Jeste li dobili ovakvu poruku? Nije od Hrvatske pošte, radi se o prevari
PREKO poruka na mobitelima širi se nova prevara.
Traže da se upišu podaci s kreditnih kartica
Na mobitel stigne SMS poruka u kojoj piše da je dostava paketa Hrvatske pošte otkazana zbog pogrešne adrese. U njoj je i link preko kojeg se traži da se ispune osobni podaci. Nakon što se oni upišu, pojavi se sučelje na kojem se upisuju podaci s kreditnih kartica.
Pitali smo Hrvatsku poštu jesu li upoznati s novim pokušajima prevare. Napisali su da jesu te da su nedavno preko svoj web stranica i društvenih mreža upozorili korisnike.
"Prevare uključuju lažne nagradne igre, humanitarne akcije..."
"Lažna obavijest o otkazanoj isporuci pošiljke najnovija je u nizu pokušaja prijevara koji su se pojavili u posljednjih godinu i pol dana, a uključuju i lažne nagradne igre, humanitarne akcije, lažne poveznice za plaćanje i preuzimanje pošiljaka te prijevare vezane uz internetske oglasnike.
Svim slučajevima zajedničko je lažno predstavljanje u ime Hrvatske pošte te pokušaji krađe podataka s bankovnih kartica. Lažne poruke i obavijesti mogu se relativno jednostavno prepoznati po sumnjivoj i čudnoj e-mail adresi ili poveznici (službena domena Hrvatske pošte je posta.hr), starom logu Hrvatske pošte te pravopisnim i gramatičkim pogreškama.
Pokušaj prijevare u komunikaciji vezanoj uz internetske oglasnike također se može prepoznati po sljedećim pokazateljima: broj s kojeg vam se javila osoba nije registriran u Hrvatskoj, a poruke koje vam osoba šalje imaju gramatičke i pravopisne pogreške.
No, najveću sumnju svakako treba pobuditi ako dobijete poveznicu na kojoj trebate unijeti podatke s bankovne kartice. Poveznice za unos podataka s bankovne kartice pojavljuju se u svim prethodno navedenim pokušajima prijevare.
Ukoliko prodajete putem oglasnika, jedini podaci koji su potreban za uplatu su vaš IBAN te ime i prezime, a traži li kupac broj vaše kartice i CVC/CVV broj sigurno se radi o pokušaju prevare", napisali su iz Hrvatske pošte.
MUP: Najčešće se radi o porukama pošiljatelja izvan RH
Index je o ovoj prevari pitao i Ministarstvo unutarnjih poslova.
"Policijske postaje i policijske uprave u cijeloj državi svakodnevno zaprimaju prijave građana o različitim phishing porukama, a koje zaprimaju putem SMS-a ili e-pošte.
Najčešće se radi o porukama pošiljatelja izvan Republike Hrvatske te se u suradnji s Nacionalnim CERT-om obavještavaju izvori incidenta zbog uklanjanja ili deaktivacije phishing internetskih domena.
Naime, najčešće u sljedećem koraku počinitelji na navedenim malicioznim domenama traže od građana da unesu CVV kodove svojih platnih kartica ili aktivacijske i identifikacijske PIN-ove za svoje internetsko bankarstvo", napisali su.
Policija riješi 62.3 posto ovakvih slučajeva
Sve više Hrvata nasjeda na phishing ili srodne slučajeve računalnih prevara. Što se tiče 2022. godine, Ministarstvo unutarnjih poslova odgovorilo je Indexu da su ukupno evidentirana 1864 kaznena djela iz područja kriminaliteta kibernetičke sigurnosti, što je porast od 19.3 posto u odnosu na isto razdoblje 2021. godine.
"Najveći broj kibernetičkih napada predstavljaju različiti oblici računalnih prevara, čiji je broj porastao s 1158 na 1425 kaznenih djela, što predstavlja porast od 23.05 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Razriješenost kibernetičkih kaznenih djela iznosi 62.3 posto", stoji u odgovoru policije.
Postoje indicije da se neki slučajevi ne prijavljuju jer žrtve osjećaju sram.
"Šteta u ovoj godini bila je preko šest milijuna eura i tu je riječ samo o prijavljenim slučajevima, što znači da bi ta brojka mogla biti dosta veća, a to je dovoljno dobar razlog za provođenje ove kampanje kako bismo osvijestili građane i spriječili da postanu žrtve kaznenih djela", naglasio je voditelj Službe kibernetičke sigurnosti Ravnateljstva policije Renato Grgurić dok je predstavljao projekt Jačanje kapaciteta policije za suzbijanje kibernetičkog kriminaliteta.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati