motora sa sagorijevanjem vodika ima prednost u tome što izvor energije ide izravno u pogon, bez neučinkovitog zaobilaženja. Njegova je struktura gotovo identična benzinskom ili dizelskom klipnom motoru. Također se štedi na masi jer, osim gorive ćelije, nije potrebna teška baterija, već samo spremnik za tekući vodik. S druge strane, kod gorivih ćelija električna energija prvo se proizvodi iz vodika, koji zatim - kao u električnim automobilima na baterije - pokreće elektromotor. Emisije su vodena para i dušikovi oksidi. Međutim, neki tehnički izazovi motora na vodik još nisu bili konačno prevladani.

Naime, klipove je potrebno dodatno podmazati jer vodik – za razliku od dizela ili benzina – nema nikakva svojstva podmazivanja. Naprotiv, kada sagorijeva, vodik djeluje na ulja za podmazivanje tako što uništava makromolekule ugljika. Osim toga vodik, kao vrlo reaktivan element, ima tendenciju erodiranja drugih materijala na koje nailazi u motoru. Bosch tvrdi da je riješio te probleme tako da je tehnologija spremna za serijsku proizvodnju.

Manjkava infrastruktura

Vodik kao gorivo, mora se priznati, ima svoje probleme. Vrlo je zapaljiv, što otežava prijevoz i čini ga skupim. Nedostatak je i visoka cijena izgradnje infrastrukture za vodik. Danas ima samo nekoliko stotina postaja za punjenje vodikom diljem svijeta, najviše u Njemačkoj i Japanu. Iako se pokazalo da se postojeća CNG infrastruktura može koristiti za prijevoz i skladištenje vodika, to nije dobro rješenje za gorive ćelije koje moraju koristiti vrlo čisti vodik.

Vodikove gorive ćelije također su skupe za proizvodnju jer je ona još uvijek mala i uključuje ručnu obradu. Druga ključna komponenta troškova je spremnik vodika, koji je velik i zauzima puno prostora. Konačno, tu je i cijena vodikovog goriva, koja je znatno veća od cijene dizela.

Motor na vodik dio je globalne strategije tvrtke Bosch za održivu mobilnost za unaprjeđenje električnog i vodikovog pogona. Goriva ćelija za kamione i druga teška vozila nedavno je krenula u serijsku proizvodnju, a već su poslane narudžbe od proizvođača vozila u Europi, Kini i SAD-u.