Ilustracija:scx.hu
Seminar je otvorio pomoćnik ministra turizma Davor Ižaković koji je spomenuo nedavni posjet hrvatskog izaslanstva Kini i želju da se u Hrvatsku, posebno u posezoni, dovede što više kineskih turista.
Na novom putu svile 4,4 milijarde stanovnika
Wang Xiusheng, savjetnik u Veleposlanstvu NR Kine u Hrvatskoj je govorio o povijesti strateškog programa "Novog puta svile" kojeg je prošle godine definirao kineski predsjednik Xi Jingping. Ovaj je prostor vrlo obećavajućeg potencijala od 4,4 milijardi stanovnika koji čine 29 posto svjetskog BDP-a.
Ekonomski i trgovinski savjetnik u Veleposlanstvu NR Kine u Hrvatskoj Liu Kai je istaknuo da će ove godine po prvi puta kineske kompanije više uložiti u inozemstvo nego što će biti inozemnih investicija u Kinu. Kina je glavni hrvatski izvaneuropski trgovinski partner, a razmjenu karakterizira visoki deficit Hrvatske. Hrvatske kompanije trebaju biti hrabrije kod ulaganja u Kinu, a Liu ističe sajmove kao dobre prilike za promociju hrvatskih tvrtki.
Prilika zdravstveni turizam
Pomoćnik ministra zdravlja Miljenko Bura otkrio je kako je nedavno u sklopu tog Ministarstva osnovana Uprava koja će se baviti zdravstvenim uslugama. Namjera je potaknuti zdravstveni turizam, a to je prvi put da se organizirano cilja na razvoj zdravstvenog turizma u Hrvatskoj. Namjera je oživjeti predsezonu i posezonu. Zdravstveni turizam je industrija brzog razvoja. U Hrvatskoj je trenutno najvažniji dentalni turizam, a plan je dodatno proširiti ponudu spa destinacija. Hrvatski su aduti profesionalci s reputacijom, visoka kvaliteta zdravstvenih usluga i pristupačna cijena te povoljna klima i niz atraktivnih destinacija. Hrvatska već ima niz hotela s wellnessom, a sada će se raditi i na definiranju medicinskog wellnessa. Treba nam što više "senior hotela" - hotela s medicinskim supportom. Jedan od aduta u tom kontekstu je i Zagreb koji može razviti niz hotela za starije. U kontekstu odnosa s Kinom, planira se regulacija tradicionalne kineske medicine u Hrvatskoj. To bi značilo i mogućnost da se na kineskom tržištu promoviraju i ti modeli turizma.
Kina je iznimno važna za rast regije
Hrvatska ne iskorištava dovoljno kineske investicije
Jasna Plevnik iz Hrvatske gospodarske komore govorila je o Novom putu svile kao elementu geopolitike. Kineska inicijativa zapravo predstavlja novu fazu globalizacije. Kina je došla u poziciju da može biti subjekt globalizacije, ta faza traje još od 2000. godine. Može biti lider u procesima ekonomskog povezivanja svijeta. Osnovne vrijednosti kineske vanjske politike su mir, suradnja, stabilnost i ekonomski razvoj, a sve se te vrijednosti promoviraju i kroz "Novi put svile". Strateški cilj Kine je izgradnja multipolarnosti u međunarodnim odnosima. Izgradnja Novog puta svile ovisit će o podršci zemalja Središnje Azije i Turske te integracijskih blokova kao što su EU, ASEAN i APEC. Zato su važni nedavni sporazumi potpisani na summitu APEC-a, posebno sporazum Kine i SAD-a te Kine i Japana. Direktna ulaganja Kine u nozemstvo lani su iznosila 108 milijardi dolara (treći najveći investitor). Značajka budućnosti svijeta ostat će ekonomska međuovisnost, smatra Plevnik. Ova kineska vizija održava novu poziciju Kine u svijetu, održava novu ekonomsku hijerarhiju u svijetu. Hrvatska je previše "eurounijska", naše vođe pretjerano su opterećni Europskom unijom i SAD-om, a svijet je puno više od toga. Pogrešno je misliti da hrvatsko članstvo u EU ograničavajući faktor za suradnju Hrvatske s Kinom. U Bruxellesu postoje dvostruki kriteriji prema suradnji koju imaju zemlje istočne Europe i Hrvatska u odnosu na suradnju Zapada s Kinom. Visoko razvijene zemlje EU primaju sve više investicija iz Kine, a ovoj regiji to se brani. Hrvatska diplomacija već dva desetljeća samo priča o Luci Rijeka s kineskim izaslanstvima, a ne događa se baš ništa, što je sramotno, zaključuje Plevnik.
CSEBA širi predstavništva
Predsjednik Predsjedništva CSEBA-e Mario Rendulić je govorio o strukturi CSEBA-e i njezinim osnovnim ciljevima. Koncepcija CSEBA-e je komplementarna ciljevima Kine izraženima u ideji „Novog puta svile“. Osim centralnog ureda u Hrvatskoj, otvoren je ured u Srbiji, a planirano je skoro otvaranje ureda u Makedoniji, Albaniji, Kazahstanu i Turkmenistanu. Izdvojio je rad na uvođenju direktnih čarter letova između Kine i Hrvatske, u suradnji s Ministarstvom turizma i Hrvatskom turističkom zajednicom. Bilježi se snažan rast broja kineskih turista u Hrvatskoj, i CSEBA tu vidi svoju šansu. Kineski turisti traže i mogućnost za shopping, što Hrvatskoj nedostaje pa će se aranžmani u tom segmentu fokusirati i na nama susjedne destinacije, poput Austrije i Italije. CSEBA članovima omogućuje ulazak na tržišta regije putem sudjelovanja na međunarodnim forumima i sajmovima gdje hrvatske tvrtke dobivaju priliku za predstavljanje potencijalnim partnerima. Infrastrukturni projekti bili bi najbolji način za ulazak kineskog kapitala u Hrvatsku i regiju, smatra Rendulić. Spomenuo je Tianjin čije izaslanstvo je nedavno posjetilo Hrvatsku a gdje bi izvoz hrvatskih tvrtki uskoro trebao početi, uz pomoć CSEBA-e. CSEBA je na početku svog puta, a asocijaciji pomažu i obrazovne institucije i profesionalci u pojedinim sektorima, zaključio je Rendulić.
Krešimir Jurak s Konfucijeva instituta izlaganje je započeo objašnjenjem različitih tumačenja pojma "projekt" kod Hrvata i Kineza. Dok za Hrvate projekt znači nešto opipljivo poput zgrada, Kinezi su skloni u "projektu" vidjeti "ideju". Upravo to čini Kina - daje ideju i koncept kojim će se promijeniti svijet. Hrvatska je mala i ne može dati velike ideje, no možemo se prilagoditi idejama globalnih sila, podvukao je Jurak. Moramo početi razmišljati i djelovati dugoročno. Percepcija Kine u Hrvatskoj ubrzano se mijenja, a to potvrđuje i podatak o tome da trenutno oko 1.000 ljudi uči kineski jezik i kulturu na Konfucijevom institutu u Zagrebu.
Seminar je zaključio Bojan Horvačić iz CSEBA-e koji je na primjeru web stranice EU SME centre prikazao kako se informirati o osnovnim podacima vezanim za kinesko tržište i kinesko gospodarstvo.