Znate li kolika je starost automobila u Hrvatskoj?

Foto: Pixsell/Ivo Čagalj (naslovna), Vjeran Zganec Rogulja

HRVATSKI vozni park još od posljednje krize tone prema punoljetnosti, a to znači da su vozila na hrvatskim cestama nesigurna, rastrošna i jako zagađuju zrak.

Iako je prošle godine nakon desetljeća rasta prosječna starost automobila blago pala, hrvatski vozni park je i dalje osjetno stariji no što je to bio 2008. godine. Tada, ususret krizi iz koje sudeći po prodaji novih vozila nikad i nismo izašli, prosječna je starost automobila na hrvatskim cestama bila oko 10 godina. Danas je 12,5 godina, a zabrinjavajući je podatak da je čak 68,4 posto automobila starije od desetljeća.

Koliko je to loše najbolje govori podatak da starija vozila voze u samo šest zemalja EU-a. Pritom je najgora Litva s prosječnom starosti od 16,9 godina. Kod susjeda Slovenaca auti su prosječno stari 11,3 godina, dok je prosjek EU-a oko 10,5 godina, prema Oryx Asistenciji.

Što to znači?

Vrlo jednostavno, stariji auti su, koliko god se mi kleli u svoje stare limene ljubimce, ipak kvarljiviji. Posebno kad se uzme u obzir slabije održavanje, a koje je kod nas nesumnjivo prisutno. Uostalom, službeni podaci govore da u Hrvatskoj gotovo svako četvrto vozilo padne na tehničkom pregledu. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, u prvih sedam mjeseci ove godine na tehničkom pregledu pao je 224.331 automobil, odnosno čak 22,89 posto pregledanih vozila.

A loša slika bit će prisutna dokle god će toliko velik udio imati unos rabljenih vozila, a prodaja novih stagnirati na brojevima daleko od onih koji su vrijedili prije desetak godina.

Statistike CVH-a pokazuju da je u 2018. godini u Hrvatskoj bilo registrirano 79.935 rabljenih te 61.745 novih osobnih automobila, ali i da uvoz rabljenih osobnih automobila raste svake godine, posebno nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju.

I tu ne mislimo samo na kvarljivost nego i na sigurnost jer automobil koji je prije deset i više godina dobio pet zvjezdica za sigurnost danas bi teško izvukao više od jedne.

A tu je i ekologija. Dovoljno je reći da stari dizelaš s Euro 4 normom kakvih je u nas nemali broj emitira tri puta više dušikovih oksida i pet puta više sitnih čestica nego noviji model s normom Euro 6.

A druge kategorije?

Skuteri u Hrvatskoj su stari 12,85 godina, a motocikli imaju 12,3 godina. Autobusi u kojima se vozimo u prosjeku imaju 11,9 godina, a teški kamioni 12,2 godine. Međutim, posebno poražavajući je podatak kako je starost kamiona mase 3,5 do 12 tona u prosjeku 17,7 godina, a kamionskih prikolica (masa 3,5 do 10 tona) čak 31,1 godina. Stari su i traktori koji imaju prosječno 30,9 godina. Razumljivo, najstarija vozila su s 49,1 godina motocikli s prikolicama, a koji se već odavno drže iz hobija kao oldtimeri.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.