Kako to, kako to? Odgovor Antoniju Plazibatu

Foto: Luka Stanzl/PIXSELL/YouTube

Antonio Plazibat sinoć je na Instagramu pitao zašto Grše nije nominiran svugdje u kategoriji hita godine.

"Samo me zanima koji su uvjeti za hit godine i pjesmu godine? Znam da on nije nominiran ni za te Porine ni za ovo šta je sad dobija - nije hit godine ni pjesma godine ni išta - s obzirom da je on prvi i jedini Hrvat koji je bija na Billboardu prvi i da se zadrža dulje. Zanima me kako ta pjesma nije nominirana i kako se ne nalazi tu? Koji su uvjeti za hit godine i pjesmu godine ako ih Mamma mia ne ispunjava? Je li on triba bit dio Croatia recordsa da bi bio nominiran, je li ta priča?" upitao se.

Odgovor

Poštovani Antonio,

možemo na ti?

Budući da je istina voda duboka, a ja sam u više navrata opisivao uzroke užasnog stanja hrvatske glazbene scene, fokusirat ću se ovdje samo na Porin.

Nije kandidiran za pjesmu godine: 20.732.735 pregleda, 98.000 lajkova, 1837 komentara

Što je uopće Porin?

Porin je zvijer domaćih interesnih grupa koja hrani samu sebe. Organiziraju ga:

HDS ZAMP - Hrvatsko društvo skladatelja: to su oni koji naplaćuju skoro 22 milijuna eura (150 milijuna kn) tantijema godišnje i kasnije ih dijele izvođačima; registrirani su kao udruga i ne moraju davati nikakve podatke o poslovanju koje ne žele dati; predsjednik Nadzornog odbora je vođa benda Pavel i jedan od najemitiranijih autora na radiju.

HGU - Hrvatska glazbena unija: udruga hrvatskih glazbenika čiji su članovi Predsjedništva i raznih odbora redovito nominirani za Porin, pa tako i ove godine.

HRT - medijska državna hobotnica s proračunom od skoro milijardu i pol kuna u čije krave muzare spadaju sve najveće glazbene manifestacije: Dora, Porin, Cesarica i sl.

Kandidiran za pjesmu godine: 60.087 pregleda, 270 lajkova, 16 komentara

Čemu služi Porin?

Porin služi da bi se lažno legitimiralo najprofitabilnije glazbenike naše scene. To su oni koje uhvatiš na radiju 5x dnevno ako ikad budeš prisiljen slušati radio toliko dugo (nećeš nikad biti), a nemaš pojma tko su, tko to sluša i zašto. Tu ulazi Porin: "struka" ovjenča glazbene uspjehe nepopularnih diletanata s 15.000 pregleda na YouTubeu.

Zatim se medijski širi priča da neki tamo pjevači imaju 50 Porina, što kežualni promatrači vide kao znak uspjeha i legitimiteta. To što prosječna osoba ne zna (ili jedva zna) za te pjevače ne znači ništa jer se svi žele osjećati pametnima i uključenima. Ako ih pitaš za detalje, oni će ti reći da nemaju pojma, ali "očito netko to sluša" inače ne bi nikad moglo osvojiti Porina.

Razumiješ problematiku.

Kandidiran za pjesmu godine: 589.797 pregleda, 5900  lajkova, 713 komentara (prva pjesma bez Akija pa je ljude zanimalo kako to zvuči; sve iduće su flopale)

Kako Grše ne zadovoljava uvjete za hit godine?

Jednostavno je: "stručno" biračko tijelo ima širom otvorene ruke i može izabrati koga god hoće jer se pri ocjenjivanju ravnaju, citiram, "umjetničkim i produkcijskim standardima, a ne komercijalnim uspjehom snimki, odnosno glazbenih izdanja".

Drugim riječima, da smo ti i ja izabrani za stručne birače, mogli bismo snimiti pjesmu u kojoj urlamo i pazusima izigravamo prdež i ništa nas ne bi spriječilo da to prijavimo za Porina. Ako kao stručne osobe smatramo da to ima vrhunski umjetnički i produkcijski standard, tko je ta glupa publika da nam govori suprotno?

Doslovno ne postoji argument kojim nam itko može kontrirati jer smo ipak odabrani od Upravnog odbora Porina koji se sastoji od prvaka glazbene struke u Hrvatskoj. Veći dio javnosti glazbu ionako smatra apsolutno subjektivnom, što znači da im ne bi smetalo da netko Bohemian Rhapsody izjednači sa Život nije siv. Je li tako?

Brineš se da stručno biračko tijelo ne može birati vlastita djela? Ne boj se ništa: nitko ne zna tko je u stručnom biračkom tijelu, a Upravni odbor Porina je pun osoba koje su izravno nominirane bez ikakvih problema. Čine ga Frano Đurović (HDS), Branimir Mihaljević (HDS), Dražen Baljak (HGU), Eliana Čandrlić Glibota (HRT), Marija Kosor (HRT), Neven Frangeš (HGU), Nikša Bratoš (HGU), Tomislav Štengl (HRT), Željko Barba (HDS), izvršni direktor Davor Drezga i glavna tajnica Ivana Martinac.

Drugim riječima, Grše ne zadovoljava uvjete za hit godine zato što, bar zasad, nije dio hrvatske glazbene scene koja egzistira mimo tržišta - na radiju, državnim/gradskim eventima, korporativnim nastupićima, emisijama HRT-a i velikim intervjuima za medije koje nitko ne čita.

Kandidiran za pjesmu godine: 985.739 pregleda, 3500 lajkova, 255 komentara (prva pjesma u novoj postavi, sve iduće su flopale)

Sve u svemu, dobro je da Grše postoji jer postoji veće pitanje nastavno na sve ovo iznad:

Što će interesne grupe napraviti s Gršom?

Pazi, njihova najveća greška je što jako sporo reagiraju. Moraš ih razumjeti, već 20 godina profitiraju bez ikakve konkurencije i pristup im je jako bahat otkad su ostvarili glavni cilj: uništili interes javnosti za domaću glazbu. Nikoga ne zanima tko se vrti na radiju, Porin je potpuno sporedan događaj, opće je prihvaćeno da naša glazba ne valja ništa, zbog čega se mladi i okreću Srbiji (i slušatelji i izvođači).

Nastupi su super, ali tantijemi su dobra i pasivna lova koja ide sama od sebe kad se umrežiš.

Nakon što su mladi slušatelji objeručke prihvatili slamku spasa u obliku domaćeg trapa, yem je pametno procijenio da bi to trebalo početi gurati na radio. Lockroomova produkcija u sprezi s yem konekcijama u tome je i uspjela - sad imamo i Miach i Vojkovu Mamacitu (nominirana za Porina!) i, na mala vrata, Gršu i Hiljsona. Najveći pop hit prošlih nekoliko godina, Trebaš li me, producirao je Z++ jer je Matija Cvek mudro ocijenio da će mu to donijeti legitimitet kod mlađe publike.

Realan tržišni uspjeh, ponajviše Gršin, trn je u oku svih onih koji žele održati status quo ovih gluposti na radiju i lake zarade od tantijema. Njima bi bilo bolje da nitko ništa ne radi pa da se uvijek mogu vaditi onim divnim argumentom: "Ovo što imamo nije super, ali nemamo ništa drugo."

Pitanje je kolike će dodirne točke pronaći Grše i interesne grupe.

On je u zanimljivoj poziciji. Ne ovisi o interesnim grupama, zarađuje sasvim dovoljno i ovako, a nemoguće ga je ignorirati jer su mu brojevi toliko bolji od cijele hrvatske scene da više sliči na brojeve srpske scene.

Sad može široj javnosti pokazati da je sustav potpuno truo i na taj način spriječiti (ili bar drastično umanjiti) utjecaj tog sustava na sve buduće paćenike koji će odustati od glazbe jer financijski to ne mogu izdržati. Kao što bi i on odustao da nije imao potpuno slučajan hit Badr Hari.

A može ići i linijom manjeg otpora i utopiti se u krugove koji su doslovno uništili hrvatsku glazbu u ovih 20 godina terora, raditi beznačajne pjesme za radio i klubove i prditi sa starkeljama na kauču HRT emisija poput Kod nas doma. Neće mu nitko zamjeriti, mora hraniti obitelj, zašto bi ga bilo briga za hrvatsku glazbu, pogotovo ako može progurati kolege da budu dobri, šute i zarađuju?

Kojim god putem krene, ne brini za njega.

Grše će morati gadno podbaciti da ne dobije Porina unutar godinu-dvije, milom ili silom.

Lijep pozdrav i hvala ti što si javno postavio ovo pitanje,

Josip Bošnjak

Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala. 

Pročitajte više