MOMČADI - FIA 1:0. Svjetska automobilistčka organizacija, FIA, odlučila je odgoditi uvođenje novog sustava bodovanja u F1 najmanje do 2010. godine. Rezultat je to kritika koje su dolazile sa svih strana, ponajprije od svih deset F1 momčadi, udruženih u organizacju FOTA. Podsjetimo, FIA je nedavno odlučila revolucionarno promjeniti sustav bodovanja u narednoj sezone. Laički rečeno, pobjednik bi postao onaj vozač koji bi imao najviše pojedinačnih pobjeda u sezoni, dakle ne bi odlučivali bodovi kao dosad, nego broj pobjeda. Tek u slučaju kada bi dva vozača imala jednak broj pobjeda onda bi odlučivali bodovi. Za sve ostale vozače u konkurenciji odlučivali bi bodovi kao dosad.
Montezemolo: "To je apsurdno, ozbiljno i opasno"
Takva drastična najava promjena pravila, uzburkala je duhove u Formuli 1, a posebno oštar bio je predsjednik Ferarrija Luca di Montezemolo koji je novi paket reformi nazvao "apsurdnim, ozbiljnim i opasnim." Stoga je FIA na čelu s predsjednikom Maxom Mosleyem odlučila "zamrznuti" primjenu novog sustava bodovanja do sezone 2010; ali sumnjamo da je i ta odluka fiksna jer je očito da FIA nije tako svemoćna kao što se mislilo i da glas momčadi ipak nešto znači. Cijelu situaciju treba promatrati u kontekstu potencijalnog bojkota sezone od strane momčadi, jer tradicija je sveta stvar i sigurno se ne mijenja nabrzinu. Nakon što se ovim igrokazom oko sustava bodovanja FIA propisno osramotila, "gospodinu" Maxu Mosleyu sigurno ne trebaju novi skandali, kad je jedva uspio preživjeti onaj sado-mazo-naci skandal koji je prošle godine zabavljao cijeli svijet i koji mu je uništio ugled i ime.
FIA želi uvesti salay cap
U svjetlu odgode novog sustava bodovanja, pod znak pitanja dolazi i najavljeno ograničavanje budžeta momčadima. Naime, Mosley u doba opće recesije želi stati na kraj basnoslovnom trošenju novca, a ograničavanje budžeta, po uzoru na američki salary cap, najbolji je način za to. Time bi sve momčadi imale ograničen budžet koji bi mogle trošiti u omjerima kako žele. Iako su ove sezone uvedena mnoga pravila vezana za konstrukciju bolida i motore, kao i za smanjeni broj testiranja u zračnim tunelima ipak su to mrvice u odnosu na ono što bi donio salary cap.
Vozači protiv novog sustava bodovanja
Neki od najistaknutijih vozača također imaju negativna mišljenja o najavljenom, pa odgođenom sustavu bodovanja. "Ne razumijem logiku pravila gdje se može dogoditi situacija da svjetski prvak ima manje bodova na kraju od drugoplasiranog u ukupnom poretku", rekao je legendarni Michael Schumacher. Fernando Alonso imao je puno neodređeniju izjavu da "nova pravila samo zbunjuju gledatelje i da nemaju smisla." Aktualni svjetski prvak, Lewis Hamilton, rekao je da je "teško vjerovati da će nove odluke povećati zanimanje gledatelja naših utrka na samim stazama, kao i onih koji natjecanja prate na TV ekranima. A upravo bi oni trebali biti naš prioritet broj jedan."
Plan FIA-e načelno ima smisla
Ali da ne bi ispalo kako je FIA skupina neznalica koji ne znaju što rade, treba reći da su načelno bili u pravu s idejom o novom sustavu bodovanja, ali samo načelno. Naime, kriza stišće sve, a jedini način borbe je da Formula bude zanimljiva i neizvjesna do samog kraja, jer to naravno podiže televizijsku gledanost i privlači bogate sponzore. Prošla sezone zaista je odlučena u zadnjem zavoju zadnje utrke, ali to je više bila iznimka, a manje pravilo, jer smo godinama gledali vodećeg vozača (najčešće Schumachera) kako lagano kruži po stazi jer je davno osigurao naslov, a takve utrke su za gledatelje bile užasno dosadne. Glavna vijest bila je koji si je vozač dao naslikati nešto novo na kacigu ili koji je bolid ljepši. Upravo s natjecateljske strane, novi sustav bodovanja koji ispred svega stavlja pobjedu, trebao je doprinjeti raspirivanju vozačkih strasti na stazi i naravno uzbudljivosti. Ideja nije loša, ali je loše provedena. Sigurno nije način da se, de facto, prije starta nove sezone, "bez najave" obznani ovako nešto.
Jedna od glavnih kritika bila je da se može dogoditi situacija da prvenstvo bude riješeno već nakon 9 od ukupno 17 utrka, ali osim što je takav scenarij malo vjerojatan, također je jasno da bi i po postojećem sustavu bodovanja vozač koji pobijedi u prvih 9 utrka bio praktički svjetski prvak. Inače, nikad u povijesti Formule 1 nije se dogodilo da je netko pobijedio u prvih devet utrka sezone, rekorderi Schumacher i Mensel imaju po pet startnih pobjeda. Stoga, sezona će se voziti po starim pravilima bodovanja, ali sa svime ostalim praktički promijenjenim.
Najvažnije promjene: gume, aerodinamika i KERS
Najvažnija pravila su promjene u gumama, aerodinamici i tzv. KERS (Kinetic Energy Recovery System) sustavu. Nakon nekoliko sezona vraćene su slick gume koje daju mnogo bolji grip od starih "rezanih", a to je uvedeno zato kako bi se kompenzirali gubici zbog novih promjena u aerodinamici. Željelo se omogućiti više pretjecanja na stazi stoga je smanjen broj krilaca i spojlera kako bi bolid bio nestabilniji, a zadnji spojler je viši i uži kako bi se olakšalo pretjecanje i ono što je dosad bilo nemoguće, vožnja jedan iza drugoga u brzim zavojima. Naravno, pravi razlog promjena mnogo je prizemniji, željelo se stvoriti više mjesta za reklame sponzora na bolidima jer su se dosadašnje slabo vidjele.
Rezultat svega je da će ovogodišnji bolidi biti jedni od najružnijih u povijesti ovog sporta. Još jedna novost je ranije spomenuti KERS sustav koji gomila energiju skupljenu prilikom kočenja i pohranjuje je za kasniju upotrebu po vozačevom izboru, najčešće za kratka i snažna ubrzavanja prilikom pretjecanja. Protiv KERS-a su bile najveće momčadi Ferarri i McLaren tvrdeći da je njegov razvoj preskup i da je nepouzdan. Događaj koji je pridonio takvom stavu zbio se kada je, prilikom testiranja, BMW-om mehaničar u boksu doživio elektirični udar jer je dotaknuo bolid opremljen radnom verzijom KERS-a. Srećom, prošao je bez ozbiljnijih posljedica.
Ferarri i McLaren ispred svih
Glavni favoriti ovogodišnjeg prvenstva su prije svih naravno Ferarri i McLaren Mercedes. Vozačke postave Raikkonen/Massa i Hamilton/Kovalainen jamče dobre rezultate. Tu je uvijek opasni Fernando Alonso sa svojim Renaultom, ali oni ipak imaju značajno manji budžet od dvije najveće momčadi. Da budžet ipak nije sve, pokazuje Toyota koja godinama najviše ulaže, a ima mizerne rezultate. Tu je još i BMW sa sjajnim tandemom Heidfeld/Kubica koji uvijek može iznenediti, pogotovo Kubica. Honda je zbog krize bila pred povlačenjem iz prvenstva, ali spasio ju je Ross Brawn koji je svojim novcem kupio momčad u zadnjem trenutku i prema prvim informacijama, složio odličan bolid. U svjetlu svih ovih okolnosti, očito nas očekuje zanimljiva sezona u kojoj Lewis Hamilton brani naslov.
J.A.
Foto: AFP