RASPRAVA o tome jesu li influenceri neradnička bagra, kao što smatraju redatelj Dalibor Matanić i njegovi istomišljenici, ili je to posao koji zahtijeva puno rada i truda, traje već tjedan dana, a odgovor smo odlučili potražiti kod onih koji influencaju.
Nika: Vrlo brzo ljudima koji te vrijeđaju postaviš dijagnozu
Nika Ilčić (19) jedna je od najpopularnijih hrvatskih influencerica, na Instagramu je prati više od 190.000 ljudi, a njen YouTube kanal ima više od 275.000 pretplatnika.
"S obzirom na to da nisam ni znala što znači riječ influencer, moj početak karijere bio je čisto iz zabave i dosade. Malo sam pratila trendove, gledala YouTube, odgovarala ljudima na društvenoj platformi Ask.fm gdje sam s 14 godina skupila oko 15.000 pratitelja, tako da nije bilo jako zahtjevno, a ni pod stresom", započela je razgovor za Index.
"Kako je sve krenulo kad sam imala 14 godina, skroz kao igra i zafrkancija, odjednom se počelo događati da sam radi velikog broja pratitelja počela dobivati raznorazne ponude. U početku je to bilo samo kompenzacijskog karaktera, a kasnije su dolazili i pravi novci", priča nam Nika.
Otkrila nam je i kako izgleda njen radni dan.
"Ni jedan dan mi nije isti. Ja sam dosta galantna ili kako bi po domaći rekli - lijena. Ima dana kada se prebacujem s jednog kreveta na drugi, a ima dana kada prođem pola Hrvatske u tri dana. Na primjer, ovih zadnjih par dana mi je totalna ludnica i stalno moram davati izjave, intervjue i snimanja", ispričala je i dodala da su ljudi postali puno zlobniji, čak i djeca čiji su komentari danas puno otrovniji.
"Na žalost, sve više i više je negativnih komentara, ne samo od djece, od kojih se to i očekuje, već i od odraslih i ozbiljnih ljudi. No, kada uđeš u njihov profil, vrlo brzo detektiraš njihov problem i postaviš dijagnozu te se ne opterećuješ previše tim, jer ipak ti negativni komentari nam dižu reach, engagement i u konačnici - slijevaju nam novac u džep", kaže.
Dodaje da bi ljudi trebali shvatiti da je posao influencera baš kao i svaki drugi.
"Neću ga usporediti s poslom neurokirurga ili profesora, no i mi se dajemo u taj posao. Nije svatko za sve, ja nikada ne bih mogla prčkati nekome po mozgu, no isto tako mnogi ne bi mogli biti konstantno izloženi javnosti i dijeliti dio svog privatnog života širem auditoriju. Nije dovoljno nasmijati se ispred kamere i stisnuti 'objavi' da bi ti se novci slijevali na račun", kaže.
Dodaje da ne misli da je ona savršeni uzor koji želi utjecati na druge. Voli pomoći i kroz svoje platforme poslati pametnu poruku, jer su puno puta djeca prije saslušala nju nego vlastite roditelje, baš kao što je i sama, priznaje, više slušala selo nego svoje roditelje.
>>Naša najutjecajnija influencerica: Nisam ni znala tko je Matanić do prije dva dana
Anđela: Ljudi ne bi trebali zabadati nos u ono o čemu nisu dovoljno informirani
Anđela Rončević (23), osim što je influencerica, studira i novinarstvo, a na Instagramu je prati više od 20.000 ljudi. Ona se smatra lifestyle influencerom.
"Povijest moga influencanja seže još u razdoblje srednje škole kada su blogovi taman bili na svom vrhuncu popularnosti, a i Instagram je bio u začecima. Prvo sam krenula s lifestyle blogom, a zatim sam otvorila i Instagram. Kako su se stvari na Instagramu puno brže odvijale i on je preuzeo popularnost, sadržaj sam postepeno prebacivala tu i trudila se da sve lijepo izgleda. S godinama je, eto, izraslo u nešto što na početku nisam ni mogla zamisliti", započela je.
Ispričala je i kako izgleda njen radni dan.
"Prvenstveno sam studentica i idem na predavanja/učim za ispite. Vezano za Instagram, najčešće tijekom jutra odgovaram na mailove i razrađujem suradnje. Ako trebam nešto fotkati, odem na kavu ili gdje već trebam i to obavim. Popodne rješavam privatne obaveze, a navečer uglavnom odgovaram na poruke na Instagramu i radim plan za idući dan".
Priznala je da je ljuti kada ljudi pljuju po influencerima.
"Ne nalazim puno negativnih komentara za sebe, ali ljudi ne bi trebali zabadati nos u ono o čemu nisu dovoljno informirani", rekla je i dodala da ona samo na uređivanje videa izgubi dva do tri sata u danu, a nekada i više.
"Svi bi trebali znati da iza svega ovoga stoji jako puno rada i truda", zaključila je.
Natalija: Otkad se bavim ovim poslom skoro i ne idem u dućane, sve dobivam besplatno
Natalija Ugrina splitska je glumica, model i influencerica, koju na Instagramu prati 408 tisuća, a na TikToku 427 tisuća ljudi. S obzirom na to da živi i radi u Los Angelesu, jasno je da su njena iskustva nešto drugačija od onih influencera kojima je baza u Hrvatskoj.
"Sjećam se da sam prije par godina otišla na audiciju i casting director me pitao koliko imam pratitelja. Kako to tada još nije bilo toliko popularno, ja sam se začudila, ali je uskoro to pitanje uslijedilo na skoro svakom castingu. Odlučila sam kreirati profil na Instagramu i dosta brzo sam dobila sljedbenike. Što se tiče TikToka, mogu reći da sam ih tamo dobila puno brže jer je moj video s kuferom koji me slijedi odmah postao viralan", priča nam i dodaje da je influencanje posao iz snova jer ga može obavljati kad i gdje želi.
"Otkad se bavim ovim poslom, nisam gotovo nikada otišla u trgovinu. Dobivam odjeću, kozmetiku, nakit, namještaj i gotovo sve što poželim i nemojte misliti da pretjerujem", priča nam Natalija.
Njezin dan je ispunjen do posljednje minute.
"Jutra mi izgledaju kao i u Hrvatskoj, obvezno idem na kavu na Beverly Hills te obavljam pozive, objave i odgovore na komentare sljedbenika dok ispijam kavu. Nakon toga obično imam poslovne sastanke s brendovima ili castinge. Slijedi šminkanje i frizura te snimanje novih fotografija i videa u doba magic houra kada je svjetlost najbolja. Večeri su rezervirane za evente jer ne možete biti pravi influencer ako niste viđeni na važnim događajima u društvu drugih influencera i poznatih osoba", ističe Natalija.
Naglašava da biti influencer ne znači samo objaviti običnu sliku s mobitela.
"Za nas profesionalce, tu su uključeni fotografi, šminkeri i editori. Negativnih komentara ima dosta, ali se osjećam sretno jer ih imam puno manje od drugih influencera. Ja sve to gledam kao dodatnu reklamu i baš ti negativni komentari mi često donesu vise pratitelja", priča nam.
Zaključuje da je influencanje posao koji zahtijeva rad kao i svaki drugi posao, a ponekad je potrebno i više rada nego u nekim drugim područjima.
"Mi nemamo pauze, svaki dan se moraš probuditi i biti sretan i zabavan bez obzira na to kako se osjećaš i konstantno imati zanimljiv lifestyle. Moramo biti stalno u trendu i smišljati nove ideje da bi nas ljudi i dalje slijedili i bili zainteresirani. Možda u Hrvatskoj još nije tako, ali u SAD-u influenceri imaju status celebrityja kao i glumci, pjevači i sportaši, zaključila je Natalija.
Andrea: Način na koji se Doris javila restoranu je jako neodgovoran i neprofesionalan
Andreu Fabric (26) na Instagramu prati 138.000 ljudi, a na njen YouTube kanal pretplaćeno je njih 147.000. Pažnju javnosti zaokupila je dok je još bila u srednjoj školi, kada je pokrenula blog i objavljivala videozapise na temu šminkanja i DIY. U raspravi između influencerice Doris Stanković i porečkog restorana, Andrea je, iznenađujuće, stala na stranu - restorana.
"Način na koji se ona javila restoranu je jako neodgovoran i neprofesionalan. Ako svi influenceri tako rade, meni je žao i mene je pomalo sram. Znam što je mislila i na što je ciljala, ali je to jako loše realizirala", rekla je.
Andrea je objasnila kako se ona javlja brendovima kada im nudi suradnju.
"Napišem super profesionalni mail, najbolje što znam. Predstavim se i objasnim zašto sam im se javila i zašto mi se taj brend sviđa i objasnim što ja njima mogu donijeti", istaknula je.
Ljuti je što ljudi ne razumiju ozbiljnost influencerskog posla i što pišu brojne negativne komentare.
"Influenceri su ti koji stvaraju ideju. Mi smo ti koji fotkamo i snimamo. Mi smo ti kojima publika vjeruje i kod kojih se može dobiti kvalitetna reklama. U velikim firmama bi to koštalo deset puta više nego kod mene. Brendovi nam se okreću jer smo jeftiniji i jer nam publika vjeruje", objasnila je.
Zaključila je da novac ne dolazi preko noći te je potrebno truditi se mjesecima, možda i godinama, da se dođe do prve zarade.
Josip: To da ideš meni pisati, ili nekom drugom, je već psihički problem koji se treba liječiti
Josip Grabovac modni je bloger i influencer s više od 130.000 pratitelja na Instagramu. Rođeni Širokobriježanin godinama živi i radi u Italiji, a kad je ušao u ovaj svijet nije ni znao što je to influencer.
"Nisam bio upućen u ništa, krenuo sam pisati o modi u nadi da ću biti jedan od vodećih modnih novinara u Hrvatskoj. Na moju sreću, uz osobe koje su mi davale savjete i vjetar u leđa, poput sad već pokojne France Sozzani, blog je postao internacionalno nagrađen i akreditiran u najvećoj modnoj organizaciji u svijetu, Camera Nazionale della Moda Italiana ", opisao je svoje početke.
Josip od Instagrama i suradnji koje ostvaruje s raznim brendovima i modnim kućama danas dobro zarađuje.
"Kontaktirali su me brendovi iz Amerike, Španjolske, Izraela, Brazila, Kine, Indije, Srbije i Hrvatske preko bloga i Instagrama te sam shvatio da ta, tada novostvorena mreža, daje mogućnost velike zarade. Naravno, sve ovisi o feedbacku koji dajete kompaniji ili firmi koja vas je platila odnosno unajmila", kaže.
Ističe da je oduvijek bio drugačiji i da se izdvajao po svom stilu odijevanja i načinu života te da ga negativni komentari uopće ne diraju.
"Jako mi je smiješno i fascinantno da su na mene ljubomorne ženske osobe, odnosno influencerice, kako na moje suradnje pa tako i na moj način života, koji stvaram sam, te način života koji ne plaća nitko osim mene. Moje suradnje su sve po pozivu, nijedna nije bila da sam ja sam nešto tražio. Jako puno čitam psihologiju čovjeka pa tako nekako i znam odgovoriti kad dobijem negativan komentar i uvjerim tu osobu da je u krivu. Mišljenja su različita i to poštujem, ali da ideš meni pisati, ili nekom drugom, to je već psihički problem koji se treba liječiti", tvrdi.
Dodaje da je ovo posao koji zahtijeva naporan rad u kojem nema odmora te da mu je jasno da je nekim ljudima to neshvatljivo.
"Pokušavao sam objasniti nekim bližim osobama, ali iskreno ne ide. Ovaj svijet u kojem živim i radim zahtijeva 24 sata pozornosti, rada, odgovaranja, dogovaranja ... Jako puno posla, koji me ispunjava, koji obožavam i volim. Ne odgovaram na nebitne poruke koje dobijem na društvenim mrežama, jer mi to oduzima vrijeme koje želim iskoristiti za posao, obitelj i prijatelje", pojasnio je.
Ističe kako uspjeh nije došao preko noći, a još teže je to bilo u njegovom slučaju jer je to napravio sam i to u Italiji.
"Potrebna su velika odricanja, veliki trud, volja, upornost, tvrdoglavost... Uvijek kažem da je lako biti poznat tamo gdje jesi i odakle jesi (pogotovo skandalima), probaj to napraviti vani", iskren je Josip.
"Ne želim biti egoističan, ali moram, a vjerojatno će svakako biti tako shvaćeno. Bio sam zatvoren punih 80 dana u žarištu korone u Italiji. Ta ista mi neće platiti stan, režije, moj život. Moj mozak je radio 100 na sat i hvala Bogu, radio sam možda čak i više nego prije. Radio sam jako puno, nisam odustajao. U doba korone sam dobio ugovor kao glavni urednik za švicarski modni magazin, napravio više od deset editoriala, pisao skoro svaki dan kolumne, dobio priznanje od HND-a kao novinar... Ljeto radno završava i već ovaj mjesec me čeka hrpa posla oko Milano Fashion Weeka, kao i putovanja koja će biti otežana, ali ja ne odustajem jer sam takav - ero koji nema limita", zaključio je.