"NEKADA je život imao okus... Bakinog pekmeza, ribizla, kompota od jabuka iz vrta. Zagrljaja i čekanja pisama od voljene osobe. Nekada je život imao miris... Sijena, kruha, pečenog krumpira iz vrta ispečenog u peći. Vrta s cvijećem pod prozorom. Nekada je život bio boje... Suncokreta, žitarica i crvenog maka. Boje tih jednih očiju, ljubavi i istine. Nekada je život bio iščekivanje... Na vlak, brzojav, susret. Dodir ruku, šetnje i razgovore do zore. Nekada je život imao zvuk... Gitare, pjeva ptice, žuborenja potočića. Zajedničkih koraka, lupanja srca, i voljenog glasa. Ponekad nam nedostaje to "nekada"... I zato smo kreirali jedan šumski svijet u kojem je nekada sada i danas i u kojem će nekada biti naše sutra."
Da, taj šumski svijet doista postoji, a iza njega stoje odgojiteljice s više od dva desetljeća iskustva u radu s djecom - Ana i Martina. Nazivaju se i šaptačice biljkama te su pokrenule projekt Stablo života, kroz koji organiziraju različite radionice za djecu i roditelje, kao i sezonske kampove. Razgovarali smo s njima o samoj ideji, motivaciji i aktivnostima koje provode.
Tko su Ana i Martina?
"Potpuno smo različite osobnosti koje se savršeno nadopunjavaju. Zajedničko nam je što smo obje odgojitelji s gotovo dva desetljeća iskustva u radu, ali i žene čiji je životni moto cjeloživotno učenje te osobni rast i razvoj koji nikada ne prestaje u svim sferama. Može se reći da ne postoji područje djelovanja koje nas ne zanima. Povezala nas je ljubav prema prirodi, ljekovitom bilju, izradi ljekovitih pripravaka, fitoterapiji, aromaterapiji i apiterapiji, baš kao i strastvena želja da se očuvaju tradicionalna znanja, pripovijedanje i vještine naših predaka. Smatramo da je to jedini holistički, cjeloviti i održivi pristup."
Kako je nastao projekt Stablo života?
"Osnovna motivacija za pokretanje našeg projekta prirode bila su nam vlastita djeca i nesebično dijeljenje s drugima jer naša je ostavština vrijedna jedino ako možemo biti sigurni da je promijenila život sljedećih nekoliko generacija. Naša misija je cjeloviti odgoj i obrazovanje i vrlo često koristimo našu vođenu fantaziju 'priča o stvaranju' kako bismo potaknule put srca i zametnule sjeme ljubavi. Priroda je medij kroz koji komuniciramo kreativnost, stvaranje, istraživanje, učenje, obrazovanje i duhovnost. Kroz dugogodišnje iskustvo rada s djecom iskustveno smo spoznale kako je prirodno okruženje i šumska stimulacija kroz jednostavne i životno-praktične aktivnosti idealna za optimalni razvoj i holistički pristup čije je polazište dijete i njegov potpuni razvoj, ali i usmjeravanje prema emocionalnom aspektu i umjetničkom odgoju. U toj simbiozi se stvaraju idealni preduvjeti za intelektualnu izvrsnost."
Zašto treba poticati boravak na otvorenom kod djece?
"Smatramo da umjetna stimulacija nikada neće zamijeniti stimulaciju prirode i šume. Mentalno zdravlje djece 21. stoljeća je sve više ugroženo. Javljaju se strahovi i nesigurnosti kod djece, pa tjeskoba i depresija i sve niže samopouzdanje. Svako drugo dijete u EU ima barem minimalno razvojno oštećenje. Potrebno je konačno dovesti u vezu povezanost između načina i ritma života te pretjerane izloženosti stimulaciji i konzumerizmu zbog koje nastaje otuđenost i odvojenost današnje djece i mladeži od sebe, tišine koja donosi spoznaju i dosade koja rađa ideje i kreativnost. Šumska stimulacija djeci osigurava predvidljivost, umirujuće zvukove i pokrete, polaganu i postepenu izmjenu okruženja koja nije konfliktna i stresna."
Kakve aktivnosti provodite u šumskoj učionici?
"Organiziramo aktivnosti u skladu sa sezonama prirode, šumske kampove, radionice za djecu i roditelje, savjetovanja, sezonske berbe biljaka, šumski mindfulness i storytelling, a upravo pripremamo proljetni kamp. Riječ je o seriji šumskih druženja uz impresije prirode i umjetnosti za djecu svih uzrasta kroz koju ćemo se baviti prepoznavanjem ljekovitog bilja, jestivog cvijeća, izrađivati spomenar ljekovitog bilja i herbarij sjećanja; prepustiti se vođenim fantazijama i pripovijedanju - u pokretu i na otvorenom, ali i upoznati umjetnost Georgie O'Keeffe kroz žive slike makova i oblaka. Prenosimo znanje o frekvenciji i vibraciji, snazi i energiji kroz zanimljive iskustvene STEM radionice u pokretu; učimo tradicionalne vještine veza i filcanja vune; i na kraju kampa organiziramo šumsku orijentaciju koja objedinjuje sva stečena znanja kroz potragu za 'vilinskim krugom i fantastičnim gnomom', a koja uključuje zagonetke, odgonetke, dekodere, nevidljivu tintu, izazove i primjenu naučenih vještina i znanja."
"Posvećeni smo aktivnostima u prirodi i cilj nam je i dalje razvijati načine i mogućnost suradnje, da sve ovo što radimo implementiramo u sustav (kroz savjetovanja za roditelje, odgojno-obrazovne djelatnike, savjetnike, pedagoge, psihologe i edukatore) te konkretne ideje i praksu kako bismo promijenili arhaične načine i zamijenili ih slobodnim pristupom u kojem smo svi (i mali i veliki) (su)kreatori ideja i znanja ispunjenih kreativnošću i prirodom jer upravo je to značenje naše šumske učionice."
Kako djeca reagiraju za vrijeme i nakon boravka u šumskoj učionici? Kakve su povratne informacije roditelja?
"Primijetile smo jedan zanimljiv fenomen kojem uvijek svjedočimo, a to je potpuna i nevjerojatna preobrazba i transformacija koja se svaki put iznova događa. Susretnu se djeca koja se uglavnom ne poznaju i onda krenemo na čudesni put u šumu. Dogode se i sukobi i nesuglasice, ponekad i negodovanja, ali vrlo brzo nastaje sklad i harmonija i dolazi do izmjene znanja, suradnje, učenja, stvaranja spoznaja, timskog rada i razumijevanja, prihvaćanja i empatije. Ne pripisujemo sebi nikakve zasluge, ali itekako koristimo šumsku stimulaciju za stvaranje idealnih preduvjeta kroz umirujući i uzemljujući puls i ritam prirode. Najvažnije je naglasiti kako upravo ona djeca koja su etiketirana kao problematična u prirodi postaju inspirativni i kreativni lideri. Postavlja se pitanje što smo sve oduzeli svojoj djeci uskraćivanjem svakodnevnog bivanja u prirodi. Roditelji su zahvalni i zadovoljni iskustvima koja prenosimo njihovoj djeci i primjećuju promjenu u ponašanju nakon šumskih druženja."
Treba li i zimi poticati boravak djece na otvorenom? Znamo za praksu skandinavskih zemalja gdje bebe čak spavaju vani u kolicima. Ima li to smisla?
"Zanimljivo je da stalno spominjemo skandinavske zemlje kao dobar primjer prakse, a upravo je Zagreb kolijevka ogledne šumske škole pod vedrim nebom koju je osnovao naš Franjo Higy davne 1929. godine. S obzirom na tadašnje vrijeme i sredinu, bio je to vrlo inspirativan i originalan pedagoški projekt, nastao kao dio projekta odgoja u prirodi koji bi itekako trebao biti poticaj za promišljanje i promjene. Navedeni koncept širio se diljem Europe kao odgovor i rješenje na zdravstvenu krizu i epidemiju tuberkuloze i bolesti respiratornog sustava. Uzgojni domovi inspirativan su primjer svakodnevne nastave u prirodi (ne nekoliko dana u godini) u svim sezonama prirode i smatramo da upravo tome trebamo stremiti."
"Igra u prirodnom okruženju ima neograničene mogućnosti za zabavu, učenje, rješavanje problema i razvijanje socijalnih kompetencija koje su povremeno nepredvidljive i rizične. Averzija prema prirodnom okruženju kao opasnom i nesigurnom za djecu uobičajena je u današnjem društvu i umanjuje prirodnu sposobnost i otpornost kojom su djeca prirodno determinirana, baš kao i izbjegavanje hladnoće da se ne bi prehladili. Uklanjanjem svih rizika iz djetetovog života umanjujemo njegove kompetencije i sprječavamo da razvije svoj potpuni potencijal. Eliminacija svih rizika s dječjih igrališta u većini slučajeva vodi neprimjerenom kreiranju rizičnih situacija kroz destruktivno ponašanje djece kako bi učinili igru zanimljivom i zabavnom. Konačni i dugoročni rezultat su odrasli ljudi koji se teško suočavaju s rizičnim situacijama i imaju nizak prag tolerancije na frustraciju."
Osim kampova, organizirate i razne radionice - vezenja, zero waste... Prenose li djeca stečena znanja i vještine i na roditelje?
"Potpuna ludost i predanost našim snovima toliko je snažna motivacija da nema vremenskih i prostornih ograničenja.
Kada kažemo 'otvorene smo za sve', to je zaista tako i gotovo nikada ne odbijamo prijedloge, ideje i suradnje, osim kada nisu u skladu s našom savjesti. Sve što organiziramo treba imati priču. Na primjer - priroda je podarila makove pa koristimo poticajno okruženje da kontempliramo i ispričamo vođenu fantaziju. Potom je ponuđeno platno i nekoliko tehnika na koje djeca mogu prenijeti doživljaj makova, a mi za to vrijeme, u spontanoj atmosferi, prenosimo priču o poznatoj umjetnici. Tako kreiramo sredinu za učenje u kojoj djeca bez otpora primaju znanja i vještine. Nedavno su nam se javili roditelji i predložili da im pripremimo rođendan u prirodi. Prihvatile smo i taj izazov i kreirale šumsku potragu. Veselimo se svakoj mogućnosti ostvarivanja snova i buđenja svijesti i ljubavi."
Djeci osiguravate i zdrave obroke. Od čega se oni sastoje?
"Baš kao što misli duši daju boje, tako i hrana može hraniti našu dušu. Osim što želimo poticati apetit za životom, želimo buditi i svijest o hrani duše. S obzirom na to da smo obje iz tradicionalnih obitelji u kojima se obitelj okuplja oko pripreme hrane i cijeli je proces ispunjen ljubavlju i pažnjom prema pripremi hrane, ali i odabiru namirnica, posvetile smo veliku pažnju porukama koje dajemo hranom koju serviramo. Često koristimo izraz 'posluži drugima što bi poželio sebi i svojim najmilijima'. Priroda tijekom cijele sezone daruje, a mi prikupljamo s djecom, vrijedno uzgajamo i u našem stakleniku i šumskom vrtu, posvećujemo ljubav i pažnju svim našim pripravcima i potom sve dijelimo s drugima. Naše šumske učionice i šumske subote počinju ljekovitim čajem ili sokovima (iz naše šumske kuhinjice - koristimo biljke iz prirode) i slanim ili slatkim zalogajima (ovise o sezoni)."
"U nedostatku vlastitih namirnica koristimo svježe, sezonske i lokalne namirnice malih proizvođača i time dajemo svoju podršku malim poduzetnicima. Tijekom kampova pripremamo i ručak koji je uvijek osmišljen s pažnjom i željom da hrani sva osjetila i bude nutritivno dobro izbalansiran. Iako smo u šumi i jedemo na otvorenom, jako nam je važan doživljaj i upravo zato uvijek stvaramo čudesni ugođaj s piknik košarom i porculanskim setom."
Kakvi su planovi za nadolazeće mjesece, koji ćete sadržaj ponuditi djeci?
"Naši su planovi da ne planiramo, nego smo usmjereni na sezonu prirode i trenutnu inspiraciju. S obzirom na to da smo nedavno imali art tečaj 50 nijansi Moneta, ideja nam je u narednom periodu posvetiti neko od druženja Van Goghu, Matisseu, Picassu i Fridi Kahlo. Sezona proljeća je toliko divna, bogata i inspirativna da ćemo zasigurno imati puno druženja s izradom sezonskih ljekovitih pripravaka, macerata i tinktura, ali i izradu instrumenata od mlade vrbe, što planiramo oko Jurjeva, pripovijedanjem i krijesom."
"Svakako se veselimo i sezoni ljeta kada rado priredimo kampove pod zvjezdanim nebom, što mislimo upotpuniti i tradicionalnim okupljanjem oko plamena, pričanjem priča i izradom 'kušina' od toliko zaboravljene mirisne ljepotice broćike. Prilikom ljetnih praznika svakako ćemo organizirati i ljetni kamp s pustolovinama i suradnjom s jednom divnom farmom konja i logorovanjem.Ne volimo puno najavljivati i planirati, nego se trudimo biti otvoreni za svaki trenutak i situaciju."
Za koju dob djece su namijenjene radionice i kampovi, tko se sve može uključiti i na koji način?
"Nemamo dobna ograničenja s obzirom na to da je svako dijete individua i roditelj najbolje može procijeniti interese, sposobnosti i mogućnosti uključivanja u aktivnosti. Ako nije drugačije navedeno, druženja su uglavnom za djecu i nama je važno da dijete može ostati samostalno bez pratnje roditelja. Vrlo često roditelji inzistiraju na pratnji, međutim iskustvo nam potvrđuje da upravo to nama smanjuje mogućnost povezivanja s djetetom i mogućnost djetetovog prepuštanja situaciji, ali i djeluje na ostale sudionike i cjelokupnu grupnu dinamiku. Veselimo se svim oblicima suradnje i slobodno nam se može javiti svatko tko želi doprinijeti ili dati podršku na naš e-mail projektstablozivota@gmail.com."