U PROSINCU prošle godine pojavila se vijest o devetom dodatku franšizi Alien koja se s više ili manje (češće manje) uspjeha održava na životu od 1979., kada se pojavio legendarni SF horor Ridleyja Scotta i ostavio toliko jak dojam da nakon 44 godine i hrpetinu loših nastavaka još uvijek razmišljamo o tome što ovaj briljantni koncept može ponuditi.
Naravno, govorimo o modernom Hollywoodu koji funkcionira gotovo isključivo u okvirima remakeova, rebootova i franšiza.
Samo nekoliko mjeseci nakon razočaravajućeg Scottovog filma Alien: Covenant, prava na film otkupio je Disney, koji je u vječnoj potrazi za idejama koje će eksploatirati sve dok ih ne izliže do neprepoznatljivosti, a Fede Alvarez (Don't Breathe, Evil Dead) prihvatio je redateljsku ulogu. Treba spomenuti i to da je tvorac serije Fargo Noah Hawley odlučio snimiti i seriju smještenu u isti univerzum pa nas očekuje svojevrsni revival ove znanstveno-fantastične franšize.
Ne treba biti pretjerano negativan jer uvijek postoji način da udahnete novi život umirućim idejama, a bezbroj je primjera koji nas podsjećaju na tu činjenicu. Svi smo bili pomalo sumnjičavi oko nastavka Top Guna, ali dobili smo jedan od najboljih filmova prošle godine. Isto vrijedi i filmove i serije sa zombijima. Ne postoji format koji je više izlizan, ali The Last of Us pokazao nam je da interes itekako postoji ako okupite pravu ekipu.
Stoga, ne preostaje nam ništa drugo nego nadati se najboljem (i biti spreman na uobičajeno).
Scott, Cameron, Fincher...
Debi Ridleyja Scotta pojavio se u periodu kada je filmska industrija željela bilo što povezano s izvanzemaljcima i svemirom jer su Lucasov Star Wars i Spielbergov Close Encounters of the Third Kind pokazali da publika želi bilo što s radnjom smještenom u svemir. Drugim riječima, glavešine studija željeli su tu svemirsku paricu i bili su otvoreni za eksperimente.
Na svu sreću, spletom sretnih okolnosti Scott se u određenoj mjeri okoristio nesrećom (i megalomanijom) Alejandra Jodorowskog kojem je propala savršeno osmišljena, ali preambiciozna (i u mnogočemu suluda) adaptacija Dine Franka Herberta. Uz odlično napisan scenarij Dana O'Bannona i viziju H.R. Gigera i Moebiusa, čije su neiskorištene ideje više-manje prebačene s Dine na Aliena, Scott se odjednom našao usred ambicioznog projekta koji je konceptualno djelovao kao B-horor, ali se pravim potezima brzo prometnuo u kompleksno, mračno i atmosferično remek-djelo s impresivnom glumačkom postavom.
Sedam godina kasnije, James Cameron, na krilima uspjeha s Terminatorom, odlučio je snimiti nastavak koji je kompletnu priču podigao na potpuno novu razinu i klaustrofobični horor pretvorio u akcijski SF spektakl i jedan od najboljih nastavaka svih vremena. Ripley je Sigourney Weaver pretvorila u međunarodnu zvijezdu i jednu od najvećih akcijskih heroina svih vremena. Cameron je definitivno podigao letvicu i uvjerio studio da je ovo franšiza u koju vrijedi ulagati.
No već treći dio postao je žrtva uplitanja onih koji bi trebali voditi računa samo o novcu. Studio je angažirao mladog i talentiranog Davida Finchera u nadi da će ga lako kontrolirati, ali previdjeli su to da se radi o umjetniku s jasnom vizijom, ali nažalost i premalo iskustva i kreativne kontrole. Konačni rezultat je daleko slabiji nastavak koji, gledajući s odmakom, nije tolika katastrofa kakvom ga mnogi prikazuju.
Fox je s četvrtim nastavkom bio još ambiciozniji pa su redateljsku palicu prepustili francuskom vizionaru Jean-Pierreu Jeunetu (Delicatessen, The City of Lost Children), koji je jako teško pomirio svoje umjetničke ambicije s onime što je veliki filmski studio tražio od njega, a dodatni problem bio je i to da nije baratao engleskim jezikom. Rezultat je bio na momente bizaran film koji je potpuno promašio poantu scenarija talentiranog Joss Whedona. Ipak, uz sve nedostatke i kompletnu zbrkanost, još uvijek ste mogli pronaći obrise vizije filma od kojeg je sve krenulo.
Pravi problemi nastali su u trenutku kada je 20th Century Fox odlučio izmusti franšizu spojivši Aliena i Predatora u nadi da će ova kombinacija rezultirati zaradom, a rezultiralo je kompletnim smećem koje je nakon dva podjednako loša nastavka gotovo ubilo franšizu.
Povratak kralja
Ridley Scott 2012. odlučio je vratiti respekt filmskom serijalu koji ga je stvorio. Prometheus je priča o nastanku ksenomorfa i onima koji su ga stvorili. Kritike su bile podijeljene, a većina smatra da je riječ o pretencioznom i na momente stupidnom pokušaju da nešto što je funkcioniralo učinite još pametnijim. Ipak, kritike su bile pregrube, a Prometheus je i dalje treći najbolji film u serijalu. Istina, postoji gomila nelogičnosti i nedorečenosti, ali Scott je do neprepoznatljivosti uništenoj franšizi barem pokušao i djelomično vratio stari sjaj.
Sve to dovelo je do posljednjeg filma u serijalu, Alien: Covenant, koji je podbacio u jednoj ključnoj stvari. Naime, pomalo obeshrabren reakcijama na prethodni film, Scott je odlučio ubrzati prvotni plan da ksenomorfa kojeg znamo uvede tek u trećem dijelu i fanovima je odlučio dati ono što žele. Točnije, ono što je mislio da žele jer reakcije su bile još gore nego u slučaju prethodnika.
I da ne bi bilo zabune, Covenant nije suštinski loš film. Mnogo je toga što u ovom filmu funkcionira, ali problem je da se ne drži smjera postavljenog u prethodnom filmu, a klasičnoj Alienovoj franšizi ne donosi ništa što već nismo vidjeli.
Kad sve zbrojimo i oduzmemo, ova franšiza je dugo vremena žrtva potpune obezglavljenosti studija koji čak ni s neupitno talentiranim ljudima nije bio u stanju snimiti dobar ili uspješan film nakon 1986. U priču je u jednom trenutku ušao i Neil Blomkamp, redatelj izvrsnog SF-a District 9, koji je pokušao serijal vratiti na pravi put tako što bi praktički poništio sve filmove nakon dvojke. No taj projekt je ugašen, ali nada i dalje postoji.
Već spomenuti TV projekt iza kojeg stoji Noah Hawley na papiru djeluje obećavajuće, pa ako već ne profunkcionira film, možda zaživi na malim ekranima.
Vrijeme je da se Alien vrati u velikom stilu
Alvarezov film trenutno nosi naslov Alien: Romulus i u glavnoj bi ulozi trebao imati zvijezdu briljantne HBO-ove serije Mare of Easttown, Caille Spaeny. U korist mu ide i to da bi se trebao pojaviti na streaming servisu Hulu koji je već bio platforma na kojem je veliki povratak doživjela daleko problematičnija franšiza - Predator. Naime, Prey je uspio u onome što mnogima nije pošlo za rukom, a naoko mrtva franšiza dobila je novi vjetar u leđa.
Može li se isto ponoviti i s Alienom, pokazat će vrijeme, a bit će zanimljivo vidjeti i hoće li se Sigourney Weaver pristati vratiti u ulogu Ellen Ripley.
U isto vrijeme to i ne mora biti put kojim će nova ekipa krenuti jer je Scottov Prometheus pokazao da je upravo novi smjer ono što je dalo najbolji rezultat. Scott je postavio temelje, Cameron ih je okrenuo naglavačke, a zanimljiv pristup nismo vidjeli sve do trenutka dok se Scott nije vratio serijalu.
U svakom slučaju, vojska vjernih fanova koji od Aliena nisu odustali unatoč svim promašajima nestrpljivo iščekuje sljedeći korak, a ako se i taj pokaže kao pogrešan, svi znamo što će se dogoditi - čekat ćemo sljedeći.