Umrla Zdravka Krstulović
ROĐENA je 30. rujna 1940. u blizini teatra, od rane je mladosti participirala u svim granama kazališne umjetnosti; od baleta i operete do prvih dramskih uloga. Usmjerivši svoju naobrazbu prema područjima humanističkih znanosti i umjetnosti, od osnovne i srednje muzičke škole do klasične gimnazije i akademije dramske umjetnosti, Zdravka Krstulović trasirala je svoj put prema kazalištu kao umjetnica koja se uz izniman talent i ljepotu također oslanjala na svoj jaki intelekt i široko obrazovanje.
Nakon završene akademije 1965., kao stipendist HNK Split odmah ulazi u stalni angažman. Igra u gotovo svim predstavama i ostvaruje iznimne uloge koje su obilježile jednu od najblistavijih epoha splitskog HNK: Mare u glasovitoj Fotezovoj “Kati Kapuralici", Kate Aždaja u “Libru Marka Uvodića”, Charlotte Corday u “Marat/Sadeu”, naslovna uloga u “Svetoj Ivani”, Helena u “Trojankama”, Ismena u “Antigoni”, Desdemona u “Othellu”, Calamity Jane u istoimenom mjuziklu…
Od 1971. do 1978. prelazi u slobodne umjetnike i igra uglavnom u zagrebačkim kazalištima ITD-u i Teatru u gostima, te na Splitskom ljetu. Snima pet filmova i dvije popularne serije “Malo misto” i “Velo misto” u kojima ostvaruje antologijske uloge Anđe i Violete. Povratkom u splitski HNK 1978. započinje zrelija faza njenog glumačkog stvaralaštva koju pamtimo po mnogobrojnim i jedinstvenim ulogama: Glorija u istoimenoj Marinkovićevoj drami, Gemma Polić u “Kamov, Smrtopis”, Petrunjela u “Dundu Maroju”, Gertruda u “Hamletu”, Majka u “Divljoj patki”, Anka u “Tragediji mozgova”, Marija Brka u “Svečanoj večeri u pogrebnom poduzeću”, Dona Elvira u “Don Juanu”, naslovna uloga u “Gorkim suzama Petre von Kant”, May u “Više od ljubavi”, Magdalena u “Šimunu Cirencu”, Agneza u “Pustolovu pred vratima”, Jokasta u “Edipu”, klaun i gospođa Peachum u “Operi za tri groša”,Vojniceva u “Drami bez naslova”, Klara u “Ledi”, Puck u “Snu ivanjske noći”, Luda u “Learu”, Linda Bošković u “Maminom srcu”… Za svoj je umjetnički rad dobila niz nagrada, između ostalih Godišnju nagradu grada Splita 1982.; Nagradu Udruženja dramskih umjetnika Hrvatske 1967. za ulogu Mare (Kate Kapuralica), za ulogu Kate Aždaje 1969., za ulogu Krčmarice (Jacques fatalist) i Gemme (Kamov, smrtopis) 1982. i dr.
Posljednju u nizu nagradu dodijelilo joj je matično Hrvatsko narodno kazalište Split. Povodom 110-e obljetnice kazališne zgrade novoustanovljena nagrada Ivo Tijardović za najbolje umjetničko ostvarenje i rad u Hrvatskom narodnom kazalištu Split u svibnju ove godine pripala je upravo Zdravki Krstulović.
Zdravkine uloge pamtit će se po njenoj jedinstvenoj strasti i mudrosti, po klaunovskom smijehu i suzama gorčine neispunjenih snova, po kricima bijesa, po šutnji u svetim trenucima samozatajnosti, po vječnoj upitanosti nad životom i spremnosti na pustolovine po labirintima ljudske duše, po tragičnoj nježnosti, po “kvintesenciji ženstvenosti u njenim najiracionalnijim, najtajanstvenijim, tamnovitim porivima, u svemu onome što ženu čini ljudskim bićem” (Foretić).
Duhovna ostavština Zdravke Krstulović je neizmjerna; svojim partnerima na sceni, suradnicima, redateljima služila je kao vječna inspiracija neprestanog traganja za istinom na sceni, za onim trenutkom kazališne magije kada imaginarni svijet postaje stvarnijim od stvarnosti, a scenska stvarnost umjetnika postaje dijelom univerzalnog ljudskog iskustva.
Prijatelji i kolege o smrti Zdravke KrstulovićBoris Dvornik, Josip Genda, Nenni Delmestre i Milan Štrljić, prijatelji i dugogodišnji kolege pokojne splitske dramske umjetnice Zdravke Krstulović, vijest o njezinoj smrti doživjeli su kako nenadoknadiv osobni i profesionalni gubitak.
Po njegovim riječima Zdravka je bila velik umjetnik i velika dama koja je davala cijelu sebe i golemu količinu pozitivne energije u svaku ulogu.
"Često je zaboravljala i ručati kako bi sa svima u predstavi razgovarala o pojedinostima koje treba popraviti, promijeniti. Davala je najveći prostor glumcu pokraj sebe kako bi predstavu odigrali što bolje. Sinoćnja praizvedba Shakespearove Oluje bila je u srcima svih nas posvećena Zdravki, jer smo znali da je u vrlo tešku stanju, ali uspomena na Zdravku", dodao je Genda, "nikada neće nestati, jer je utkala sebe u Split i u kazalište".
Vidljivo potresen, Boris Dvornik, s kojim je Zdravka Krstulović nastupila u mnogo nezaboravnih kazališnih i televizijskih uloga, samo je rekao kako "u ovom trenutku goleme tuge i osjećaja gubitka bliske osobe ne može ništa reći".
Redateljica Nenni Delmestre odlazak Zdravke Krstulović, s kojom je počela svoju redateljsku karijeru predstavom "Laku noć, majko", opisala je riječima "veliki šok i gubitak".
"Bile smo prijateljice i puno nas toga veže. Užasna bolest i smrt prerano ju je odvela od nas, ali ostavila je u svima nama beskrajno puno toga, jer mnogo nam je i dala - najplementiije stvari vezane uz kazalište, uz umjetnost. Bila je velika žena, velika umjetnica i čovjek, plemenita i samozatajna", rekla je Nenni Delmestre.
Njezin kolega i intendant splitskog HNK Milan Štrljić ističe kako je upravo u trenutku velike radosti nakon uspjele praizvedbe Shakespearove "Oluje" stigla vijest o smrti glumice koja je u životu sa scene rekla ne sve, nego i više od toga. Stoga o Zdravki Krstulović ne treba trošiti riječi, kaže Štrljić.
"Bila je glumica s kojom sam imao čast i zadovoljstvo igrati više puta - glumica s krajolikom, velikih toplih očiju u kojima je sve pisalo. Igrati sa Zdravkom značilo je imati siguran i čvrst oslonac. Iza nje ostaje jedna velika praznina", rekao je Štrljić.
On je kako bi ostala trajno među nama, odlučio, kao intendant, ustanoviti nagradu "Zdravka Krstulović" za mladu glumicu.