Glumac Adam Driver zasigurno je jedno od najzanimljivijih lica holivudskog mainstreama. Nedavno se na Netflixu borio s posljedicama ekocida u nesvakidašnjem filmu White Noise, glumio je u ekranizaciji priče o modnoj dinastiji Gucci, a sada se vratio 65 milijuna godina u prošlost nakon katastrofe koju je doživio kao pilot svemirskog broda.
UPOZORENJE! Tekst sadrži spoilere!
U kinima je survival film 65, koji dolazi od producenta Sama Raimija i redateljskog dvojca Scotta Becka i Bryana Woodsa (A Quiet Place). Adam Driver glumi zapovjednika Millsa, istraživača i pilota iz razdoblja prije pojave ljudske vrste na Zemlji, koji pristaje pilotirati dvogodišnjom misijom u svemiru kako bi svojoj kćeri priuštio medicinski zahvat koji bi joj spasio život.
Neke se stvari, poput gladi, seksa i predatorstva, ne mijenjaju s vremenom i iste su kao što su bile tisućama godina unatrag. Prije 65 milijuna godina Zemlja je bila opasno mjesto, a u filmu doznajemo da je i tada postojao engleski jezik, a da je zdravstvo u svemiru itekako koštalo i da je zdrav čovjek imao sto želja, a bolestan samo jednu - da se obogati.
Asteroid ubija Millsove suputnike, a krhotine završavaju na Zemlju iz doba krede. Pilot se zatiče na planetu koji je preplavljen predatorima raznih vrsta, a kada locira preživjelu djevojku, šalje poziv u pomoć. Ona se zove Koa (Ariana Greenblatt) i vršnjakinja je njegove bolesne kćeri Nevine (Chloe Coleman), ali ne govori engleski jezik.
Epska avantura koja podsjeća na The Last of Us
Mills se tako veže za djevojku i postaje odlučan u namjeri da je izbavi od svih opasnosti. Tako započinje njihova epska avantura preživljavanja s motivacijskom postavkom junaka, koja neodoljivo podsjeća na trenutno najpopularniju seriju na svijetu, HBO-ov The Last of Us (jedan emocionalno ranjeni otac i djevojka koju želi spasiti).
Mills se služi ostacima sa svog svemirskog broda, napredna tehnika funkcionira i na Zemlji, ali njegovo putovanje je teško jer ga iza svakog ugla čeka opasnost u vidu živog pijeska, tiranosaura i grabežljivih praptica. Tu su i ostale draži u obliku vrelih gejzira, ali to nije sve.
Asteroid koji je uništio Millsov svemirski brod sada leti prema Zemlji pa se (prvi) ljudi na Zemlji utrkuju s vremenom kako bi došli do kapsule za spašavanje, a na tom putu moraju dobro paziti da ne završe kao sadržaj želuca nekog prapovijesnog gmaza. Taktike se kreću u rasponu od "pravi se mrtav" do "trči koliko te noge nose".
Ne slušajte kritičare...
Zvuči kao još jedan film za zabavu prezasićen specijalnim efektima, ali ovaj SF iz prošlosti je zaista osvježavajući u smislu trajanja (sat i pol) i nije vizualno agresivan. Podsjetit će vas na prvobitno oduševljenje BBC-jevim serijalom Šetnja s dinosaurima iz 1999. godine. Produkcijski je raskošan i šteta ga je ne gledati na velikom platnu.
Postavljen je kontekst priče koju zastupa znanost (udar asteroida zbog kojeg su izumrli dinosauri), ali s tim asteroidom iz svemira se na Zemlji pojavio i prvi čovjek, i to vanzemaljac koji je sa sobom donio malo melodrame.
Kritika i publika su podijeljene i neki idu toliko daleko da film 65 kvalificiraju kao dosadan i glup. Međutim, tu se događa nešto slično kao u slučaju promatranja prirode u televizijskom dokumentarizmu. Veliki polarni medvjed vreba tuljana, poždere ga i onda krvav do vrata ubije dva mladunca gladne majke polarne medvjedice uz komentar Davida Attenborougha.
U nekima od nas proradi ljutnja zbog tog pukog promatranja ("Umjesto da snimaš, nahrani medvjeda, spasi tuljana i male mede!"), neki promatraju prizor uz divljenje okrutnoj prirodi u čije procese se ne treba miješati, dok neki uživaju u napetosti iščekivanja fatalnog ishoda.
Zato film nije ono što vam kritika kaže da jest, već ono što u njemu uspijete vidjeti. A u 65 možete pogledati T-Rexu u oči. Adam Driver je standardno dobar i nalazi se u društvu nekolicine glumaca koji su u stanju samostalno iznijeti kompletnu radnju filma.