Sviranje instrumenata za fit mozak
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Foto: Shutterstock
NAJVEĆIM istraživanjem povezanosti sviranja instrumenta i razvoja mozga na Sveučilištu u Vermontu, tim dr. Jamesa Hudziaka na dječjoj psihijatriji medicinskog fakulteta dokazali su da je upravo sviranje instrumenta kritična komponenta u okolišu djeteta koja se očituje u debljini korteksa, vanjskog sloja mozga.
Druge komponente bile su roditelji, učitelji, prijatelji, ljubimci i druge izvanškolske aktivnosti. Sviranje instrumenta, odnosno aktivnost koja podrazumijeva kontrolu i koordinaciju pokreta očekivano mijenja motoričke dijelove mozga no mijenja i dijelove mozga koji sudjeluju u regulaciji ponašanja. Dokazano je poboljšanje funkcije upravljanja, radne memorije, kontrole pažnje, organizacije i planiranja te u procesuiranju emocija.
Neuroznanstvenici su skeniranjem aktivnosti mozgova zaključili da mozak glazbenika radi drugačije od mozgova ostalih ispitanika. Osim u aktivnosti mozga razlike se pokazuju i u volumenu. Mozgovi glazbenika sadrže više sive tvari u više dijelova mozga, a efekt se pojačava s intenzitetom vježbanja.
Vježba na pianu kroz pet dana, dva sata na dan s pet prstiju pokazuje povezivanje, reorganizaciju, novo umrežavanje neurona. Kod glazbenika je primijećen jači neuro-odgovor na zvuk, glazbu i govor što pomaže primjerice razlikovanju slojeva govora. Uz bolje govorne vještine tu su i bolje matematičke vještine, veća radna memorija, spoznajna fleksibilnost te kvocijent inteligencije. Glazbene vježbe mijenjaju tijek razvoja mozga i utječu na uspješnost na mnogim životnim poljima.
Glazba i matematika su isprepleteni: ritam, glazbena ljestvica, dijeljenje na dijelove, prepoznavanje uzoraka, harmonija, sve je to i matematika.Sviranje instrumenta i čitanje nota utječu na duljinu i fokus pažnje. Pamćenje fizičkih pokreta i nota jača kapacitet memorije.
Fizički, sviranje instrumenta potiče razvoj koordinacije i motorike. Istovremeno i različito pokreću se obje ruke, kontrolira se položaj tijela, ruku, nogu, udara ritam stopalima, a može simultano uključivati i govor, pjevanje i slušanje.
Uz snagu, fleksibilnost, kontrolu i bilateralnost sviranjem se uvježbava i sposobnost multitaskinga, odnosno obavljanja više zadataka istovremeno. Sviranje instrumenta dobra je priprema za sportske uspjehe, ali i životne. U tome će pomoći i učenje prihvaćanja neugodnih položaja kao ugodnih.
Sviranje pomaže i građenju socijalnih vještina. Sviranje u orkestru djecu uči prepoznavanju i razumijevanju individualne uloge u skupini. Razvija se osjećaj ravnopravnosti, odnosno poštovanja, razvija se sposobnost komunikacije i timskog rada. Učenje sviranja vježba je i za disciplinu i strpljenje. Na primjer, djeca koja se odluče naučiti svirati violinu, prije sviranja prvog tona učit će držanje violine, gudala i tijela. Uvježbavanje određenih vještina podrazumijeva mnogo ponavljanja iznova i iznova.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sviranjem instrumenta djeca uče i odgađati zadovoljstvo što se, uz sposobnost prevladavanja neugode smatra temeljnom karakteristikom uspješnih osoba. Do postizanja cilja u učenje treba uložiti sate, mjesece i godine predanog rada. Sviranje u orkestru djecu uči strpljenju dok čekaju svoj red.
Sviranje instrumenta pomaže i u izgradnji djetetovog samopouzdanja. Djeca uče primati te davati konstruktivnu kritiku. Preokret negativne kritike u pozitivnu promjenu, odnosno napredak jača samopouzdanje. Javni nastupi uz samopouzdanje grade i vještinu koja se može primijeniti na javni govor.
Osnovna funkcija mozga je preživljavanje te mu je za rast i razvoj potrebna ispravna stimulacija. Mozgu nepotrebne, odnosno nekorištene sinapse - poveznice moždanih stanica - se gube. Kretanje, funkcionalno razmišljanje i asocijativno učenje koje odgovara fiziologiji mozga stimulira razvoj sinapsi, umrežavanje neurona. U tom smislu znakovni jezik primjerice ima mnogo prednosti u usporedbi s učenjem abecede. Motorički stimulirani mozak raste i razvija se što uključuje i „najnovije“ dijelove mozga , prve na udaru, one zadužene za pisanje i čitanje.
Sviranje instrumenta stimulira aktivnost mozga, potiče umrežavanje, a istraživanja pokazuju i promjene u volumenu mozga, poboljšanja u senzornom, motoričkom i dijelovima mozga vezanim uz kontrolu ponašanja. Razmišljate li o izvanškolskim aktivnostima za vaše mališane ozbiljno razmislite i o glazbenim radionicama i glazbenoj školi.
Ovo je .
Homepage nacije.
ovdje. Atraktivne fotografije i videe plaćamo.
Imate važnu priču? Javite se na desk@index.hr ili klikom
Želite raditi na Indexu? Prijavite se
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
Učitavanje komentara
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati