Josipović: Hrvatska će zadržati ratno zrakoplovstvo

Foto: Hina

HRVATSKA će zadržati sposobnost ratnog zrakoplovstva, poručio je danas predsjednik Republike Ivo Josipović nakon posjeta Zapovjedništvu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane (HRZ i PZO) i pritom za tjedan dana najavio prve preliminarne rezultate istrage o nedavnom padu MiG-a 21 u Donjoj Lomnici.

"Ja sam uvjeren i osobno ću se zalagati za to da Hrvatska zadrži i zadržat će sposobnost ratnog zrakoplovstva, što znači da ćemo i pitanje aviona riješiti na odgovarajući način, bilo potpuno samostalno što bi bila najbolja opcija, bilo zajedno s nekim od partnera u NATO savezu", izjavio je Josipović u vojarni "Pukovnik Marko Živković" na Plesu.

Uz Josipovića su na Plesu bili ministar obrane Ante Kotromanović i načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga, general zbora Drago Lovrić koje je s ustrojem i zadaćama Hrvatskog ratnog zrakoplovstva upoznao njegov zapovjednik, general bojnik Dražen Šćuri. Predsjednik Republike potom je obišao Eskadrilu borbenih aviona i upoznao se s tijekom remonta zrakoplova Mig-21, a obišao je i dežurni borbeni dvojac HRZ i PZO-a u sustavu zaštite zračnog prostora.

"Vidjeli ste - iako su materijalni resursi, zrakoplovi i helikopteri, nešto stariji, posebice zrakoplovi - da su dostatni i da Hrvatska može i izvršava sve one zadaće koje su potrebne - od Air policinga nadalje i do 2024. godine imamo zaštićen naš zračni prostor", rekao je Josipović nakon obilaska.

Sada, dodao je, slijedi donošenje odluke o tome hoće li Hrvatska zračni prostor nadzirati samostalno ili s partnerima. "Konačna odluka se odlagala upravo zato da se stekne najpogodniji trenutak za odluku s obzirom na proračunska sredstva i činjenicu da zrakoplovstvo zaista i košta", kazao je.

Na pitanje o uzrocima pada MiG-a u Donjoj Lomnici nije htio govoriti, kazavši kako će rad povjerenstva koje istražuje nesreću biti vrlo brzo gotov. "Ja naravno pratim što se događa i redovito me izvješćuju, ali naravno ne možemo improvizirati sa zaključcima. Danas tjedan dana će biti sjednica Vijeća za obranu i na toj sjednici će biti prezentirani prvi preliminarni rezultati", rekao je.

Pričekajmo rezultate istrage i onda ćemo moći reći u kakvom su stanju zrakoplovi, da li je riječ o tehničkoj pogrešci, teoretski možda i o ljudskoj pogrešci, ili je riječ o nepredviđenom događaju, dodao je.

"Sve opcije su otvorene i danas prejudicirati i odgovarati na ovakvo pitanje rekao bih bilo bi i neodgovorno", ustvrdio je.

Šćuri: Zaštita zračnog prostora remontiranim MiG-ovima je kratkoročno rješenje

Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i protuzračna obrana (HRZ i PZO) provode sve dodijeljene zadaće, ali je zaštita zračnog prostora s remontom MiG-a 21 kratkoročno rješenje, istaknuo je danas zapovjednik HRZ-a, general Dražen Šćuri prilikom predstavljanja ustroja i zadaća te grane Oružanih snaga vrhovnome zapovjedniku Ivi Josipoviću.


"Zaštita zračnog prostora s remontom aviona MiG-21 je kratkoročno rješenje. Do kraja 2016. moramo imati odluku kako ćemo zračni prostor štititi u budućnosti. Zbog čega? Zato jer je za implementaciju svakog načina za koji se odlučimo potrebno 3 do 4 godine", rekao je Šćuri u vojarni "Pukovnik Marko Živković" na Plesu.

Prezentirajući aktivnosti HRZ i PZO, Šćuri je rekao da su investicije u remont, opremanje, modernizaciju i razvoj u protekle dvije godine u postocima iznad prosjeka ostalih grana Oružanih snaga RH. "To ne znači da mi ne bismo htjeli više, ali realno gledajući značajna sredstva se ulažu u modernizaciju i razvoj ratnog zrakoplovstva", ustvrdio je.

Naveo je tako da je do sada u Hrvatsku u sklopu remonta MiG-ova isporučeno devet aviona, a u operativnoj je uporabi njih pet. Polovinom sljedećeg mjeseca očekuje se i 10. avion, a do kraja godine i zadnja dva koja su još na remontu. Uz remont u MiG-ove je integriran navigacijski sustav, ugrađen je novi GPS, a cijena remonta i modernizacije je oko 120 milijuna kuna. Tijekom godine, u suradnji s Hrvatskom kontrolom zračnog prometa (HKZP), moderniziran je i radarski sustav FPS-117 (MORH je platio 12 milijuna kuna, a HKZP 5,6 milijuna kuna).

Šćuri je naveo i da su u tijeku pregovori za nabavku air traktora (AT-802A) dvosjeda za obuku i gašenje požara (previđena cijena je oko 30 milijuna kuna), kao i lakog višenamjenskog aviona za padobransku obuku, medicinsko prevoženje i obalnu stražu (vrijednost projekta je oko 25 milijuna kuna). Naveo je i druge infrastrukturne zahvate, među kojima je i izgradnja novog prostora dežurnog borbenog dvojca, koji se provode kao zamjenska infrastruktura pri izgradnji novog civilnog terminala, a za ustupljeno zemljište i objekte. Ukupna vrijednost radova je 80 milijuna kuna, a troškove snosi Zračna luka Zagreb.

Odgovarajući na pitanja novinara nakon obilaska vojarne, Šćuri je potvrdio da piloti MiG-ova nemaju dovoljno sati naleta. "Nažalost ne. I sami znate da smo dežurni borbeni dvojac držali oko osam mjeseci sa dva aviona. Sa dva aviona ne možete biti u sustavu dežurstva i raditi obuku. Obuka se nije provodila u mjeri kojoj je trebala. Međutim, uspjeli smo održati sposobnost. Trenutno, dva aviona dvosjeda su spremna i nastavljamo s obukom, rekao je.

Kotromanović: Ja sam kao ministar napravio sve što sam mogao u ovom trenutku

Ministar obrane Ante Kotromanović izrazio je nadu da će eskadrila biti kompletirana do kraja godine kako bi se povećao broj sati naleta danju i noću.

Predsjednik Josipović najavio je da će idući ponedjeljak na sjednici Vijeća za obranu biti prezentirani prvi preliminarni rezultati istrage pada MiG-a 21 u Donjoj Lomnici na Dan domovinske zahvalnosti, a Kotromanović je kazao kako će javnost biti izviještena o svim pojedinostima istrage.

Potvrdio je svoju raniju najavu da će podnijeti ostavku, ako se u istrazi utvrdi njegova odgovornost.

"Ja sam kao ministar napravio sve što sam mogao u ovom trenutku, osigurao sam sredstva za modernizaciju i produženje životnog vijeka zrakoplova, a ako se pokaže odgovornost, nemam potrebe ponavljati - ja sam svoje već rekao", kazao je danas Kotromanović.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.