Donosimo dvanaest zlatnih pravila za uspješan startup

Screenshot: Entrepreneur

MARK CUBAN, "morski pas" među investitorima i vlasnik američkog NBA tima Dallas Mavericks, je 2011. godine objavio knjigu s naslovom "Kako pobijediti u sportu zvanom biznis: Ako mogu ja možeš i ti".

Knjiga je ubrzo postala svojevrsna "biblija" za buduće poduzetnike i one koji se tako osjećaju, a smjernice iz kronike o Cubanovim životnim i poslovnim iskustvima rado usvajaju startupovi diljem svijeta.

Povodom uspjeha hrvatskih startup tvrtki i njihovih aplikacija (PhotoMath i Oradian) koje u posljednjim mjesecima beskompromisno dokazuju da kod nas ne nedostaje poduzetničkog i kreativnog talenta i da se bez problema mogu odmjeriti s ponajboljom globalnom konkurencijom donosimo vam podsjetnik na Cubanova "zlatna pravila" za pokretanje uspješnog startupa:



"Svatko tko je započeo vlastiti biznis ima svoja pravila i smjernice, zbog toga sam pomislio da bih mogao ponuditi i svoj memo. Moja "pravila" ispisana ispod nisu samo za one koje osnivaju kompanije, već i za one koji u njima misle raditi," napisao je Cuban prije dvije godine i pritom ponudio sljedeće "zakone":

1. Nemoj pokretati tvrtku ukoliko nije riječ o tvojoj opsesiji i nečemu što voliš.


2. Ako imaš strategiju o izlasku, onda nije riječ o opsesiji.

3. Zaposli ljude za koje misliš da će uživati radeći za tebe.

4. Prodaja liječi sve. Moraš znati kako će tvoja tvrtka zarađivati novac i kako ćeš prodati ono što nudiš.

5. Upoznaj svoje temeljne vještine i fokusiraj se da budeš izvrstan u njima. Plati ljude zadužene da su dobri u onome što je temelj tvog posla. Dođi do najboljih. Za druge poslove, zaposli ljude koji odgovaraju tvojoj kulturi, ali nisu skupi za plaćanje.

6. Aparat za kavu? Zar me zezaš? Kava je za zatvorene ljude. Sokovi moraju biti besplatni. Ručak je šansa da izađeš iz ureda i razgovaraš. Dan ima 24 sata, ako ljudi vole svoj posao, oni će naći način da ga obave što je više moguće.

7. Bez zatvorenih ureda. Otvoreni uredi svima omogućuju da imaju uvid u što se događa i dižu razinu energije. Ako zaposlenik traži privatnost, pokaži njemu ili njoj kako da se zaključa u kupaonicu. U pokretanju startupa nema ništa privatno. To je i dobar način da spriječiš zapošljavanje direktora koji ne mogu uspješno funkcionirati u startupu. Moj je najveći strah uvijek bio da ću zaposliti nekog tko želi izgraditi carstvo. Ako osoba zatraži letenje u prvoj klasi ili dođe zajedno s osobnom tajnicom, otjeraj je. Ako izvršni direktor želi donositi odluke o prodaji, bježi od njega. Oni su graditelji carstva i zagaditi će tvoju kompaniju.

8. Kad je riječ o tehnologiji, idi s onim što znaš. To je uvijek najjeftiniji put. Ako si upoznat s Appleom, koristi ga. Ako znaš s Windowsima, pitaj se zašto, i tada ih koristi. Riječ je o startupu, pa imaš malen broj ljudi, dopusti im da rade s onim s čime su upoznati.

9. Neka svi budu ravnopravni. Ako imaš menadžere koji izvještavaju menadžere u startupu, nećeš uspjeti.

10. Nikad ne kupuj jeftinu ili pokradenu robu. Siguran znak propasti za startup je kad mi netko pošalje logo otisnut na polo majicama. Ako šalješ ljude na javne nastupe i natjecanja, ok je da ih opskrbiš primjerenom odjećom, ali ako misliš da će drugi ljudi nositi majicu s tvojim brandom dok hodaju uokolo, tada griješiš i nemaš pojma kako potrošiti svoj novac.

11. Nikad nemoj angažirati PR tvrtku. Tvrtka za odnose s javnošću će zvati i slati poruke ljudima koji rade u publikacijama koje već čitaš, emisijama koje već gledaš i stranicama na kojima već surfaš. Kad ugledaš informaciju povezanu s područjem svog djelovanja, direktno pošalji pismo osobi koja stoji iza njezine objave. Njihov posao je da nalaze nove stvari i uvijek će rado prihvatiti riječi osnivača kompanije umjesto nekog PR meštra. Jednom kad uspostaviš komunikaciju s tom osobom, ostani joj na  raspolaganju i odgovaraj na sva njezina pitanja o industriji. Postani izvor. Ako budeš pametan oni će te koristiti.

12. Potrudi se da posao bude zabavan tvojim radnicima. Drži oko na razini stresa u tvrtki i nagradi uspješne ljude. Kad smo u mojoj prvoj kompaniji MicroSolutions postigli rekordnu prodaju ili je netko učinio nešto izuzetno, ja sam uokolo hodao i ljudima u prodaji dijelio novčanice od 100 dolara. U Broadcast.comu i MicroSolutionsu mi smo imali redovne pijanke. Kamikaze. Mi bismo ljude svako malo odveli van i okrenuli jednu ili deset rundi. U MicroSolutions račun su pokrivali domaćini, domaćini uvijek vole dobru zabavu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.