Je li Snoopy izdajica?
PRI KREIRANJU rubrike Index Shopping nastojimo izdvajati odlične proizvode koji se i nama sviđaju te odlične akcije i popuste. Ne objavljujemo proizvode koje i sami ne bismo kupili ili smatramo da njihova promocija nije u skladu s profesionalnim standardima. Neki proizvodi u rubrici Index Shopping mogu biti sponzorirani.
Gotovo je nemoguće otići u kupovinu, a kamoli disati, a da ne naletite na Snoopyja. Nasmiješeni bigl proganja novinarku Scottie Andrew tijekom cijele blagdanske sezone.
"Čim sam počela tražiti božićne darove, neprestano sam nailazila na tog psa i njegovu družinu neurotične djece. Bio je tamo, izazivao me s majice, pa opet kao aplikacija na džemperu od kašmira koji mi je Google servirao dok sam tražila rukavice bez Snoopyja. Pojavio se u vodiču za darove zarobljen unutar Tamagotchija, u mojoj lokalnoj trgovini prodavao je žitarice, a smiješi mi se i s prijestolja - doslovno, u obliku kipa kralja Snoopyja od 1390 dolara koji nosi ogrtač napravljen od desetaka malih Snoopyja", piše Andrew za CNN.
Desetljećima je Snoopy bio ukras, plišana igračka i sat. Sada, povodom 75. godišnjice Peanutsa, Snoopy je lik na kuhinjskim aparatima i na skupim torbicama. On je krafna i nalivpero. On je uredska stolica i paleta sjenila, maslinovo ulje i avatar na zaslonima osjetljivim na dodir.
"Većina tih novih suradnji s brendovima djeluje jednako prirodno kao da Snoopy silazi sa svog krova da bi spavao unutar svoje kućice. Snoopy je, za mene, postao izdajica", nastavlja Andrew.
"A ja volim tog psa, ili sam ga barem voljela, prije nego što nisam mogla izaći iz kuće a da ne naletim na njegovu samodopadnu njušku. Počela sam mu zamjerati jer me napada u svakom prolazu, na svakom skrolanju Instagramom i u svakom vodiču za darove", dodaje.
Heroj generacije Z
Stavljanjem Snoopyja na sve, ne odbacuje li brend Peanuts antikonzumerističku poruku specijala "Božić Charlieja Browna", u kojem naslovni tužni lik grmi protiv opsesije trošenjem koja je pokvarila blagdan? Je li Snoopy, nekada sanjar i vragolan, sada samo utjelovljenje onoga na što nas je božićni specijal upozoravao?
Taj je specijal i sam bio komercijalni pothvat, ali njegova poruka nije uvijek zvučala prazno. Sada je dio paketa Peanuts programa dostupnog samo na Apple TV-u uz pretplatu. A Snoopy mi neprestano govori da trošim, trošim i trošim.
Ipak, on ostaje nevjerojatno popularan lik. WildBrain, tvrtka za licenciranje koja posjeduje 41% Peanuts Worldwidea, izjavila je za CNN da su maloprodajni prihodi Peanutsa za 2024. godinu iznosili 3.2 milijarde dolara. Zadržao je obožavatelje kroz generacije i stekao nove među mladima koji su zavoljeli memeove s njim. The Atlantic ga je proglasio herojem preopterećene generacije Z, unatoč ugledu te skupine kao najodrživije i kapitalizmu najskeptičnije generacije.
"Ovako je Peanuts, kakvog poznajemo, izgrađen od početka, stalna napetost između nostalgije za djetinjstvom sredinom stoljeća i poslijeratnog hiper-nabijenog komercijalizma", rekao je Blake Scott Ball, povjesničar i autor knjige Charlie Brown’s America. "Oba su bitni elementi amerikanizma koje volimo u Peanutsu."
Postoji li nešto poput previše Snoopyja?
"Kad sam počela zarađivati dovoljno novca da kupujem božićne darove za svoju obitelj, tati bih uvijek kupila nešto sa Snoopyjem. Ne sjećam se kada smo odlučili da je on "Peanuts osoba", ali od tada je uvijek bilo lako pronaći nešto za njega: papuče u obliku Snoopyja, starinski sat koji je izgledao kao crvena kućica za pse, umjetnički otisak koji je bigla prikazivao kao hrvača. Prošle godine, brat i ja kupili smo mu Snoopy Swatch sat koji prati mjesečeve mijene. Od tada je pristojno zatražio moratorij na sve darove vezane uz Snoopyja", ističe Andrews.
Ako je dugogodišnji obožavatelj podlegao Snoopy iscrpljenosti, zasigurno bi stručnjaci i drugi ljubitelji željeli zaštititi brend od prezasićenosti. No, konsenzus stručnjaka je jasan: nisu im dosadili. Ni blizu.
"Osobno nikada ne bih mogla imati previše Peanutsa i previše Snoopyja", rekla je Michelle Ann Abate, profesorica engleskog jezika na Državnom sveučilištu Ohio i autorica knjige o Peanutsu.
Čini se da je Snoopy rijetka pojava koja se ne može prekomjerno komercijalizirati. Malo je crtanih likova zadržalo čistoću Calvina i Hobbesa, čiji je kreator Bill Watterson odbio licencirati ih za bilo što. Čak je i Jim Davis, tvorac Garfielda usmjeren na profit, u jednom trenutku odlučio smanjiti prodaju robe zbog straha od prekomjerne izloženosti.
"Vidjeli smo gdje nešto postane toliko popularno da se jednostavno stavi na sve", rekla je Abate. "Ne osjećam se tako u vezi s Peanutsom. Pogotovo zato što ga toliko volim, da sam osjetila da se to događa, bila bih uznemirena. Kao, pojeftinjujete ovu divnu stvar prekomjernim licenciranjem."
Mike Lefevre, koji vodi restoran u Michiganu, posjeduje 16.000 komada Snoopy suvenira koji su sada izloženi u muzeju pored njegovog restorana. Ne zanimaju ga majice koje se mogu naći u Targetu, već skuplja rijetke, vintage predmete. Ali drago mu je ako stavljanje Snoopyja na torbicu pomaže osigurati popularnost lika još nekoliko godina. "Smeta li mi? Ne! Jesam li sretan zbog toga? Da! Samo što to ne skupljam."
Snoopy je oduvijek nešto prodavao
Snoopy se nije tek sada pretvorio u prodavača, istaknula je Abate: on je tako i počeo. Stripovi su izmišljeni sredinom 19. stoljeća za prodaju novina, a Snoopy je jedva bio prvi lik koji je iskočio sa stranica u stvarni svijet.
Tvorac Peanutsa Charles Schulz poticao je i podržavao prodaju robe, posebno predmeta s njegovim zvjezdanim biglom. Samo nekoliko godina nakon debija 1950., Peanuts likovi počeli su se pojavljivati u reklamama za kolače i Ford. Zatim su došli baloni za paradu za Dan zahvalnosti, NASA-ine kampanje i MetLifeovi cepelini. Schulz je zadržao prava na licenciranje svojih likova do svoje smrti 2000. godine.
"Meni se sva ta roba ne čini kao radikalno odstupanje", rekla je Abate. "Čini se kao nastavak onoga što je oduvijek bio aspekt stripa. Ljudi vole strip, vole likove, vole robu, a neki možda vole robu jednako, ili čak više, od tiskanih stripova."
Povjesničar Ball bio je jedini stručnjak koji se složio da možda postoji nešto poput previše Snoopyja. Brend bi se mogao malo obuzdati, rekao je, ali većina ljudi još nije dosegnula svoju granicu. "U 2025. godini, Peanuts je veći nego što je bio desetljećima i raste", rekao je Ball. "Zasjenjuje li Snoopy druge nevjerojatne Schulzove likove? Trenutno, da. Ali sumnjam da će bogatstvo Peanuts likova ponovno privući pažnju u budućnosti."
"Dobro. Bit ću jedini mrzovoljnik koji više ne može podnijeti Snoopyja, koji se osjeća izdanim njegovom sveprisutnošću. Nedavno sam priznala svom tati da me Snoopyjeva sveprisutnost tjera da ga mrzim", ističe Andrew na kraju svog teksta.
"Ne", odgovorio je. "Ne mrzi igrača; mrzi igru."