Ovako je Los Angeles Times pisao o propasti Yuga u Americi
POTKRAJ 1980-ih Zastavina vozila već su tehnološki zaostajala za konkurencijom, a to je bilo posebno vidljivo na američkom tržištu.
Na staroj slavi se u autoindustriji ne živi, a u Americi je to značilo da se početni solidan start nije mogao održati bez modernizacije proizvoda. Niska cijena nije dovoljan adut, posebno kada stignu jednako pristupačni rivali iz Koreje i Japana.
U suradnji s Yugopapirom donosimo članak objavljen u Los Angeles Timesu o propasti Yuga u Americi, koji je prenio magazin Nin.
Nevolje s Yugom
U jesen 1985. kompanija Global Motors upoznala je američke kupce automobila sa spartanskim jugoslavenskim vozilom po imenu Yugo, ponuđenim po cijeni od 3900 dolara. Kompanija iz New Jerseyja nadala se da će to biti početak duge i unosne suradnje, posao stoljeća. No, u vrijeme kada je vozilo predstavljeno u Kaliforniji, točno godinu dana kasnije, kritičari su ga nazivali "najgorim automobilom u Americi".
Danas, tri godine kasnije, Global Motors bilježi financijske teškoće, drastično smanjenje prodaje i kritike kupaca i stručnjaka za automobilsku sigurnost u vezi s Yugom. Tijekom 1988. Global Motors je zabilježio pad prodaje od oko 35 posto; godine 1987. prodano je 48 tisuća vozila, a iduće godine 31 tisuća. Određeni broj kompanija za maloprodaju također raskida svoje veze s Global Motorsom, koji uvozi i plasira automobile Yugo u SAD.
Sve se to zbiva u vrijeme kada raste konkurentnost južnokorejskih i japanskih automobila. Sadašnja cijena Yuga bliži se cifri od 5000 dolara, a model Festiva, koji Ford proizvodi u Južnoj Koreji, i južnokorejsko vozilo Hyundai Excel mnogo su jači protivnici.
Pored toga, ističu analitičari, ograničenost sredstava dovela je do zakašnjenja u uvođenju novih modela Yuga, uključujući i one opremljene automatskim prijenosom i pokretnim krovom. Da bi sanirali financijske teškoće, u kompaniji Global Motors usvojili su značajne mjere za smanjenje troškova.
Potpredsjednik kompanije izjavio je prošle nedjelje da je otpušteno više desetaka službenika, među kojima su i mnogi menadžeri na visokim funkcijama. Ipak, predstavnici kompanije, čije je sjedište u Upper Saddle Riveru, ističu da ne treba davati previše značaja ovoj odluci.
"To je mjera predostrožnosti koja je u skladu s našim ciljem. Iste mjere poduzimaju i druge kompanije", kaže Ronald Hofman, jedan od potpredsjednika firme. U međuvremenu su rukovoditelji kompanije, u pokušaju da osiguraju dodatni kapital, pregovarali prošle nedjelje u New Yorku s predstavnicima Zavoda Crvena zastava, jugoslavenskim proizvođačima vozila. Kritičari automobilske industrije očekuju da će Zastava u cjelini ili djelomično otkupiti kompaniju Global Motors i da će osigurati toliko potrebnu infuziju gotovog novca. "Jugoslaveni su nam priopćili da su zainteresirani da ostanu na američkom tržištu", kaže Hofman.
"Vjerujem da je ovaj susret presudan", ističe Chris Cedergreen, stručnjak iz automobilske industrije. "Sadašnji vlasnici pokušavaju osigurati sredstva. Kada su prošle godine preuzeli Global Motors od osnivača Malcolma Bricklina, očekivali su da će poslovanje biti drugačije. Između ostalog, oni su mnogo potrošili u marketinšku kampanju za ovo vozilo. Bilo je to veoma skupo. Odluka je bila mudra, ali tržište nije reagiralo onako kako su oni očekivali. U periodu od 1985. do danas Global Motors je izgubio mnogo novca."
Zaista su mnogi kupci automobila obeshrabreni i savjetovani da ne kupuju Yugo. Potrošački bilten iz veljače 1986. kaže da je "teško preporučiti Yugo, ma po kojoj cijeni". Dvije godine kasnije isti bilten naziva Yugo jednim od najgorih automobila ikada testiranih. Takoreći od samog početka Yugo je obilježen kao nemarno građeno vozilo. "Automobil nije bio posebno dobar kada je stigao u SAD", kaže analitičar Keler iz jedne investicijske kompanije u New Yorku. "Imao je brojne probleme, tj. nedostatke u vezi s kvalitetom, a mnogi od njih su ispravljeni." Na prodaju vozila i dalje se odražavaju posljedice početnih kritika, i to u takvoj mjeri da neki prodavači širom zemlje jednostavno ne žele imati bilo kakvog posla s Yugom.
"Prije četiri mjeseca istekla je naša franšiza", kaže Stan, vlasnik prodavaonice automobila u Detroitu. "Prodaja nije bila dobra."
"U kolovozu smo trebali obnoviti ugovor, ali to nismo učinili", kaže Ken, direktor druge prodavaonice. "Broj Yuga na zalihi nikako se nije smanjivao. Sklopili smo ugovor jer smo smatrali da postoji mogućnost za zaradu. Nesumnjivo je to bila najveća poslovna greška koju smo ikada napravili. Volio bih da nas je netko upozorio prije nego što smo ugovor potpisali."
Objavljeno 19. veljače 1989, NIN
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati