Screenshot: ROZP
POTAKNUTA činjenicom da se u Hrvatskoj godišnje u hrvatskim trgovinama ukrade robe u vrijednosti od 988 milijuna kuna, Regionalna organizacija za zaštitu potrošača (ROZP) je u studenom 2014. godine provela anonimnu anketu s prodavačicama i prodavačima u trgovačkim centrima na temu: "Varaju li potrošači?" .
Rezultati su iznenađujuće nepovoljni za potrošače, a domišljatost „potrošača-varalica“ koji bacaju ljagu na poštenje potrošača je zapanjujuća, zaključuju u ROZP-u.
Trgovci među oblike varanja navode varanje kod vaganja proizvoda, i to najčešće kod voća i povrća. Kupac na vagu spusti samo dio težine, a nakon što je naljepnica s cijenom već izdana, uzme ju iako je zapravo "kupio" više. Ponekad napune vrećicu s proizvodom, ali uzmu naljepnicu za sličan proizvod niže cijene.
Degustacija je također način varanja, osobito kod sušenog voća, peciva i slatkiša, pokazuju ROZP-ovi rezultati ankete.
"Potrošač uzme pecivo i pojede do kase i ne pokaže naljepnicu da je uzeo isto.
Među načinima varanja je i otuđivanje proizvoda, ili jednostavno - krađa. Najčešća pojava je s robom opće namjene, kao što su maramice, odjevni predmeti, ili proizvodi za osobnu uporabu.
"Potrošač isprobava nekoliko odjevnih proizvodna po nekoliko puta, posebno u vrijeme gužvi i sasvim slučajno jedan ili čak više odjevnih predmeta ostane ispod njegove stare robe, koju je obukao ne našavši ono što je tražio", opisuje ROZP, koji moli potrošače da se, ako budu uhvaćeni u ovakvim ili sličnim radnjama, ne traže pomoć udruga za zaštitu potrošača.
"Te radnje nemaju veze sa Zakonom o zaštiti potrošača", upozoravaju.
ROZP: Varanje potrošača stimulirano je propisima
U vrijeme blagdanske potrošačke groznice ROZP upozorava i na brojne primjere varanja kupaca, ističući da Zakon o zaštiti potrošača u tom dijelu štiti trgovce, a ne potrošače, iako je nepoštena poslovna praksa u Hrvatskoj zabranjena zakonom.
Predsjednik ROZP-a Željko Tomašić kaže da predviđene sankcije očigledno nisu dovoljne da spriječe varanje, jer ne funkcionira inspekcijski nadzor.
"Samo sitna greška"
Prema Tomašićevom mišljenju propis da gospodarski inspektori obavljaju nadzor samo po prijavi i to nakon što trgovac odgovori potrošaču, predstavlja "moguću stimulaciju trgovaca da varaju, jer će uklanjanjem dokaza s mnogih vesta jedan dokazani primjer ispasti samo kao sitna greška".
On zato kao rješenje nudi da se udrugama za zaštitu potrošača omogući da javno objavljuju svojevrsne "crne liste trgovaca" te na taj način upozore potrošače koji ih trgovci varaju.
"Sada to ne možemo raditi jer bi nas trgovci mogli tužiti za naknadu izgubljene dobiti, a udruge nemaju novaca za višegodišnja suđenja da dokažu varanje. Primjerice, Društvo Potrošač sudi se osam godina sa T-comom, ali će oštećeni potrošači, i nakon što Potrošač pravomoćno dobije spor, opet morati sami tužiti T-com (kao članovi Udruge Franak).
"Sve to znači da potrošači nisu zaštićeni nego ih domaći propisi čine slabijom stranom na tržištu, umjesto da budemo regulator tržišta", zaključuje Tomašić.