BOSANSKOHERCEGOVAČKA redateljica Jasmila Žbanić, čije je ostvarenje Quo vadis, Aida bilo u najužem izboru za nagradu Oscar u kategoriji najboljeg stranog filma, kazala je u ponedjeljak kako je iznimno zadovoljna već samom nominacijom, kao i činjenicom da je Srebrenica tako postala tema o kojoj se ponovo razgovara.
Na online konferenciji za novinare organiziranoj nakon što je završena ceremonija dodjele nagrada Oscar Žbanić je iz Los Angelesa kazala kako je sve što se zbivalo oko nominacije filmu dalo veliki zamah.
"Iznimno sam sretna što ljudi osjećaju ovaj film kao svoj", kazala je Žbanić, dodajući kako je dirnuta brojnim čestitkama koje je dobila i koje su do nje, kako je rekla, donijele veliki val dobre energije.
Pojasnila je kako je tijekom pet godina rada na filmu puno ljudi podržalo njegovu realizaciju, a već nakon prvih projekcija potpora se povećala unatoč činjenici da je teška ratna tematika filma posvećenog genocidu nad Bošnjacima u Srebrenici donekle demotivirala distributere.
Tijekom promocije filma, čiji je cilj bio prije svega da ga ljudi pogledaju, kako je kazala Žbanić, ponovo je postalo jasno kako publika voli lakše teme, a ta činjenica pratila je sve napore koji su slijedili. Naglasila je da za Srebrenicu, koja je i danas važna regionalna i europska tema, puno ljudi u SAD-u nije ni čulo.
"Matematički je bilo jasno da će Another Round pobijediti", kazala je Žbanić o danskom filmu koji je na kraju i dobio Oscara za najbolji strani film.
Istaknula je kako nitko nije imao ništa protiv BiH, nego je tema naprosto bila teška pa je već sama nominacija za nagradu Oscar, kako je ocijenila, zapravo predstavljala maksimum maksimuma koji je bilo realno očekivati.
Dodala je ipak kako je redatelj Thomas Vinterberg, čiji je film ponio Oscara, također pogledao Quo vadis, Aida i nakon toga priznao da nije mogao spavati jer ga se taj film jako dojmio.
Na pitanje misli li da su teme koje se odnose na rat u BiH, s obzirom na protok vremena, sada pomalo potrošene, Žbanić je odgovorila kako je za nju to ipak i dalje vrelo inspiracije, tim više jer još nisu razriješene traume iz tog razdoblja.
"Dok god živi ta trauma i dok je ne raščistimo, dok ne nađemo način da razgovaramo jedni s drugima i tu bol ne procesuiramo, mislim da su potrebni ovakvi filmovi", kazala je Žbanić.
Kazala je kako je posebice intrigira opsada Sarajeva od 1992. do 1995. godine, o čemu bi se mogla napraviti serija jer je to obilježilo živote te bi i narednim naraštajima trebalo ostaviti to sjećanje i iskustvo.
Potvrdila je kako se sada ipak time neće baviti jer je rad na Quo vadis, Aida za nju bio iznimno emotivno iscrpljujuć.
Najavila je kako u Hrvatskoj njena producentska kuća planira sudjelovati u snimanju filma Alde Tardozzija Štriguni koji je opisala kao žanrovski vrlo zanimljiv te je najavila sudjelovanje i u novom projektu Alena Drljevića, redatelja koji potpisuje nagrađivano ostvarenje Muškarci ne plaču.