Foto: Hina
"Jadransko-jonska strategija, u kojoj sudjeluju četiri zemlje članice EU-a i četiri koje to pretendiraju postati, još nije formalno odobrena od strane Europske komisije. Ona je usvojena i govori o periodu u budućnosti, tako da je puno toga apsolutno u zraku", izjavio je Hajdaš Dončić gostujući u HTV-ovoj emisiji Hrvatska uživo.
Konačan koridor prije 2030. neće biti poznat, budući da su potrebne godine za izradu studija predizvodljivosti, izvodljivosti, zaštite okoliša i druge te, nakon toga, procjena koja je dionica jeftinija i isplati li se uopće raditi u tome koridoru autocesta, pojasnio je ministar.
U odlučivanju je izuzetno važna ekonomska isplativost, napomenuo je nadalje, jer bi ona ekonomski smisao mogla imati jedino ako bi se na nju vezao dio prometa iz Turske i Grčke. Kako je istaknuo, tek 2050. postoji mogućnost dovršenja te autoceste do granice s Crnom Gorom u okviru mreže autocesta Europske unije.
"Tako da su apsolutno preuranjene bilo kave priče o potencijalnim koridorima i kuda će ta cesta ići, ali svakako je logičnije da budući koridor ide kroz BiH i to isključivo iz ekonomskih razloga, jer bi na području RH bilo potrebno 70 posto trase graditi na vijaduktima i tunelima za što nikada nećemo dobiti novac za sufinanciranje jer je jednostavno preskupo", pojasnio je ministar.
Još jedan razlog zašto se smatra apsolutno neisplativim graditi trasu autoceste uz hrvatsku obalu je i relativno slab promet. "Prometa nema osim u turističkoj sezoni i to su jednostavne činjenice", rekao je Hajdaš Dončić.
Naglasio je da pitanje Jadransko-jonske autoceste nema nikakve veze s pitanjem cestovnog povezivanja Dubrovnika preko Pelješkog mosta, za koji bi Hrvatske ceste do početka sljedeće godine trebale imati građevinsku dozvolu. "Imat ćemo gotovu studiju izvodljivosti i nakon toga kreće naša politička i ekonomska bitka za sufinanciranje njegove gradnje", kazao je.
Bude li ugovoreno da će Europska komisija sufinancirati izgradnju mosta s određenim iznosom, natječaj će biti raspisan u proljeće, a novac za predfinanciranje je osiguran kroz HBOR i kredit Europske investicijske banke, istaknuo je Hajdaš Dončić.
"Koncesija je jedini način da spasimo autoceste od bankrota"
Ministar se nadalje dotaknuo i pitanja monetizacije autocesta, ustvrdivši kako je koncesioniranje jedina moguća opcija kako bi se spasile Hrvatske autoceste od bankrota zbog nemogućnosti daljnjeg podmirivanja postojećih kredita. Tome su razlog neisplativost i prekomjerna gradnja bez strategije i razmišljanja, dodao je, a koncesijom bi se odjednom zatvorila većina obveza HAC-a. "Više ne možemo čekati jer već ove godine moramo vratiti milijardu eura", kazao je.
Riječ je o poslovnoj odluci, temeljenoj na realnim podacima o prometu i zadanim parametrima, a važno je napomenuti da autoceste ostaju javno dobro, da korupcija apsolutno nije moguća, kao ni pogodovanje, jer Europska komisija s nama surađuje svojim tijelima. Također, pitanje sigurnosti, standarda održavanja na autocesti ostaje isto, poručio je ministar.
Na novinarsko pitanje što je s prometnom strategijom i zašto nam je potrebna, Hajdaš Dončić je naglasio da bez njezina donošenja, kao i verificiranja od strane EK do kraja godine, Hrvatska ne bi mogla u razdoblju od 2014. do 2020. dobiti niti centa za svoje projekte.