Porsche 917 slavi četrdeseti rođendan

LEGENDARNI stuttgartski trkaći model ovih dana slavi svoj četrdeseti rođendan. Riječ je o jednom od najuspješnijih i najbržih trkaćih automobila ikada proizvedenih. 

Prije četrdeset godina, 13. ožujka 1969. na tadašnjem ženevskom auto salonu, Porsche je predstavio automobil čije performanse i uspjehe, i prema današnjim standardnima, gotovo da umanjujemo ako ga nazovemo superautomobilom.

On je naime puno više od toga, a mnogi ga smatraju i najboljim trkaćim automobilom u povijesti.

Porsche je rad na modelu 917 započeo u lipnju 1968. nakon što je FIA najavila održavanje natjecanja za homologirane sportske automobile s obujmom motora do 5 litara i minimalnom masom od 800 kg. Pod vodstvom Ferdinanda Piëcha, do travnja 1969, Porsche je proizveo predviđenih 25 primjeraka te je tako model 917 iste godine mogao započeti svoju trkaću karijeru.

Unatoč pojedinim nedostacima, poput isprva velike nestabilnosti kao posljedice uzgonskog efekta duljeg stražnjeg kraja (tada se manje razmišljalo o downforceu), Porsche 917 je imao i nekoliko vrlo naprednih značajki koje su ga odvajale od konkurencije.

Prije svega radilo se o prvom Porscheovom 12-cilindarskom motoru, korištenju lakih materijala poput aluminija, stakloplastike, magnezija i raznih slitina. Kad govorimo o masi recimo da je sa svrhom redukcije iste čak i ručica mjenjača izrađena od posebne vrste lakog drveta.

Naravno, izrada, kao i obujam i snaga motora, nije bila ista za sve modele i vremenom se mijenjala i prilagođavala natjecanju, stazi i sl. Upravo je to i razlog zašto su postojale tri glavne karoserijske izvedbe: s kratkim stražnjim krajem, s dugim stražnjim krajem i Spyder namijenjen CanAm i Interseries utrkama.

Prvu ju verziju pokretao 4,5-litreni 12-cilindarski zrakom hlađeni motor snage 527 KS (388 kW), a kasnije se pojavilo i nekoliko turbo izvedbi čija je snaga iznosila fenomenalnih 1.604 KS (1180 kW).

Te izvedbe su ubrzavale do 100 km/h za svega 2,5 sekundi i dostizale najveću brzinu od 409 km/h.

Nakon što su u prvih par utrka u Porscheu morali odustati zbog tehničkih kvarova, priča o uspjehu ovog automobila počinje u kolovozu iste godine na Österreichringu, u Njemačkoj, na utrci duljine 1.000 km. Nakon toga se nižu razne pobjede i titule. Spomenimo tek osvajanje 24 sata Le Mansa 70. i 71. Ova potonja godina je važna i zbog rekorda koji stoji sve do danas. Naime, tada je Porsche 917 ostvario prosječnu brzinu od 222 km/h pri prijeđenih 5.335 km.

917-ica je osvajala i razne naslove po sjevernoameričkom kontinentu, a kuriozitet je mijenjanje pravila CanAm serije kako bi se model 917/30 Spyder (1.200 KS) isključio iz natjecanja 1974, jer je njegova dominacija godinu dana ranije bila prevelika.

Zbog činjenice kako su prvotni modeli bili iznimno nestabilni 917-ica je dobila nadimak widow maker. Vrijedi spomenuti i kako su mnoga iskustva koja je Porsche stekao s 917-icom kasnije prenijeta u model 911.

Sve u svemu, Porsche je ukupno proizveo 65 primjeraka modela 917. Točnije 44 sportska coupea s dugim i kratkim stražnjim krajem, dva Spydera i 19 Can-Am i Interserises Spydera snage do 1.044 kW. Sedam najznačajnijih 917-ica, a među njima i pobjednički bolidi Le Mansa iz 1970. i 71 te 917/30 Spyder, su trenutno dio postava novog Porscheovog muzeja. Uz mnoštvo titula, 917-ica se proslavila i u filmskim vodama. Naime 1971. je snimljen film Le Mans, a Steve McQueen je upravljao upravo ovim automobilom.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.