Opasno nebo u prošlosti: Najveće avionske katastrofe u povijesti

Foto: 123RF

PUTOVANJE avionom danas je najsigurniji način prijevoza, ali nije oduvijek bilo tako. Od samog nastanka avioprijevoza događale su se nesreće i sudari komercijalnih aviona. Kako se putovanje, ali i kapacitet aviona razvijao, tako je rastao i broj žrtava u nesrećama. Svaka zrakoplovna nesreća koja se dogodila pokrenula je razvoj novih standarda u aviosigurnosti i tehnologiji.

Clear trip donosi listu najgorih zrakoplovnih katastrofa koje su prouzrokovali mehanički kvarovi, ljudska greška ili klimatski uvjeti.

Katastrofa na aerodromu Tenerife (1977. godine)

Najgori sudar u povijesti zrakoplovstva dogodio se kao rezultat niza nesretnih okolnosti. Sve je počelo s eksplozijom na aerodromu Gran Canaria u Španjolskoj. Zbog ovog događaja nekoliko letova je preusmjereno na aerodrom Tenerife, uključujući i avione KLM-a (let 4805) i Pan Ama (let 1736). Kao rezultat guste magle, odsustva radara i loše komunikacije između tornja i aviona, dva Boeinga 747 su se sudarila na zemlji, što je rezultiralo s 583 žrtve. Srećom, u avionu Pan Ama preživjela je 61 osoba.

Japan Airlines, let 123 (1985. godine)

Nesreća Japan Airlinesa, let 123 na liniji Tokio - Osaka najveća je zrakoplovna katastrofa ove vrste u povijesti. Boeing 747 je prevozio 524 putnika, uključujući i posadu, kada se zabio u obronke planine Takamagahara, sjeverozapadno od Tokija. Avion je napustio aerodrom Haneda u Tokiju i krenuo prema Osaki, kada je došlo do eksplozije koja je dovela do dekompresije, prestanka rada kormila i hidrauličnih sustava, što je na kraju rezultiralo time da pilot izgubi kontrolu nad vozilom. Avion je bio u zraku skoro 32 minute, ali se na kraju zabio u planinu. Poginulo je 520 putnika, a samo četvero je preživjelo.

Charkhi Dadri, sudar u zraku (1996. godine)

Charkhi Dadri je malo selo sjeverno od New Delhija, koje je postalo poznato po katastrofi koja se dogodila na nebu iznad njega. Zračni sudar između avioprijevoznika Saudijske Arabije (let 763) i kazahstanskog avioprijevoznika (let 1907) do danas je najgora nesreća te vrste. Do sudara je došlo ubrzo nakon što je avion Saudijske Arabije krenuo iz New Delhija, dok se kazahstanski avion spremao sletjeti. Kao rezultat loše komunikacije na engleskom jeziku i odsustva pomoćnog radara za nadzor, na Međunarodnom aerodromu Indira Gandhi avioni su se sudarili. Svih 349 putnika je poginulo.

Turkish Airlines, let 981 (1974. godine)

Avion turske aviokompanije (let 981) srušio se nadomak Pariza zbog greške u dizajnu, ali i nemogućnosti marokanskih radnika zaduženih za prtljagu da pročitaju i razumiju uputstvo koje je bilo napisano na engleskom i turskom jeziku. Kao rezultat njihovih akcija zatvarač zadnjeg otvora za prtljagu se otvorio usred leta. To je izazvalo ubrzanu dekompresiju, a odsječeni kablovi su bili krivac što je pilot ostao bez kontrole nad avionom. Avion se srušio u šumu nadomak Pariza. Od 346 putnika nitko nije preživio.

American Airlines, let 191 (1979. godine)

Ova nesreća predstavlja najgoru avionsku nesreću unutar granica SAD-a. Do nesreće je došlo nekoliko minuta prije polijetanja, kada se jedan od motora na lijevom krilu odvojio od aviona, prelazeći preko vrha krila. Ovo je nanijelo veliku štetu vodovima za hidrauličnu tekućinu. Avion se odmah počeo okretati, prevrnuo se i srušio u obližnje polje. Istraga je otkrila da je nesreću izazvao ljudski nemar, odnosno loše održavanje aviona. Poginuli su svi putnici i dvoje ljudi koji su bili na zemlji.

Air India, let 588 (1978. godine)

Let 855  krenuo je iz Mumbaija za Dubai, da bi se nekoliko minuta nakon polijetanja srušio u Arapsko more. Prvi let Boeinga 747 u Indiji je završio neslavno zbog nefunkcionalne opreme i nemogućnosti posade da ostvari komunikaciju s tornjem. Zbog prostorne dezorijentacije i nemogućnosti provjere aparata za prikazivanje horizonta, avion je pao u Arapsko more, s 213 putnika.

Air India Express, let 812 (2010. godine)

Ovaj let je treći najsmrtonosniji let koji se dogodio na indijskom tlu. Avion je krenuo iz Dubaija za Mangalore. Aerodrom u Mangaloreu ima ograničenu dužinu piste, jer je teren na kojem se ona nalazi brdovit i ima iznenadni pad. Zbog ove specifične osobine piste veoma je važno da pilot dobro izračuna gdje treba sletjeti. Pilot leta 812 je pogrešno izračunao, projurio je pored piste i pao preko litice. Avion se raspao i zapalio, umrlo je 158 putnika, a samo je osam preživjelo.

American Airlines, let 587 (2001. godine)

Ova nesreća je druga najveća zrakoplovna nesreća koja se dogodila na teritoriju SAD-a. Svega nekoliko mjeseci nakon napada 11. rujna, došlo je do ovog pada aviona, što je odmah stvorilo sumnju da je riječ o terorističkom napadu. Istraživanje je dokazalo da je ipak u pitanju bila greška pilota. Zbog prekomjerne upotrebe kormila, vertikalni stabilizator i motori su se odvojili od aviona prije nego što su dotaknuli tlo. Avion se srušio u Queensu, u New Yorku. Nitko od 260 putnika nije preživio, a stradalo je i 5 ljudi na zemlji.

Malaysia Airlines, let 370 (2014. godine)

Nestanak malezijskog aviona je punio naslovnice i ljudsku maštu te 2014. godine. Avion je letio na relaciji Peking - Kuala Lumpur, kada je avionska kontrola izgubila svaki kontakt s njim. Usprkos opsežnim potragama koje su provedene nad Indijskim oceanom, nisu pronađeni nikakvi tragovi. Sve dok se dio nije pojavio na otoku Reunion, 3.700 km dalje od mjesta koje su pretraživali. Stručnjaci tvrde da je avion promijenio smjer iz nepoznatih razloga i vjerojatno je nastavio letjeti, dok nije ostao bez goriva. Pretpostavlja se da su svi putnici (239) izgubili živote.

China Airlines, let 140 (1994. godine)

Rutinski let kineske aviokompanije pretvorio se u horor, kada je kopilot aviona neadekvatno aktivirao TO/GA prekidač (prekidač za polijetanje i obilazak). Pilot je pokušao popraviti situaciju, ali je autopilot spriječio njihove napore da to učine, kao što i treba prilikom aktivacije TO/GA prekidača. Avion je počeo oštro padati zbog naglog pada brzine, što je rezultiralo potpunim zastojem aviona. Na kraju se srušio, poginula su 264 putnika, a sedam je preživjelo.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.