Ipak nije uspio: Najjeftiniji auto na svijetu odlazi u mirovinu
TATA Nano prije deset godina je najavljen kao epohalni proizvod koji će motorizirati Indiju baš kao što je to učinio Ford početkom prošlog stoljeća. No ultraniska cijena je izostala, baš kao i interes za ultrajeftinim automobilom.
Revolucija je izostala, čak i u okvirima indijskog tržišta koje bilježi nesmiljen rast. Kompanija, jedna od najvećih u svijetu, prošlog je lipnja proizvela tek 275 primjeraka, a ovog jedan jedini primjerak. Podaci o prodaji i izvozu su još gori, pa je tako ovog lipnja u cijeloj Indiji prodano tri primjerka, a u izvoz nije otišao niti jedan. Logično, Tata je priznala kako auto "u ovakvom obliku ne može nastaviti iza 2019. godine te da će biti potrebna velika ulaganja", prenosi Economic Times.
Na tržištu koje trenutno bilježi rast od nevjerojatnih 40-ak posto propast projekta malog jeftinog automobila se čini nevjerojatan. No upravo se to dogodilo ovom neuglednom automobilčiću čiji je razvoj vođen samo jednom idejom, a to je kako uštedjeti. I upravo je nevjerojatno da je auto koji je inicijalno trebao stati oko 1500 eur na kraju bio dvostruko skuplji. Jednostavno previše za poluproizvod na 12-colnim kotačima s jednim brisačem i dvocilindričnim motorom od 38 KS.
Brojni su problemi pratili projekt Nana, pa je i na tržište stigao tek u ožujku 2009. godine. Pritom je proizvodnja zbog pobune lokalnog stanovništva preseljena u Gujarat, a svaki prodani primjerak je generirao gubitak za kompaniju. U najboljim godinama prodaja je iznosila oko 75.000 primjeraka godišnje da bi pala na razinu od svega 1.500 primjeraka u prošloj godini.
Kad se sve zbroji i oduzme Tata je Nano posljednjih godina proizvodila samo iz emocionalnih razloga, vjerojatno da ne uznemiri svoga gazdu koji je s Nanom imao doista plemenite zamisli. Ratan Tata je htio motorizirati Indiju tako da sve familije koje si ne mogu priuštiti više od mopeda na kraju imaju auto s pet vrata i krovom. I tako će Tata službeno i dalje proizvoditi Nano te ga nuditi na tržištu.