Krah Tesla Cybertrucka

POPIS poznatih promašaja u automobilskoj industriji dugačak je i bogat, a na njemu se ističu neuspjesi poput Fordova Edsela i eksplodirajućeg Pinta te ružnog SUV-a Pontiac Azteka. Čak je i elegantni, nehrđajući DMC-12 Johna DeLoreana, ikona zahvaljujući filmovima "Povratak u budućnost", bio prodajni fijasko koji je odveo tvrtku u stečaj.
Ljubimac Elona Muska, Tesla Cybertruck, koji neki uspoređuju s kontejnerom na kotačima, sada predvodi tu listu. Nakon nešto više od godine na tržištu, prodaja ovog vozila teškog tri tone, čija početna cijena iznosi 82.000 dolara, smiješno je niska u odnosu na Muskovu prognozu, piše Forbes.
Loša reputacija kad je riječ o kvaliteti, osam opoziva u prošlih 13 mjeseci, posljednji zbog karoserijskih panela koji otpadaju, kao i polarizirajući dizajn učinili su ga redovitim predmetom šala komičara.
Simbol globalnih prosvjeda protiv Tesle
Za razliku od ranijih promašaja koji su samo loše izgledali ili se slabo prodavali, Muskov kamionet postao je i simbol globalnih prosvjeda protiv Tesle, potaknutih milijarderovim otpuštanjima, podrškom DOGE-u i politikom povezanom s MAGA pokretom.
"Velik zalogaj i veliki promašaj. Isto kao Edsel", rekao je Eric Noble, predsjednik konzultantske tvrtke CARLAB i profesor na ArtCenter College of Design u Pasadeni, na kojem je diplomirao i Franz von Holzhausen, Teslin glavni dizajner i autor Cybertrucka.
Ako se ocjenjuje isključivo prema prodaji, Muskov Cybertruck zapravo stoji puno gore nego Edsel, sinonim za katastrofalni proizvodni promašaj. Ford je planirao prodavati 200.000 Edsela godišnje kada je 1958. stigao na tržište, ali prodao ih je samo 63.000. Brend je ukinut 1960.
Musk je predvidio da bi godišnje mogao prodavati 250.000 Cybertruckova. Međutim, prošle godine prodano je tek nešto manje od 40.000 vozila. Nema znakova da se prodaja povećava, štoviše, u siječnju i veljači zabilježen je pad.
I ukupna Teslina prodaja naglo pada ove godine. Isporuke su pale za 13% u prvom tromjesečju, na 337.000 vozila – znatno ispod očekivanja od 408.000 vozila. Tvrtka nije izdvojila brojke za Cybertruck, koji se vodi zajedno s Modelom S i Modelom X, najskupljim segmentom. No, jasno je da su prodaju Cybertrucka u ovom tromjesečju pogodile i popravke povezane s opozivima.
"Potražnja je suludo visoka. Imamo više od milijun rezervacija"
Usporavanje prodaje ukazuje na to da su rezultati vezani uz Cybertruck daleko od bombastičnih tvrdnji milijardera poduzetnika. "Potražnja je suludo visoka. Imamo više od milijun rezervacija", hvalio se Musk u studenom 2023., neposredno prije nego što su prva vozila isporučena kupcima.
U očekivanju velike prodaje Tesla je čak modificirala svoju tvornicu u Austinu kako bi mogla proizvoditi do 250.000 Cybertruckova godišnje. Ova ulaganja u kapacitete vjerojatno neće biti isplaćena.
No pretpostavka o golemom interesu pokazala se naivnom. Također, u Tesli nisu predvidjeli prepreke koje su si sami postavili. Naime, Cybertruck je prevelik i ne udovoljava pravilima o sigurnosti pješaka u nekim zemljama pa su male šanse za povećanje prodaje putem izvoza.
"Nisu ih prodali puno i nije vjerojatno da će ih spasiti inozemna tržišta, čak ni Kina, koja je bila ključna za Tesline automobile. Cybertruck je napravljen za američko tržište", rekao je tržišni analitičar Glenn Mercer.
Više od desetljeća prije nego što je Cybertruck krenuo u proizvodnju, Musk je nagovijestio da će Tesla jednog dana proizvesti električni pickup. Kada je prvi put predstavio dizajn javnosti, jasno je dao do znanja da ne želi konvencionalan izgled, pa čak ni nešto što djelomično podsjeća na klasične kamionete.
"Ovo vozilo uopće ne razumije potrebe kupaca kamioneta"
"Spektakularni neuspjeh Cybertrucka zapravo je neuspjeh empatije. Od konfiguracije tovarnog prostora do unutrašnjosti kabine, performansi i svih aspekata korištenja, ovo vozilo uopće ne razumije potrebe kupaca kamioneta", rekao je Noble iz CARLAB-a.
Prepoznatljiv izgled Cybertrucka rezultat je dvaju glavnih čimbenika, rekao je izvor upoznat s razvojnim procesom, koji je želio ostati anoniman jer informacije nisu javne. Prvi je Muskov entuzijazam za dizajn inspiriran znanstvenom fantastikom. Drugi je rana odluka da se izradi vozilo koje neće trebati bojati.
Ako Tesla odluči ne bojati kamionete, ne mora ulagati u novu lakirnicu vrijednu 200 milijuna dolara, što je ogromna ušteda. Također bi izbjegla troškove nadzora zbog emisija i otpadnih voda koje takve tvornice obično stvaraju.
Na kraju se Musk odlučio za vanjski sloj od nehrđajućeg čelika. No budući da Musk nije inženjer, možda nije u potpunosti shvatio izazove koje taj materijal predstavlja u usporedbi s aluminijem ili kompozitima. Osim što nehrđajući čelik zadržava otiske prstiju, teško ga je savijati, a ima i tendenciju vraćanja u izvorni oblik, što je jedan od razloga zašto postoje problemi s karoserijskim panelima Cybertrucka.
"Pogrešna procjena. Uštedjeli su 200 milijuna dolara na lakirnici, ali su vjerojatno isto toliko potrošili pokušavajući ukrotiti nehrđajući čelik", rekao je Mercer.
Razvoj Cybertrucka, uključujući alate za proizvodnju u Austinu, Teslu je vjerojatno koštao oko 900 milijuna dolara. I za razliku od ostalih Teslinih modela, poput Modela 3 ili Modela Y, čini se da Cybertruck ne dijeli troškove razvoja i proizvodnje s drugim Teslinim vozilima.
"Ima li neku tehnologiju koja se može primijeniti drugdje u kompaniji? Ne, nema. Može li se tvornica koristiti za proizvodnju drugih vozila? Ne može. Neobojeni čelični automobil jednostavno nema široku primjenu", rekao je Mercer.
Loši znakovi bili su tu od samog početka. Na predstavljanju vozila u studenom 2019. pred ushićenim Teslinim obožavateljima u Los Angelesu, demonstracija neprobojnog stakla Cybertrucka pošla je po zlu kada su Musk i von Holzhausen bacili čeličnu kuglu koja je razbila prozor s vozačeve strane.
Najskuplja Cyberbeast verzija košta 105.735 dolara
A onda je došla i cijena. Musk je obećao da će osnovna verzija s dometom od 400 kilometara koštati 39.900 dolara. Promašio je gotovo dvostruko. Trenutačno osnovna verzija kamioneta, koja nominalno počinje od 72.490 dolara, zapravo košta 82.235 dolara prije federalnog poreznog odbitka od 7.500 dolara, koji je predsjednik Trump najavio ukinuti. Najskuplja Cyberbeast verzija košta 105.735 dolara.
Iako Tesla ne proizvodi osnovnu verziju koju je Musk obećao 2019. godine, nagli pad preprodajne vrijednosti učinio je rabljene Cybertruckove znatno pristupačnijima. Malo korišteni primjerak može se naći za manje od 70.000 dolara, pod uvjetom da vam ne smeta rizik vandalizma.
Na kraju, Musk je sam osudio Cybertruck na neuspjeh jer je ignorirao razloge zbog kojih ljudi kupuju kamionete – da prevoze stvari i da se dobro snalaze u terenskim uvjetima. Vozilo nije sposobno ni za jedno ni za drugo, što su brojni recenzenti dokumentirali u pogrdnim video-osvrtima. Najveće poniženje proizlazi iz videa u kojima Ford F-150 ili GM Silverado odvoze bespomoćni Cybertruck.
"Ako Detroitska trojka nešto zna, onda je to proizvodnja kamioneta za lojalne kupce. A Musk je Cybertruck lansirao upravo u srce tog najtežeg segmenta", rekao je Mercer.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati