SMJERNICE imaju snagu preporuke, a njima se nastoji smanjiti potrošnja energije u kućanstvima, ali i u javnom sektoru i kod poduzetnika.
Cilj je jasan, to je udovoljiti zahtjevima Europske komisije, a to je smanjenje potrošnje plina za 15 posto u razdoblju do 31. ožujka iduće godine. Smjernice su sukladno naputcima iz Europe napravili stručnjaci iz Energetskog instituta Hrvoje Požar i Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja.
>> Donosimo sve tajne kako osjetno smanjiti potrošnju goriva
I sve bi bilo super da se doista nešto želi i učiniti, a onda i da postoji plan kako to izvesti i pratiti. Ne, mi smo zato dobili smjernice šturije i od onih koje možete naći na društvenim mrežama. Dovoljno je pogledati savjete koje daju u sustavu javnog prijevoza, daleko skromnije i od onih koje je dao autor ovog teksta u nekoliko navrata otkako je krenulo poskupljenje goriva.
Vladine smjernice za uštedu energije by Index.hr on Scribd
Prvi savjet je tako da se zbog utjecaja troškova prijevoza razmisli o smanjenju korištenja automobila. Sugerira se javni prijevoz, hodanje i vožnja bicikla. Pritom vlada ne nudi ništa što bi potaklo takvu promjenu ponašanja: nit će javni prijevoz biti bolji i učinkovitiji, nit će se poboljšati uvjeti za korištenje i držanje bicikla, a ne treba očekivati niti neku dodatnu uslugu rentanja.
Vratimo se mi savjetima, pa ćemo saznati da bismo trebali redovito provjeravati tlak u gumama, a ako koristimo klima-uređaj da to činimo s mjerom. Bit će to teško jer moramo i gasiti auto dok stoji na semaforu, a klima onda neće raditi.
Bilo bi zanimljivo vidjeti hoće li se i državni dužnosnici voziti u automobilima s ugašenom ili bar prigušenom klimom ili će zaljuljani iza zatamnjenog stakla prisjećati se ljetovanja na kojem su gliserčinom od 100+ KS parali more i trošili desetine litara benzina.
Ali ni to nije problem hrvatskog vozača jer je hrvatski vozni park star gotovo 15 godina i značajan je broj onih koji voze auto bez klime, pokretan starijim rastrošnim motorima. Da ne govorimo da je gašenje motora na semaforu lutrija. Ujutro teško pali, a pitanje je hoće li upaliti kad se vruć ugasi na semaforu.
Stoga još jednom poruka državi, ako doista želite pomoći odreknite se dijela zarade i pomognite. Kad su automobili u pitanju potičite kupovinu novih, štedljivijih i sigurnijih automobila, a time ćete imati višestruki utjecaj. Ceste će biti sigurnije, zrak čišći, a potrošnja fosilnih goriva, plina i električne energije daleko manja.