FORMULA 1 po pitanju borbe za naslov prvaka ove sezone neće pružiti neka iznenađenja. Nakon dvije utrke je jasno da je Red Bull puno brži od ostalih ekipa te da je Maxa Verstappena skoro pa nemoguće zaustaviti. Iako je u Saudijskoj Arabiji Sergio Perez slavio, Verstappenov proboj od 15. do 2. mjesta je prošao bez ikakvih poteškoća. Izgledno je da će se vozač poput njega u ovakvom bolidu prošetati do naslova.
Ne djeluje daleko od istine ni teza da se radi možda i o najvećem razmaku u kvaliteti između najbržeg i drugog najbržeg konstruktora u novijoj povijesti. Formula 1 bi tako mogla imati jednu poprilično dosadnu sezonu što se borbe za naslov tiče, što dosta podsjeća na eru dominacije Mercedesa. Perez, doduše, tvrdi da se može boriti s Verstappenom, ali razlika u vozačkim sposobnostima je velika i očita.
Ono što nije očito je borba za prvog pratitelja. Očekivao se tu Ferrari, neki su vidjeli i Mercedes, no momčad koja bi mogla zauzeti to drugo mjesto poretka i koja bi mogla biti u budućnosti najveća prijetnja Red Bullu je ustvari Aston Martin.
Ogromna razlika u samom startu
Prošle godine je Aston Martin u ovo vrijeme bio zadnji u poretku. Nisu osvojili ni boda u prve dvije utrke, a onda su još u Australiji njihovi vozači sudjelovali u nekoliko sudara. Momčad milijardera Lawrencea Strolla je znala da ima loš bolid pa je preinake na njemu počela raditi prije nego li je sama sezona krenula, no nije tu poboljšanu verziju stigla pustiti u pogon na početku sezone.
Preinake su napravile svoje pa su Sebastien Vettel i Lance Stroll sve češće ulazili u bodove. Bolji rezultati nisu prošli neopaženo pa se tako ekipa Red Bulla rugala Aston Martinu. Njihovo osoblje je pilo zelene kantice Red Bulla, jasno aludirajući na to da je bolid Aston Martina kopija Red Bullovog, samo zelene boje.
Aston Martin je sezonu završio na sedmom mjestu, s jednakim brojem bodova kao i šesti Alfa Romeo, što je na neki način bio i uspjeh ako se uzme u obzir da su kompetitivan bolid razvili tek nekoliko mjeseci nakon konkurencije. Bio bolid kopiran ili ne, sve što su postigli su napravili legalno.
Grade tehnološko čudo
Ključni dio razvoja ovogodišnjeg bolida je bilo zapošljavanje pravih ljudi. Broj zaposlenih u Aston Martinu je narastao s 400 na 700 u razmaku od nekoliko godina, a među tih 700 ljudi koje broje danas su i Dan Fallows te Eric Blandin.
Fallows je tehnički direktor koji je bio šef aerodinamike u Red Bullu, dok je njegov zamjenik Blandin to nekada radio u Mercedesu. U tom aspektu Aston Martin je uzeo najkvalitetnije ljude koji su bili dostupni. Morao je, jer ono što vlasnik Stroll gradi u Silverstoneu je, prema riječima očevidaca i stručnjaka, tehnološko čudo.
U novi pogon je Stroll uložio više od 200 milijuna dolara te se očekuje kako će glavne funkcije tog pogona biti spremne u svibnju ove godine. Aston Martin će tako postati jedina ekipa u posljednjih 10 godina koja je izgradila potpuno novu tvornicu, barem dok McLaren ne dovrši svoju.
S potpuno novim zračnim tunelom, novim simulatorima i ostalim ključnim dijelovima pogona, sigurno je kako će Aston Martin imati najkvalitetniju tvornicu u Formuli 1. Bolid koji će pripremati za iduću sezonu će biti prvi koji će izaći iz te tvornice.
Od svih uzimaju pomalo i toga se ne srame
Aston Martin trenutno koristi zračni tunel Mercedesa te dijeli s njim nekoliko stvari. Imaju istu hidrauliku, stražnji ovjes, mjenjač brzine te jedinicu za napajanje. Rješenja za napredak bolida pak dolaze iz glava koje su radile na Red Bullu pa sve to čini njihov potencijal praktički neograničenim.
Ono što je specifično za ovu momčad je što su svi svjesni da postoje neka rješenja koja su jednostavno bolja od onih koja su oni smislili. Trenutni bolid možemo nazvati konceptom Red Bulla s dijelovima Mercedesa uz dozu najboljih ideja ostalih ekipa.
To Frankensteinovo čudovište sada nadograđuju godinama iskustva i znanja i to ih čini drugačijima od ostalih. Neke ekipe najčešće smatraju da je najbolje čitav koncept raditi od nule, druge pak smatraju da će do bodova doći s jeftinijom verzijom nekog postojećeg jakog bolida. No, malo koja ekipa će napraviti tako uspješan hibrid kao što ga trenutno radi Aston Martin.
Trenutne financijske restrikcije u Formuli 1 su za Aston Martin stvorile situaciju da nitko ne može toliko maksimizirati svoj razvoj i potencijal da ode daleko ispred njih. Tvornica je pri kraju, u razvoju bolida su radili ispod okvira budžeta, ove sezone zbog rezultata prošle godine imaju 100% vremena za korištenje u zračnom tunelu i time je sve spremno za lov na Red Bull u godinama što slijede.
Netko treba bolid i voziti
Lawrencea Strolla su često nazivali čovjekom koji će napraviti sve kako bi svog sina Lancea Strolla pretvorio u prvaka Formule 1. I dok se Lance nekim svojim izvedbama odmaknuo od statusa tatinog sina, primjerice ove sezone u Bahreinu kada je vozio ozlijeđen, Lawrence ga ne štedi i ne želi pošto-poto od njega napraviti zvijezdu. Uostalom, zato je nakon Vettela u ekipu doveo Fernanda Alonsa.
Alonso je napravio nekoliko pogrešaka u svojoj karijeri. Odlazio je u ekipe čiji bolidi nisu odgovarali njegovim mogućnostima, no i to je stavka koja se gleda kada se spominju najbolji vozači Formule 1. Na takvim listama je Alonso uvijek negdje na 7. ili 8. mjestu, a primarni razlog tome je činjenica da ima tek dva naslova svjetskog prvaka.
Alonsa se nikada neće smatrati najvećim, ali ga se češće spominje u top 3 kada pričamo o najboljim ili najinteligentnijim vozačima. U Saudijskoj Arabiji, ali pogotovo Bahreinu, to je dokazao svojom vožnjom, pri čemu je u obje utrke zauzeo 3. mjesto, čime je došao do svog 100. podija. Prva utrka ove sezone je bila baš škola vožnje starog lisca koji je namještao svoje suparnike kako je htio.
Netko će morati prekinuti dosadu
U 41. godini Alonso nakon puno godina izgleda sretno. U potpunosti je uvjeren da napokon ima dobar bolid, da može njime ostvariti respektabilne rezultata te ga, unatoč njegovim godinama, možemo vidjeti i u idućim sezonama u Aston Martinu ako budućnost razvoja bolida uistinu bude takva kakvom se najavljuje.
Dakako, Alonso ne može trajati vječno te će se morati raditi još i sa Strollom da njegov otac od njega dobije konkurentnog vozača. U konačnici, morat će se pronaći i jako kvalitetna zamjena za Alonsa, no ova momčad je pokazala da vanserijski traži i uvjerava osoblje da prijeđe kod nje, pa tako i vozače.
Napredak Aston Martina će biti izrazito bitan i za samu Formulu 1. Ništa što smo vidjeli od Ferrarija i Mercedesa do sada ne sugerira da se mogu boriti s Red Bullom, a i pitanje je što budućnost nosi. Iako je Ferrari najavio da promjena pravila iduće sezone njemu najviše odgovara, dojam je da Ferrari to najavljuje svako malo.
Ovako bi glavna uzdanica za konkurentnu borbu za naslov trebala biti momčad kanadskog milijardera. Dok neke druge momčadi, poput McLarena, od svog bolida rade veliki reklamni pano, Aston Martin misli ozbiljnije nego što je ijedna ekipa njegovog ranga mislila prije. I svi pokazatelji govore da bi u tome mogao uspjeti.