Dora 2024.: A tko su sad ovi?! (pt. II)

Foto: Sanjin Strukic/Nel Pavletic/Neva Zganec/PIXSELL

STIGLA je Dora, a i ove godine će je moja nišna mikroselendriti malenkost odmilja zvati Dnora po svetoj obvezi mojim nišnim mikroselendriti pratiteljima.

O Dnori ćemo ovih par mjeseci pričati nadugo i naširoko, saznat ćemo konačno i koliko to točno košta, tko se najviše okoristio i zašto, pobogu, plaćate ovako loš show.

Ali počnimo od najdosadnijeg dijela: natjecatelja.

>>DORA 2024.: A tko su sad ovi?! (pt. I)

Tko su sad ovi? Preostalih 12 kandidata + rezerve

Rezerve, ukratko:

Cota G4 su natjecatelji Supertalenta koji su se svidjeli Maji Šuput na Supertalentu, ali bez gromoglasnih pohvala žirija uz emotivnu pozadinsku glazbu lako je razvidno da se radi o klasičnom kompetentnom rock cover bendu tupih autorskih oštrica.

Mihael Kvorka je zagrebački funky gažer o kojem bi se moglo reći isto što i za Cota G4, samo bez tolikih kompetencija.

S druge (zabavnije) strane, Baby Lasagna ima najzabavnije ime pjesme ove godine, a sudeći po prvijencu IG BOI, radi se o prizemnoj kombinaciji žanrova utopljenoj u rudimentarnu satiru koji će površne podsjetiti na Kääriju, kvalitativnog favorita prošle godine.

“Natjecatelj” za kojeg se potencijalno isplati navijati je Ether (autorica fantastičnog prezimena Nikol Ćaćić) koja je prošle godine relativno nezapaženo izdala album zanimljivih etno pop soničkih ambicija koji uz autorski potencijal ima i odličnu produkciju Luke Vidovića iz Pocket palme - zanimljivo, on je producirao i prošlogodišnji fan favorit Harmoniju disonance, koji je valjda pobjegao u drugu državu nakon one koreografije u finalu.

Uglavnom, Ether nije savršena, ali bila bi zanimljivo ime ako donese nešto čime ide korak dalje od objavljenog albuma. Ili bolje da kažem - korak bliže široj publici.

A sad glavno jelo:

Lu Dedić

Kći Matije Dedića, unuka Arsena Dedića, imenjakinja Lu Jakelić, zanimljiva studija koja pokazuje koliko je naša industrija potpuno nesposobna proizvesti pop zvijezdu bez obzira na pedigre i uložena sredstva. Izdala je nekoliko ispodprosječnih singlova i iz njih se da naslutiti da se radi o prosječnom potencijalu kojem bi uz nerafinirane artističke afinitete i kompetencije jedva pomoglo i da pronađe bilježnicu punu djedovih neobjavljenih tekstova u ladici. A sigurno bi bili izuzetni.

Lara Demarin

Funky gažerica koja je bila na HRT-ovom karaoke showu koji svi plaćate - The Voiceu, kao i s Matijom Cveletom (u bendu) i kladila se na to da je skupila dovoljno industrijskih kontakata da može ostvariti solo karijeru.

Otad je izdala nekoliko klasičnih hrvatskih radijskih pokušaja koji se naslanjaju na MTV r’n’b s početka 2000-ih i zvuče kao nešto što bi brojni glazbeni kežualci usputno rekli da slušaju ne bi li stali na stranu kvalitetne glazbe®, ali broj ljudi koji će zapravo pokloniti svoje vrijeme ovome je znatno manji. Dnora je logičan korak u promotivnom miksu.

Saša Lozar

Legenda hrvatskih karaoke showova koju ne treba posebno predstavljati u zadnjih nekoliko godina uz stalan posao na radiju gubi vrijeme i na oronulu autorsku olovku Predraga Martinjaka P’eggyja, koji mu radi nekakve Justin Timberlake funky pop pjesmice za djecu čiji su tekstovi toliko blizu granice zdravog razuma i dobrog ukusa da mi se isplati potrošiti sljedeće retke na jedan od njih:

“Otkad te znam, otkad te znam, izgubljen sam
Opasno tvoj, premalo svoj
Na koji trik postajem freak
Nemam pojma, al neka uđe u zapisnik
Ovo nema kraja
Prejako nas spaja
Propisno
Ovisno
Ovo je na snazi
Udara i gazi
Dok te moja ruka mazi
Trebam te sad
I bilo kad
Kao nikad
Besramno tvoj
Ja nisam svoj

 

Sve bi
Tebi
Tebi
Sve bi
Daj da se dogodi”

…Pegi, imaj milosti.

E. T.

Dani slave i divno besramnih pop hitova za najširu publiku daleko su iza Adonisa Ćulibrka Boytronica - fenomenalne Tek je 12 sati, Da ti nisam bila dovoljna, Ne traži ljubav i, najrecentnije, duhovita i lakomislena Prazan stan. Electro Team je na aparatima već više od desetljeća, a Boris Đurđević je sad Ćulibrku posudio Meri Andraković koja ima izražen afinitet retro dance glazbi, nasilan je vokal, voli pozornicu i ima solidnu šansu udahnuti novi život u E. T. svojom prizemnom i izravnom aurom.

Dva su razloga iz kojih ne bih odbacio ovako vremešan projekt: prvi je mala mogućnost da je Ćulibrk nakupio materijala za hit ili dva dok E. T. nije bio na životu (jer se zaista radi o autoru koji je znao prepoznati i uobličiti hit, a stilska formula kojom je to radio je “jako sada, jako je posvuda”, da citiram Niku Turković), a drugi je činjenica da bi kvalitetna Dnora/Eurosong avantura bila ogroman vjetar u leđa za oživljavanje grupe i brz povratak popa na top liste emitiranja, što je korisno u široj slici. Šanse da ovo zaista bude velik uspjeh? 15%.

A šanse da sam sklon Ćulibrku jer je drag napuštenim psima i mrzak Lani Klingor?

100%.

Obožavam što Mlakar ovdje kaže “Electric Team”. (op. a.: urednice, smijemo li u članke stavljati emoji srca? Ako da, stavi ih desetak)

James Night

Jedan od prvih domaćih glazbenih gen Z tiktokera koji koristi viralnu formulu tematskih videa za stjecanje popularnosti. Ako ne i prvi? James Night (26-godišnji Leonardo Šajin iz Vinkovaca) poznat je Tiktok publici po prijevodu hrvatskih pjesama na engleski (i obratno) na nespretan način (nisam siguran misle li pojedinci da je spretan), ali je očigledno zainteresiran za posao pop zvijezde, ozbiljno ga shvaća i ulaže maksimum sebe u peglanje forme, produkcije, specifično androginog stilskog brendiranja i spotova.

Taj dio, pogotovo jer je jako DIY, mi je simpatičan i navijam za Leonarda svim srcem, ali objektivno je njegov autorski rad (zasad) šlampav i formulaičan bez ikakvih faktora posebnosti koje bi ga izdvajale od sve sile hrvatskih pokušaja - izuzev toga što je Leonardo u tijeku s tekovinama socijalnih medija za razliku od 90% naših glazbenika.

Nadam se da pjesma za Dnoru neće biti užasan kolaž autorskih trikova Lady Gage i RedOnea otprije 15 godina kao što je bio njegov recentni singl u suradnji s inozemnim producentima. Preliminarno sumnjam da će biti značajno bolje od toga.

Držim fige!

Splitters

Jedan od najplastičnijih pokušaja s prošle Dnore koji je pod promotorskom i producentskom palicom sveprisutne dinastije Mihaljević završio na čudesno visokom četvrtom mjestu. Za dozu stvarnog stanja pogledajte koliko pregleda njihov nastup trenutno ima.

Radi se o splitskom bendu o kojem je najzanimljivija činjenica možda ta što pjevač podsjeća na Sanina Karamehmedovića iz Silentea. Rade prosječan autorski rock za njihanje upaljača, pjevač ima jako čudan izgovor na bilo kojem jeziku da pjeva (što ne mora biti loše!), sve zajedno to izgleda srednjoškolski, neuzbudljivo i uniformirano.

Očekujem pobjedu i na Dnori i Eurosongu te da će Splittersi postati novi Beatlesi, a što drugo?

Marko Battifiaca i Robert Ferlin

Dva pulena HRT-a na čiju će promociju HRT potrošiti vaš novac.

Brendirali su se kao komični pjevački promašaji na HRT-ovom karaoke showu Zvijezde pjevaju, a njihovo upadanje na Dnoru zasigurno nije praćeno protekcijom s vrha. Očekujemo solidne tantijeme jer su svakako presimpatični i sl., a i cijena svih angažmana će jamačno skočiti nakon ove gaže.

Drugim riječima, sprdnja HRT-a na vaš račun.

Jelena Žnidarić, nešto poznatija kao Zsa Zsa

29-godišnja influencerica i pjevačica iz Pušćina koja je poznata po kratkom sudjelovanju na X Factoru Adria koji je završio svađom s Joksimovićem, okladi u 1000 € s Vedranom Strukarom da će samostalno napuniti veliku dvoranu, pjevanju na otvaranju trgovina i prezentacija automobila i tome što je izdala ukupno 8 pjesama u 8 godina karijere, a očito je pozivom na prijave za Dnoru shvatila da je vrijeme za održavanje kvote (posljednji singl Volim što te ne volim koji je besramno posuđivao od Remember to Forget You i njene vlastite Ova ljubav izašao je krajem listopada 2021.).

Žnidarić ima specifičan i zanimljiv vokal te sposobno vlada svojim modernim pristupom r’n’b pop harmonijama, autorski se radi o standardnom rukopisu površnog popa Ante Pecotića namijenjenog djeci, što se vidi i po demografskoj strukturi njenih pratitelja i komentatora.

Ako se Pecotić potrudi reducirati svoje uobičajene tekstualne banalnosti, a ona ne bude djetinjasta i svadljiva online kao inače, ide definitivno u top 5 na krilima najmlađih glasača, Pecotić će pokupiti brdo tantijema, a Žnidarić će pjevati na otvorenju još većih trgovina i prezentaciji još većih automobila nego dosad.

Svi dobivaju, a samo mi plaćamo.

Barbara Munjas

Eklektična Barbara (najpoznatija po pjevanju u simpatičnim Gustafima do 2012. nakon predstavljanja upravo na Dnori 2007.) u svojih metar i miš na tavanu visine ima energije kao svi ostali natjecatelji zajedno. Prošle godine dala je sve od sebe da izvede manevar St. Vincent u najboljim danima i kompozitorski pomiri svoje artističke tendencije s popom za široku publiku.

Rezultat je bio sasvim dovoljan da očekujem od nje nešto zabavno ove godine - usprkos specifičnom vokalnom izričaju i tendenciji kompliciranju forme bez opravdanog razloga, njena izvođačka zrelost i vrlo ozbiljno shvaćanje prezentacije bit će osvježenje u moru uniformirane dosade.

Navijam za Barbaru upravo zbog zabave i pokušaja ozbiljnosti u poruci pjesme, ali preliminarno ne predviđam ništa bolji rezultat u odnosu na prošlu godinu.

Dokazni materijal: zavoj oko gležnja, kosa preko lica u drugoj strofi i manijakalan pogled kroz cijelu koreografiju u nastupu ispod.

Damir Kedžo

Najzabavnija stvar oko Kedžinog sudjelovanja je činjenica da smo mogli imati Saša, Tina i Kedžu na Dnori da Tin nije donio puno bolju odluku nego ova dvojica.

Kedžo je izrastao u izuzetan vokal, a poznat je po klasičnim srpskim baladama u bendovskim aranžmanima - ali na hrvatski način, bez drame, okusa i generalno zanimljivih trenutaka. Kod Kedže je uvijek sve ispeglano, sigurno, formulaično i umotano u aranžmane s instrumentima koje kežualci smatraju profinjenima.

Jedini iskorak iz dosadne i bazične hiperhetero tematike bio je na prošloj Dnori gdje je tim inozemnih autora pokušao imitirati megahit Rag’nBone Mana Human, ali s puno manje ukusa i puno više isprazno pompoznog zvuka.

Ipak, Kedžo bez sumnje ide u top 6 jer drukčije jednostavno ne može biti. Naziv pjesme Voljena ženo zvuči kao da se kandidirao Tedi Spalato, ali i to solidno oslikava Kedžin trenutni put nakon pjesme jako nenamjerno humorističnog naziva Sreća to je kada te imam, zbog koje sam prije dva mjeseca tražio broj jezične policije koja, nažalost, ne postoji.

Vatra

HRT teškaši i jedan od najjačih kandidata za pobjedu. Vlasnici nekoliko ozbiljnih vlastitih hitova među kojima se uspjehom izdvaja Tango na račun čijih jednogodišnjih tantijema bi se i dan danas mogao kupiti stan u Zagrebu.

Ukratko: Vatra je Ivan Dečak, a Dečaku je u jednoj točki jednostavno dosadilo biti miljenik malene skupine hrvatskih ljubitelja mainstream rocka od kojih nema zarade. Uslijedila su gostovanja na HRT-ovom karaoke showu koji svi plaćate - i to u svojstvu prominentnog člana The Voice žirija.

To mu je osiguralo pojavnost van dotad uskih krugova, gomilu autorskih angažmana, od kojih su najisplativiji bili oni za pokojnog Massima Savića čije pjesme su bile na vrhu emitiranih bez obzira na to kakve su, a sudbinu underdog indie favorita kojeg alternativna publika voli mrziti doživjeli su jednako kao i TBF, Vojko V, Pavel ex Ramirez, Connect i mnogi drugi - u Hrvatskoj jednostavno ne možeš imati i komercijalni uspjeh i ambiciozan izričaj dulje od jednog-dva albuma jer je taj put toliko teži od klasičnog radijskog puta popločanog poznanstvima da se jednostavno ne isplati onima koji ovo ipak žele raditi kao primarni posao.

Tako ono što je bilo krindž postaje prihvatljivo, pristup glazbi se banalizira jer je to samo praktičan dio brand identiteta izvođača, a javni istupi postaju puno miroljubiviji nego prije.

U kontekstu ove Dnore, Vatra će sigurno profitirati jer je Dečak dovoljno lukav i mudar da ne pošalje nešto što je objektivno loše, cijena će im porasti, a ovisno o uspjehu (prividnom ili stvarnom) i bend ima šansu revitalizirati se u ovoj fazi stagnacije i autorskog zamora gdje su taman toliko profesionalni da zvuče uvjerljivo, ali se jasno čuje da je nekadašnja glad zamijenjena programskim skladbama kakve su oduvijek činile dobar dio njihovog repertoara.

Glavno je pitanje hoće li pjesma koju ćemo dobiti više sličiti na recentnu umornu Meni treba tako malo ili na starije vrhunce kao što su briljantne Tremolo i Nama se nikud ne žuri.

Let 3

Novopečeni HRT teškaši s beneficiranim stanovima koji, pretpostavljam zbog nekakve marketinške strategije u kojoj će koristiti AI ili nešto slično, tvrde da se na ovu Dnoru nisu ni prijavili. Čini se da vrh HRT-a (koji još otprije obožava plaćati članovima angažman na svojim različitim showovima) toliko slini za ekscentričnim dizanjem artističkog renomea Dnore kakvo vidi u Letu 3 da su im potpuno zanemarili nastup koji je svojom svrhom, formom, pjesmom i popratnim sadržajima bio čista reklama za Mrletov brand ŠČ (prvotno pivo, a sad doslovno sve na što se mogu nalijepiti ova dva slova, a da se može prodati).

Let 3 je nekad bio ogroman i progresivan art pop bend čijem se zamoru materijala ne može pretjerano zamjeriti jer članovi benda ipak službeno objavljuju autorsku glazbu u raznim bendovima još od 1979.

I dalje su skladateljski i izvedbeno zreo i sposoban bend, što se može vidjeti u tehničkim smicalicama na razjedinjenoj šok terapiji ŠČ!, recentnoj pobjednici Dnore koja je zahvaljujući pravovremenoj proukrajinskoj poruci i šarenoj dopaminskoj injekciji bila zanimljiva gledateljima Eurosonga, ali i potpuno odbačena od strane žirija koji i inače glasa nesuvislo i nepredvidljivo.

Ove godine očekujem još jedan školski marketinški posao sposobnog tima koji će uz pogodovanje HRT-a osigurati da cijeli Facebook iznad 40 godina uglas viče ŠČ!

Ili koji će već brand promovirati ove godine.

Iako bih recentnu pobjedu Leta 3 na Dnori mogao pripisati užasnoj konkurenciji koja je ocrtavala standarde naše glazbene scene - jer nije ni bilo logičnog oponenta izuzev Harmonije disonance koja se uživo osramotila - mislim da je lamentiranje o natjecateljima privlačna zamka zbog koje nećemo vidjeti šumu od drveća, a ta šuma je izvedbeni dio ovog projekta.

HRT već godinama samovoljno troši novac poreznih obveznika na Dnoru bez ikakve odgovornosti i smisla, tablice troškova koje su poslali građanima koji su tražili prijepis troškova za Dnoru i Eurosong 2022. godine potpuno su ruglo, a zakulisne detalje detaljno ćemo preispitati u sljedećih par mjeseci.

Tko je vaš favorit? Nadam se da ste investirani kad ste već platili sve ovo.

Do čitanja!

Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.